Vi har en avloppsventilering i form av ett rör som går utomhus längs ytterväggen på huset och som slutar strax över takfoten. Vi har ibland problem med lukt som jag tror kommer från avloppsröret och kanske beroende på att röret är för kort? Jag har funderat på att förlänga röret så att det når över taknocken, men det blir rent ut sagt fult med ett högt rör som en extra skorsten. Ett alternativ jag funderat på är att skaffa en vakuumventil som jag kan sätta på röret. Tanken är att röret går längs ytterväggen utomhus och avslutas med vakuumventilen som kan sitta under takfoten. Är det någon som kan vägleda mig? Kan man sätta en vakuumventil utomhus om den sitter skyddad? Eller finns det bättre alternativ?

W
Vars luktar det?

Utomhus i trädgården. Framförallt när det är vindstilla.

S
Vakunventil kommer inte fungera ute. Den kommer frysa sönder.

det borde inte lukta i trädgården, vanliga avloppsavluftningar slutar ju i en av takpannorna.

Jag trodde lukten berodde på att röret är för kort när det slutar i höjd med takfoten. Men det kanske inte är nödvändigt att röret når över taket.

W
Luktar det både sommar och vintertid ?

Framförallt under vinterhalvåret. Haft problem i november till mars framförallt. Vad beror det på?

Har du kommunalt avlopp eller enskilt?

vi har enskilt och kan med känna lite avloppslukt i trädgården på framsidan där även brunnen är.
Även där speciellt vintertid.

luktar lite som när man lyfter på locket typ. I mitt fall luktar de inget från ventilationen från infiltrationen utan brunnen..
Har ej varit o luktat i avluftningen dock

Vi har kommunalt nu efter att fram till 1995 haft enskilt. Jag har luktat i "rörslutet" och det luktar definitivt avlopp. Frågan är bara vart lukten tar vägen när det lämnar avluftningsröret.

Troligtvis faller den i trädgården då som os..

det finns ingen mer brunn för fördelning eller spolning som de kommer ifrån?

Vi har haft huset i ett par år som fritidshus och jag kan inte se att det finns någon fördelningsbrunn eller spolbrunn som är i drift i närheten.

K Krönlein skrev:
Vi har haft huset i ett par år som fritidshus och jag kan inte se att det finns någon fördelningsbrunn eller spolbrunn som är i drift i närheten.
märkligt.
Jag har tyvärr inga konkreta tips då…
Men följer då vi med har lukt. Men vårt tror jag är från brunnen

Det finns odörfilter som man sätter på röret. Har satt det hos 2 kunder detta år som har haft luktproblem.

Sök på odörfilter eller gå till avloppscenter.se om du nu inte vill handla igenom mig.

Om ni har kommunalt avlopp så behövs egentligen ingen öppen luftning.
Det borde räcka med en vakuumventil inomhus i slutet av stammen (t ex på ett avstick under handfat eller liknande).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.