4 909 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Ventilering av avlopp. Alternativ till högt rör
Vad är det för skillnad mellan ett kommunalt avlopp och ett som inte är det, som gör att det borde räcka med en vakuumventil?useless skrev:
Jag har inte asperger så jag är dryg.useless skrev:
Klart jag vet, därav ger jag inte rekommendationer till andra att dom kan skita i avluftningen som ska gå upp igenom tak på sitt avlopp för det räcker med en vakuumventil under handfat eller liknande om man har kommunalt.
Vad har du för belägg för att det räcker med en vakuumventil under att handfat? Kan du uppvisa källa ?
För jag tycker att det är dumt att man slänger ur sig saker man tror sig ha en aning om men egentligen vet man inte det. Så det här är väl egentligen för att syna vad du vet om avlopp, så att andra kanske inte gör som du säger utan att backchecka att det verkligen stämmer.
För det är något som fler och fler påstår sig ha en aning om och slänger ur sig till höger och vänster att avluftning är en världslig sak. Lägg ner med det på en gång.
Jag tror inte att någon påstår att avluftningen är en gudomlig sak. Så visst är den värdslig. Därmed inte sagt att den är onödig.
Ett typ exempel jag brukar köra med:
Sug upp vatten i ett sugrör.
Sätt för ett finger längs upp på röret.
Vad händer med vattnet?
Det är ditt avlopp utan avluftning.
Värdslig eller gudomlig, onödig eller ej.
Lycka till, du gör precis som du vill.
Sug upp vatten i ett sugrör.
Sätt för ett finger längs upp på röret.
Vad händer med vattnet?
Det är ditt avlopp utan avluftning.
Värdslig eller gudomlig, onödig eller ej.
Lycka till, du gör precis som du vill.
Det problemet löser man dock med en så kallad vacuumventil. Anledningen till att det är bra med en öppen ventilation bärman har enskilt avlopp är att det hjälper till att ventilera reningsanläggningen.
Jodå, sitter bara och letar efter fakta som styrker ett fackmannamässigt utförande istället för att det ska vara någon form utav killgissningar fram och tillbaka. Tycker det inte hjälper någon på detta forum.useless skrev:
Trodde detta forumet var till för att hjälpa dom som håller på själva i sitt hem och vill klara av saker själva men behöver nån form av hjälp ibland och då ställer man det här. Men vad jag vet har du inte heller styrkt ditt belägg med att det räcker med en vakuumventil på ett avstick under ett handfat, men du sitter fortfarande och bröstar upp dig.... vara i branschen.... hahhaha
Klicka här för att svara