Hej!
Pumpen går och går i fritidshuset, jag känner vattnet pulsera i rören ned i den borrade brunnen men dåligt tryck i huset och pumpen slår aldrig av. Provade stänga av kranen med rören upp till huset men pumpen går bara ändå och slår inte av trots att den går i flera minuter. Provade stänga av vattnet ut från pumpen så det bara är rören ned i brunnen som är påkopplade men pumpen går bara ändå.
Kan varken släppa ut luft från hydropressen eller fylla på den (rätt gammal) men det har varit så i flera år.
Enda skillnaden är att elinstallatörer omtrådade all el i huset och bytte elcentral igår. De bytte inte ut någon el till pumpen eller pumphuset vad jag kan se däremot kopplade de förstås in den till den nya elcentralen.
Vad har hänt, dåligt med vatten, fel på tryckvakten, något fel på pumpen, något som hänt i och med elinstallationen?
MYCKET tacksam för hjälp!!
Borrad brunn
Ejektorpump Grundfos CPE3-60
Pumpen går och går i fritidshuset, jag känner vattnet pulsera i rören ned i den borrade brunnen men dåligt tryck i huset och pumpen slår aldrig av. Provade stänga av kranen med rören upp till huset men pumpen går bara ändå och slår inte av trots att den går i flera minuter. Provade stänga av vattnet ut från pumpen så det bara är rören ned i brunnen som är påkopplade men pumpen går bara ändå.
Kan varken släppa ut luft från hydropressen eller fylla på den (rätt gammal) men det har varit så i flera år.
Enda skillnaden är att elinstallatörer omtrådade all el i huset och bytte elcentral igår. De bytte inte ut någon el till pumpen eller pumphuset vad jag kan se däremot kopplade de förstås in den till den nya elcentralen.
Vad har hänt, dåligt med vatten, fel på tryckvakten, något fel på pumpen, något som hänt i och med elinstallationen?
MYCKET tacksam för hjälp!!
Borrad brunn
Ejektorpump Grundfos CPE3-60
Har du andra trefasmaskiner, t.ex. svarv vedkkyv eller liknande, så bör du kolla om de går rätt först innan du bestämmer dig vart du ändrar.
Rent generellt kan jag tycka det är bättre att ändra vid maskinen, framförallt om en elektriker har bytt elcentral och kanske fått lite ordning och reda på färger med mera.
Rent generellt kan jag tycka det är bättre att ändra vid maskinen, framförallt om en elektriker har bytt elcentral och kanske fått lite ordning och reda på färger med mera.
Ska kolla hur det ser ut idag. Kan det hända något om man kopplar "fel" faser, om den går baklänges så är den väl i och för sig felkopplad redan nu?B BSOD skrev:Har du andra trefasmaskiner, t.ex. svarv vedkkyv eller liknande, så bör du kolla om de går rätt först innan du bestämmer dig vart du ändrar.
Rent generellt kan jag tycka det är bättre att ändra vid maskinen, framförallt om en elektriker har bytt elcentral och kanske fått lite ordning och reda på färger med mera.
Bästa svaret
Nej det händer inget mer än att motorn snurrar åt andra hållet precis som du vill. Och det verkar ju troligt att det blev fel vid eljobbet som gjorts.F Farendag skrev:
Och du behöver inte skilja på vad pumpen du har kallas, i dagligt tal är nog ejektorpump vanligast oberoende diverse tekniska spetsfundigheter man skulle kunna dra in också.
OK, tack!GK100 skrev:
Nej det händer inget mer än att motorn snurrar åt andra hållet precis som du vill. Och det verkar ju troligt att det blev fel vid eljobbet som gjorts.
Och du behöver inte skilja på vad pumpen du har kallas, i dagligt tal är nog ejektorpump vanligast oberoende diverse tekniska spetsfundigheter man skulle kunna dra in också.
Jag vet att jag kämpat tidigare med att få av plasthöljet på lådan med elen, hur får man av det? Jag har tidigare skruvat bort plastskruvarna i hörnen men den satt som berget ändå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga: om du använder vatten (med pumpen avstängd) sjunker då trycket (som visas på manometern) ?
Om så, ökar trycket när pumpen då startas?
Om så går pumpen väl åt rätt håll och det tyder mer på att tryckvakten har problem, troligen har i så fall det lilla hålet mot vattnet beckats igen (jag har haft samma problem på annan pump rätt nyligen).
Om så, ökar trycket när pumpen då startas?
Om så går pumpen väl åt rätt håll och det tyder mer på att tryckvakten har problem, troligen har i så fall det lilla hålet mot vattnet beckats igen (jag har haft samma problem på annan pump rätt nyligen).
Manometern funkar nog inte, den står alltid på samma tryck. Det har samlats lite vatten där så nålen/visaren har nog fastnat.D Dilato skrev:Fråga: om du använder vatten (med pumpen avstängd) sjunker då trycket (som visas på manometern) ?
Om så, ökar trycket när pumpen då startas?
Om så går pumpen väl åt rätt håll och det tyder mer på att tryckvakten har problem, troligen har i så fall det lilla hålet mot vattnet beckats igen (jag har haft samma problem på annan pump rätt nyligen).
Nu har jag kollat. Pumpen snurrar baklänges, finns en rotationsriktning ovanpå som jag kollade mot.
Har provat ändra om faserna lite grann utan att lyckas. Pumpen går inte igång alls på alternativen hittills utan brummar bara men innan jag fortsätter tänkte jag fråga om jag ändrar på rätt ställe.
Nu har jag ändrat om kablarna som sitter i den vita dosan Allen-Bradley men det kanske blir fel? Inkommande elen går först till den svarta dosan Omron sen till Av/På-knappen i höljet och sen till Allen-Bradley-dosan och sen till pumpen.
Ska jag istället ändra direkt på pumpen där elen går in?
Har provat ändra om faserna lite grann utan att lyckas. Pumpen går inte igång alls på alternativen hittills utan brummar bara men innan jag fortsätter tänkte jag fråga om jag ändrar på rätt ställe.
Nu har jag ändrat om kablarna som sitter i den vita dosan Allen-Bradley men det kanske blir fel? Inkommande elen går först till den svarta dosan Omron sen till Av/På-knappen i höljet och sen till Allen-Bradley-dosan och sen till pumpen.
Ska jag istället ändra direkt på pumpen där elen går in?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






