Min brunn behöver bytas ut och efter en stunds masserande med slagborren så ser det nu ut så här
Vet att det finns kompetenta rörläggare här på forat och ni får gärna föreslå en lämplig ersättare och även vilken pryl som lämpar sig för ihopkoppling med befintligt rör (eller direkt på muffen in den går att få fram hel?) som ni ser lite av här
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet att det finns kompetenta rörläggare här på forat och ni får gärna föreslå en lämplig ersättare och även vilken pryl som lämpar sig för ihopkoppling med befintligt rör (eller direkt på muffen in den går att få fram hel?) som ni ser lite av här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand
Redigerat:
bra frågor, missade allt det!Krilleman skrev:
sitter i garaget, ytskikt ska bli betonggolv med målarfärg på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här är läget just nu. Ca 70mm innerdiameter på rörstumpen som är ca 40mm mellan kapstället och muffen.
Muffen är en böj som viker av ner i plattan.
Ska brunnen då vara "körbar" med bil direkt över den?
Mitt brunnsbyte i garage, fast jag valde rostfria brunnar med 2 tons körbara silar + luktstoppade vattenlås i rostfritt som grädde på moset.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-987#post-2603311
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-993#post-2607732
Mitt brunnsbyte i garage, fast jag valde rostfria brunnar med 2 tons körbara silar + luktstoppade vattenlås i rostfritt som grädde på moset.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-987#post-2603311
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-993#post-2607732
Kapa ett rakt snitt här.
Mät ytterdiametern, är det 75mm så går det fint med JET-koppling.
https://www.gustavsberg-ror.se/produkter/ma-system®/kopplingar/jetrm-koppling
Ligger den fuktigt så blir det JET Klass C eller Fernco-koppling.
Mät ytterdiametern, är det 75mm så går det fint med JET-koppling.
https://www.gustavsberg-ror.se/produkter/ma-system®/kopplingar/jetrm-koppling
Ligger den fuktigt så blir det JET Klass C eller Fernco-koppling.
Toppen Krilleman!
Läser i Typgodkännandet för Sigun att det ska vara en ”tillsats till brunn” vid montage i epoxibeläggning. Vet du vad detta handlar om ? Mitt golv kommer målas med epoxifärg efter att brunnen är på plats.
Läser i Typgodkännandet för Sigun att det ska vara en ”tillsats till brunn” vid montage i epoxibeläggning. Vet du vad detta handlar om ? Mitt golv kommer målas med epoxifärg efter att brunnen är på plats.
Då sätter du en vanlig brunn i rostfritt (efter tycke och smak) och gjuter upp i samma höjd till "läppen" sen är du klar! 
Precis såhär, sen epoxifärg på det fram på och över läppen på brunnen. Silen lämnade jag som den är i rostfritt.
Jag körde Biltemas epoxy-färg i pannrummet innan jag sålde huset. Blev svinbra!
https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/golvfarg-2000039924
Precis såhär, sen epoxifärg på det fram på och över läppen på brunnen. Silen lämnade jag som den är i rostfritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag körde Biltemas epoxy-färg i pannrummet innan jag sålde huset. Blev svinbra!
https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/golvfarg-2000039924
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter ju rätt straight forward, men välja brunn var svårt. Vet du skillnaden på dessa två?
https://www.purus.se/produkter/golvbrunnar/golvbrunnar-rostfritt/p-7118071-sigyn-75-p-sida.
https://www.purus.se/produkter/golvbrunnar/golvbrunnar-rostfritt/p-7152412-f92-s-sida
https://www.purus.se/produkter/golvbrunnar/golvbrunnar-rostfritt/p-7118071-sigyn-75-p-sida.
https://www.purus.se/produkter/golvbrunnar/golvbrunnar-rostfritt/p-7152412-f92-s-sida
Klicka här för att svara