Jag ska anlägga en infiltration på grantomten där det kommer skrivas ett servitut.
För att göra detta snyggt försöker jag hitta en bra lösning men samtidigt ska det såklart fungera.
Min tomtgräns går vid häcken till höger.

Jag har en slänt med en körväg upp till garaget, vid ena sidan av vägen tänkte jag placera trekammarbrunnen.

Fråga 1, inloppet till trekammarbrunnen kommer ha en 90 graders böj direkt, spelar det någon roll eller kommer det bli stopp där?

Fråga 2, kan man köra över ena delen av trekammarbrunnen eller kommer den skadas? den kommer vara ca 1m under marknivån och man kommer eventuellt att köra 0,5 m över vänstersidan av tanken.

Eftersom jag placerar trekamabrunnen på tvären har jag svårt att placera fördelningsbrunnen.

Fråga 3, spelar det någon roll om man har flera olika böjar för att komma till inloppet och spelar fallhöjden någon roll?

Fråga 4, spelar det någon roll att fördelningsbrunnen inte är centrerad mot spridarrören?
Ena spridarröret kommer bli betydligt längre.

Fråga 5, kan man ha grundvatten-inspektionsröret vid ena sida av anläggningen så att den hamnar på min sida av tomtgräns?

Tacksam för återkopplig.

Schematisk bild av avloppsplanering med trekammarbrunn, fördelningsbrunn, spridarrör, häckar, slänt, körväg och grundvatteninspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det något särskilt skäl till att du inte vrider 3-kammarbrunnen ett kvarts varv?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Finns det något särskilt skäl till att du inte vrider 3-kammarbrunnen ett kvarts varv?
Den kommer vara vridet litegrann kanske 20 grader. Har en stor sten ivägen och vill inte vrida upp för mycket för den skulle inte hamna lika djupt.

Claes Sörmland
I ivan82 skrev:
Fråga 1, inloppet till trekammarbrunnen kommer ha en 90 graders böj direkt, spelar det någon roll eller kommer det bli stopp där?
Det går bra men du ordnar så det med flera böjar så att det blir mjukt och fint, t ex 3X 30 graders.

I ivan82 skrev:
Fråga 2, kan man köra över ena delen av trekammarbrunnen eller kommer den skadas? den kommer vara ca 1m under marknivån och man kommer eventuellt att köra 0,5 m över vänstersidan av tanken.
Kolla manualen till trekammarbrunnen. Ska den ligga så djupt som 1 m under marken så låter ju som att det är körbart. Eller välj en i betong.

I ivan82 skrev:
Eftersom jag placerar trekamabrunnen på tvären har jag svårt att placera fördelningsbrunnen.

Fråga 3, spelar det någon roll om man har flera olika böjar för att komma till inloppet och spelar fallhöjden någon roll?
Nej egentligen inte men håll systemet lite logiskt. När ledningarna är nedgrävda blir det ett elände att lokalisera em om reparation behövs. Du du vill typiskt sett ha 1-2% lutning på ledningarna. Minst.

I ivan82 skrev:
Fråga 4, spelar det någon roll att fördelningsbrunnen inte är centrerad mot spridarrören?
Ena spridarröret kommer bli betydligt längre.
Det är klokt att hålla spridarrrören symmetriska så att du verkligen får samma mängd vatten sprids via båda. Viktigast här är nog att fördelarbrunnen ligger helt i våg.

I ivan82 skrev:
Fråga 5, kan man ha grundvatten-inspektionsröret vid ena sida av anläggningen så att den hamnar på min sida av tomtgräns?
Ja, men håll den ganska nära bädden.

Visa bilaga 618702[/QUOTE]

• Gilla
ivan82
  • Laddar…
Förstärkningslager med dränsand.
Grävmaskin vid öppnad dräneringsgräv med utspridd dränsand och synlig fördelningsbrunn i bakgrunden.
Skapa konto

Grundarbete med dränsand i grävd ränna med fördelningsbrunn, nivåmätningsinstrument och grävmaskin i bakgrunden.
Skapa konto

Gruset 16/32 på.
Grusfylld fördjupning med blå fördelningsrör och synlig dränsand för grundförstärkning i ett byggprojekt.
Skapa konto

Fördelningsbrunn installerad med lite hjälp :)
Barn vid nyinstallerad fördelningsbrunn omgiven av grus i en grävd schakt.
Skapa konto
Grundarbete med dränsand, grovt grus, fördelningsbrunn och blå fördelningsrör i en grävd yta vid hus.
Skapa konto

Fyller på för att kolla så att vattnet sprids lika mycket i båda fördelningsrören.
Vatten strömmar genom ett fördelningsrör i en dräneringsbrunn under installation.
Skapa konto

Markduk på.
Markförstärkning med grus och installerad markduk längs en grävd dräneringsdike.
Skapa konto

Jord på.
Minigrävare i arbete vid grävning för dränering med synlig dränsand och ojämn mark på byggplats.
Skapa konto
Grundarbete med fördelningsbrunn, dränsand och markduk vid husgrund under installation.
Skapa konto

Ooo så var det färdigt :) har lagt på mer jord men har ej kort på det.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Fyllde på vatten igår i trekammarbrunnen upp till utloppsröret. Men idag så har vattennivån sjunkt 5-10 cm under utloppsröret. Är detta normalt eller hur långt ner kan vattenivån under utloppet vara?

Claes Sörmland
I ivan82 skrev:
Fyllde på vatten igår i trekammarbrunnen upp till utloppsröret. Men idag så har vattennivån sjunkt 5-10 cm under utloppsröret. Är detta normalt eller hur långt ner kan vattenivån under utloppet vara?
Låter inte bra. Slamavskiljaren ska vara tät och enda utloppet ska vara just utloppsröret. Så utloppsröret bestämmer vattenytans höjd i slamavskiljaren.

Misstänkte det, tappade en sten när jag grävde igen på kanten, får gräva upp och kontrollera.

Tog upp den som läckte igår och såg inga uppenbara fel. Vågade inte chansa så köpte en ny pipelife 2m3. Nu är den nyinköpta installerad fylld och verkar inte läcka då vattennivån verkar vara samma.

Färre böjar blev det och snyggare installation.
Nyinstallerad orange Pipelife avloppsrör i grävd schakt med byggmaterial och grävmaskin i bakgrunden.
Skapa konto

Nyinstallerad svart pipelife 2m3 tank ingrävd i marken med anslutna orangea rör.
Skapa konto

Nyinstallerad pipelife i grävd grop med rörledningar och grus, omgiven av jord och gamla delar.
Skapa konto

Installerad ny pipelife cistern i grävd schakt på en tomt, med gammal cistern bredvid och hus i bakgrunden.
Skapa konto

Nyinköpt svart Pipelife avloppstank på lerig byggplats med stenar och grävmaskin.
Skapa konto

Ny installerad pipelife i trädgård, jord uppkört, person gräver, bakgrund med träd och uthus.
Skapa konto

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.