Vatten & Avlopp
JohanSergel86: Var uppe på taket och kollade på ventilationen som går till bastun, ser inte jätteträtt ut. Kan vara så att vattnet kom in den vägen förra veckan när det var riktiga skyfall..
Jicen: Hej! Har en grävd brunn på tomten som inte används i dagsläget då vi är anslutna till det kommunala. Har som tanke att använda vattnet till bevattning,och om de går att få till, även dricka det. Är osäker på vattenkvalitén dock men ska skicka in ett prov, har pumpat upp lite med en dränkpump och de ser ju inte direkt drickbart ut, vattnet i sig är ganska klart men de är partiklar
logiken: Har en stundande installation av backspolande vattenfilter att ta tag i. För att inte överbelasta slamavskiljare och infiltration behöver jag anlägga ett nytt dagvattenavlopp. Backspolning görs var 3:e dygn med ca 380 liter. Vi har ca 2,2 meter till frostfritt djup (södra Norrbotten). Jag planerar att förlägga avloppsrör (110 mm) i isolerad kulvert med frostskyddskabel, såklart med
olofh: Vad behöver jag för grejer för att göra en (semi)fast inkoppling av pem slangen som går ut i trädgården? Vill kunna demontera till vintern men annars kan den vara fast inkopplad över sommaren. Kranen som sitter där nu läcker och är rätt gammal så kanske lika bra att ta bort/byta ut den också? Mest fundersam vad jag ska ha för väggenomgång så att säga. på utsidan [bild] På
hempularen: [citat] Kan vara svårt att hitta en blocknyckel som får plats mellan muttern och ”runda upphöjningen”. Hade liknande problem för några år sedan. Alla blocknyklar jag hittade var för tjocka. Även proffsfabrikat. Till slut hittade jag av slump på Ö o B av alla ställen. De hade väldigt billiga nycklar av skräpkvalitet. Då hade man snålat med material, så den var tunn nog.
Lotta Pålsson: Hej, Jag har en teasy varmvattenberedare på 100l. Hux flux så har jag inget vatten alls som kommer från kranen för varmvattnet, inte en droppe kommer det… Dock så är varmvattenberedaren varm, men inget vatten alls från någon varmvatten kran i huset, kallvattnet rinner som vanligt. Det är som sagt 30grader ute så inga frusna rör. kan någon hjälpa mig med vad problem kan vara? Tack
Leif i Skåne: Det bör fungera. I vår kommun tog man vatten från en sjö och pumpade det upp på toppen av en sand och grusås, dammar med fin sand fanns på toppen och efter en 1/2 meter med sand var vattnet rent, man anlade brunnar vid foten av åsen.
Aleta: Äntligen! Jag hjälp av ett rensband med en en skruv/fjäder i änden, som även hade en vev så att den snurrade, gick det! Skruven åt sig igenom svampen och försiktigt, försiktigt lyckades jag dra upp den hela vägen. Tänk att kunna bli så glad över att bli av med ett svampskrälle! :rofl: Trevlig sommar alla! :giggle:
Woodoman: Hej! Vi flyttade in i ett hus för några år sedan där man tidigare haft egen brunn för bevattning. I garage fanns hydrofor och vad jag förstått var en så kallad ejektorpump (om det är en sån som har två slangar till brunnen). Men då pumpen rostat sönder helt och de fördragna vattenledningarna till trädgården sedan länge grävts av och vittrat sönder har vi i nuläget monterat
-MaH-: [citat] Om det hela tiden rinner ur säkerhetsventilen kan du ha din ökade förbrukning där. Det är normalt med några deciliter om dagen, men inte mer än så.
gustavlund: Hej, Bygger om badrummet i sommarstugan. Den är inte ansluten till kommunalt VA utan gråvattnet går till en trekammarbrunn med egen infiltration. (svartvattnet till egen tank) Måste jag har luftning av gråvattenavloppet eller räcker det med att locket till den gamla trekammarbrunen är lite otät? Det fanns en luftning som gick upp i taket men den blir lite knölig att få till nu när jag
Daniel 109: Skjutventiler finns ju fortfarande. https://www.rinkabyror.se/artikel/skjutventil-15r/
raindance: Skulle det bli tätt och duga med vulktejp runt röret? Eller finns det fler alternativ?
Nygge72: [citat] Tack och lov har de satt en avstängning till denna alldeles innanför väggen med
Husbyggare1000: Hej, har uppstått problem med våran vacuumtoalett Ecovac. Helt plötsligt startar motorn av sig självt. Efter att den startat sex ggr inom kort period så fick jag stänga av strömmen. Nån som har tips ?
wildeside: [citat] Ja en reklamation borde inte vara något problem, eftersom avloppet inte är förlagt fackmannamässigt. Förutsagt att inte entreprenören avrått och din mamma godkänt förläggningen eller liknande.
Berghjort: [citat] Jo det hade givetvis varit bäst att byta allt, men röret från toaletten på andra våningen är ENORMT komplicerat monterat i krypvinden och ingjutet i skorstenen så det vill jag inte ge mig på så då är relining det enda alternativet.
stilofunk: Jag håller med dig. Jag sätter kulventiler där jag kan. Problemet är avtappning där det inte finns golvbrunnar i närheten eller i fuktkänsliga utrummen, därför vill jag även ha slanganslutning. För övrigt startade jag min yrkesbana som elektriker/styr- och reglertekniker inom industri och departement så jag vill sektionera både El och VVS.
NyHusägare32: Tackar. Det kanske är vettigt att dela upp dimensionsövergångarna som du föreslår. Jag hann dock skrida till verket enligt min plan. Allt fungerar nu!
ZeroKnowledge: Har alla septiktankar en lucka utöver slamsugningsanslutningen? Skulle gärna öppna upp den här för rengöring invändigt så den kan användas för urinlagring över vintern från min separett. Den har stått tom ett par år sen den tömdes, men den får gärna vara lite mer ren än så... Så som sagt, kan det vara värt att börja gräva runt efter en lucka? Den är två eller tre kubik
Bjober: [citat] Det är tryckbrytaren du ska titta på och justera start och stopptryck på.
vvsavlopp: [citat] Jodå, sitter bara och letar efter fakta som styrker ett fackmannamässigt utförande istället för att det ska vara någon form utav killgissningar fram och tillbaka. Tycker det inte hjälper någon på detta forum. Trodde detta forumet var till för att hjälpa dom som håller på själva i sitt hem och vill klara av saker själva men behöver nån form av hjälp ibland och då
Krilleman: 16mm är en gammal dimension som inte "byggladorna" med helgöppet har i sitt sortiment. Det ser ut att sitta gamla äldre securex-kopplingar. Majoriteten av dessa installationer med helbockade kopparrör upp till 160cc är 16mm. Men lättast att få svar är att du tar fram skjutmåttet och mäter ytterdiametern!
0an: Kan nog ikke svara lösning men vad är det för märke på pumpen? har du någon bild på hur det är kopplat?
vvs?: Hej,har satt ner dränkbar i djupborrad brunn på ca 70 m. Pumpen är för typ 100 m djup. Kan jag ändå använda den på ett mindre djup,och påverkar det hydropressen negativt isf? Hade varit bra att veta. Mvh