Vi gör en lätt renovering av badrummet och behöver installera bland annat en ny duschkabin.
Dom gamla rör är böjda ”utåt” och är i vägen av duschkabinen.
En lösning är att vrida både rör 90 grader mot väggen (inte snyggt men ingen som ser detta)
Andra lösningen är att bytta ut alla gamla vattenrör (22mm och 16mm) mot 15 mm rör.
1. Skulle man kunna lossa och vrida dom två kopplingar i bilden? En är tror jag en securex ? Den andra vet jag inte vad den är. Stor risk att det inte blir tät efteråt ?
2. Om jag skulle bytta ut allt, och koppla in 15mm röret mot det befintliga 22mm kopparröret (tror det är koppar och inte galvat/stål), hur ska jag göra ? Ta bort kopplingen helt, eller skruva på en förminskning ….?

Tacksam för alla tips!
Mvh Daniel Vattenrör i kopparrör, en del markerade för 90 graders rotation, med frågetecken och mått antecknat på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla vattenrör med handskrivna etiketter som visar dimensioner och en notering om ett möjligt byte till 15 mm.
Skapa konto

Den vettiga lösningen är att kapa ditt 22mm Kopparrör innan sista kopplingen och med en vanlig 22-15mm koppling gå vidare med nya 15mm rör. Om du dessutom kapar den rimligt nära väggen där du kommer in kan de gå över till rör med den estetiken du vill ha, tex krom. Det går givetvis att försöka att rotera och det går ev att få tätt men varför inte snygga till det när ni ändå är igång och nya kopplingar är så mycket enklare att hantera

• Gilla
Damcify
  • Laddar…
Kromade rörledningar nära en vit vägg och ett golvavlopp i ett trångt utrymme mellan badrumsinredning.
Skapa konto

Tack så mycket!

Hur kan man bäst kapa 22mm röret som är nästan emot väggen. Svårt att kapa rakt med en bågfil förmodligen.

Håller med att det är snyggast att byta ut allt men klart mer jobb för en lekman. (Tvättställ, toalett, duschkabin)

På bilden ser man att det är ganska trångt att komma åt 22mm röret.

Var mest orolig för securex kopplingen som tydligen är känsliga om jag skulle rotera rören (Quick and dirty lösning)

B
Röret sitter ju nära väggen, så du kan ju inte använda rätt verktyg för att kapa röret:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...tallverktyg/roravskarare/roravskarare-013445/

Men jag hade kapat röret med lämplig såg och försökt att grada av det så gott som möjligt, och försöka få bort allt spån. Det kan följa med och skada tätningar i kranar. Det blir ju en del spån när man sågar av kopparrör, brukar försöka undvika det.

Jag hade nog kapat bort kopplingen och byggt vidare med nya kromade kopparrör. Men det beror nog mest på att jag är van att jobba med modernare kopplingar. Brukar bli svårt att få till det bra med äldre udda kopplingar tycker jag.

• Gilla
Damcify
  • Laddar…
Tack Rickard och BSOD !
Jag har bestämd mig att inte ändra någonting på befintliga rör, då jag känner mig osäker och minns att det ofta blir en utmaning att få klämringskopplingar helt täta. Har läst mycket på forumet här men tror jag spara detta tills när vi gör en fullständig renovering.
Nu kommer jag att bara kapa en rör där man kopplar in anslutningsslangar till duschkabinen och kopplingen kommer att vara delvis synlig tyvärr men inget man tänker på om ett år ;-) . Då påverkar jag inte tätskiktet heller i en mellanvägg i badrummet (Jag vet att det inte är "tillåtet" att göra så men funderade ändå på det :-/ )

Nu är det "bara" att bygga och koppla in ett nytt tvättställ , duschkabin och toalett. Kommer säkert ha fler frågor angående Vatette kulventiler och planadapter osv...
Ha det bra!

Grannen tipsade att man kan använda en vinkelslip för att kapa röret. Är detta överhuvudtaget ok att göra med tanke på värmen? Annars smidigt när man inte kommer åt med såg.

B BSOD skrev:
Röret sitter ju nära väggen, så du kan ju inte använda rätt verktyg för att kapa röret:

[länk]

Men jag hade kapat röret med lämplig såg och försökt att grada av det så gott som möjligt, och försöka få bort allt spån. Det kan följa med och skada tätningar i kranar. Det blir ju en del spån när man sågar av kopparrör, brukar försöka undvika det.

Jag hade nog kapat bort kopplingen och byggt vidare med nya kromade kopparrör. Men det beror nog mest på att jag är van att jobba med modernare kopplingar. Brukar bli svårt att få till det bra med äldre udda kopplingar tycker jag.

B
D Damcify skrev:
Grannen tipsade att man kan använda en vinkelslip för att kapa röret. Är detta överhuvudtaget ok att göra med tanke på värmen? Annars smidigt när man inte kommer åt med såg.
Har gjort det också några gånger med vinkelslip.Vet inte om det är ok egentligen, men jag har fått det tätt efteråt i alla fall. Men eftersom jag är lite nervös för spån i systemet så tar det längre tid för mig att kapa med vinkelslip än att göra det på rätt sätt, så det är bara i nödfall som jag gjort det.

Men det kan ju bli värmepåverkat (mjukna), så stödhylsa skulle jag verkligen inte skippa om du gör det.

Kan tänka mig att det inte är bra med metalltråd i värmesystem heller, så försök att få bort alla spån som du kan få bort.

• Gilla
Damcify
  • Laddar…
Även med vinkelslip blir det ju inte som man mjukglödgar rör och metallspån blir det även från bågfilen. Att skydda omgivningen från spånen som yr runt och sen ta ut rester av spån så ska det inte vara så stort problem. Fördelen när man kapar koppar är att man ofta slipper gnistregnet som blir från järn men man ska likväl täcka där de sprutar då det kan missfärga kakel och klinkers

• Gilla
Damcify
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.