Vi har en avloppsventilering i form av ett rör som går utomhus längs ytterväggen på huset och som slutar strax över takfoten. Vi har ibland problem med lukt som jag tror kommer från avloppsröret och kanske beroende på att röret är för kort? Jag har funderat på att förlänga röret så att det når över taknocken, men det blir rent ut sagt fult med ett högt rör som en extra skorsten. Ett alternativ jag funderat på är att skaffa en vakuumventil som jag kan sätta på röret. Tanken är att röret går längs ytterväggen utomhus och avslutas med vakuumventilen som kan sitta under takfoten. Är det någon som kan vägleda mig? Kan man sätta en vakuumventil utomhus om den sitter skyddad? Eller finns det bättre alternativ?
Har du kommunalt avlopp eller enskilt?
vi har enskilt och kan med känna lite avloppslukt i trädgården på framsidan där även brunnen är.
Även där speciellt vintertid.
luktar lite som när man lyfter på locket typ. I mitt fall luktar de inget från ventilationen från infiltrationen utan brunnen..
Har ej varit o luktat i avluftningen dock
vi har enskilt och kan med känna lite avloppslukt i trädgården på framsidan där även brunnen är.
Även där speciellt vintertid.
luktar lite som när man lyfter på locket typ. I mitt fall luktar de inget från ventilationen från infiltrationen utan brunnen..
Har ej varit o luktat i avluftningen dock
Filter är bäst