Hej,

Vi flyttade in i vårt nybyggda hus för ungefär ett år sedan. När vi byggde huset så installerade vi ett minireningsverk från Conclean med hjälp av en lokal entreprenör. Vi har avluftning genom vinden upp på taket. Funktionen har fungerat felfritt och vi har inte haft några funktionella problem med anläggningen alls.

Vi har utfört egenkontroller enligt plan utan någon anmärkning eller felmeddelanden.

Nu, sedan några månader tillbaka, har vi börjat få avloppslukt i badrummen. Det började i badrummet på övervåningen och vi upplevde att det var i samband med att regn var på intågande och att det därför kunde ha med tryckförändringar att göra. Sen började det även sporadiskt komma i badrummet på nedervåningen. Det är bara från badrummen (inte kök eller tvättstuga).

Det är inte konstant men vi upplever det som eskalerande och att det blir oftare och nu inte helt knutet till eventuella tryckförändringar i luften.

Vad bör jag kontrollera och vad kan vi göra för att bli av med detta problem?

Vihar vägghängda toastolar med skvallerrör så det är ingen läcka bakom toaletten vad jag kan se.

Kan tillägga att jag varit upp på taket och det kommer avloppslukt ifrån avluftningen på taket också så jag tror inte det är igensatt någonstans.

Kommer vi inte fram till något bra får vi såklart ringa till de som installerat och be dem om felsökning men jag tänkte göra allt jag kan själv först.

tacksam för hjälp.

N
Att det är avloppsdoft från luftningen är inget konstigt eftersom den saknar vattenlås. Används alla duschar och tvättställ? Torkar vattnet i vattenlåset ut finns det inget som stoppar doft från rören.

Det värsta scenariot är om någon rörmuff eller liknande inte är tät. Men för att upptäcka det behöver du filma i rören.

Edit: kontrollera så att vattenlåsen i duschens golvbrunn sitter rätt. Är den inte på plats läcker det avloppsdoft.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N newbee skrev:
Att det är avloppsdoft från luftningen är inget konstigt eftersom den saknar vattenlås. Används alla duschar och tvättställ? Torkar vattnet i vattenlåset ut finns det inget som stoppar doft från rören.

Det värsta scenariot är om någon rörmuff eller liknande inte är tät. Men för att upptäcka det behöver du filma i rören.

Edit: kontrollera så att vattenlåsen i duschens golvbrunn sitter rätt. Är den inte på plats läcker det avloppsdoft.
Tack för svar.

Alla tvättställ, duschar och toaletter används och det finns vatten i vattenlåsen. Vattenlåsen i duscharna sitter som de ska.

Det är vägghängda toaletter och lukten tycks komma från dem (undersidan är öppen och lägger man sig ner känner man lukt där). Men det är bara ibland. Om en tätning varit dålig eller en anslutning inte korrekt så borde väl lukten vara mer konstant?

kan det röra sig om någon form av under/övertryck i systemet som gör att lukten ibland inte tar sig ut genom avluftningen på taket och då istället letar sig någon annanstans?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.