Vatten & Avlopp
vvsavlopp: [citat] Mora har en som jag brukar köra med nu, dock inte kapbar men med den är det inga problem med. Vad jag har märkt ännu iaf. https://www.moraarmatur.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar/400536 Dom kostar mer men jag tycker dom är bättre och säkrare. Men det är just priset som har fått dom att ta fram den andra sämre modellen. Folk vill inte betala vad det kostar
Småhusägare: Hoj, Har en diskmaskin från med Aquastop som ska anslutas. Avloppsslangen lade sig på plats rätt så snällt, men slangen för inkommande vatten är lite mer bångstyrig. Är det OK att rulla ihop inloppsslangen så som bilden visar? Bör man klamra fast slangen också i bakkant på skåpet, typ direkt före Aquastopen? Tack!
TorOdd: [citat] nej, jag tänkte väl det. Jag får skaffa en håv av något slag. Antar att man får göra någon koll om det uppstår igen…
raindance: Kommunen har bytt avloppsrör av betong till 110 mm plaströr fram till tomtgränsen. Det är rötter i betongröret som går på tomten. Går det att rotskära avloppsröret inifrån huset om det är metallrör den första biten som går under huset? Det är alltså avloppsrör av metall som är ingjutet i källargolvet som övergår till betongrör utanför huset. Betongrören är 150 mm
Demolisten: [citat] Känner väl till en smula hur motionerar. Men mindre hur man demonterade termostaten :) Jag ska prova ikväll och se om jag löser det.
Kapustin: Hej, Vi har planer på att borra brunn i vår fjällstuga som står på torpargrund och är kallställd när vi inte brukar den. Vår ursprungliga plan för att dra in vattnet var att gräva ner oisolerad PEM-slang ca 60cm och isolera med XPS-skivor samt ha värmekabel för att undvika frysning, men vi har insett att vi delvis kommer behöva ha slang ovan mark för att grävningen blir för
jackass: Hej Har rivit ut badrummet i sommarstugan och ska sätta in nya grejer men det är helt omöjligt att få tag i en rörmokare just nu så jag ska försöka göra det själv. Förutsättningarna är 4” borrad brunn rakt under badrummet. Tidigare satt där en 230v ejektorpump(tror jag) med hydrofor och 80m slang men är inne på en nedsänkt pump istället och med en hydropress (eller behålla
Trelleborgbyggaren: [citat] Hej sven Går det komma besöka er I trelleborg och se er anläggning och prata om alnarps anläggning. Du kan kontakta mig på telefon privat. ?
annerborn: Hej! Jag har en radiator i badrummet som har börjat rosta och läcka runt tömningsskruven [bild] Jag undrar hur jag kan gå till väga för att fixa detta. Jag lär ju skruva ur skruven, men är inte säker på hur jag gör på bäst sätt för att inte tömma hela radistorsystemet på vatten och få in en massa luft. Radiatorn är på övervåningen och jag funderar på om detta kan vara rätt
Thursablot: Jag har ett badrum där det stått en tvättmaskin där det tidigare varit en dusch. Vi har byggt om lite och flyttat tvättmaskinen och satt en duschkabin där tvättmaskinen stod. Har konstaterat efter att ha tagit bort blandaren att varmvattnet är pluggat och inte i blandaren. Antar då att det är pluggat vid ingående vid fördelaren efter varmvattenberedaren men när jag började att
DanielO8: Nu hände fenomenet igen efter att man duschar och varmvattenberedare jobbar till ett tjutande jobb. Var det någon som hade mer info kring detta.
Fotografen: Gräv upp runt om till du kommer ner till oskadat rör, kapa röret, sedan en skarvmuff och en ny propp, alt en rörsnutt, ytterligare en muff och en propp beroende på hur högt du vill ha det. Du ska ha muff "med kant": https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/skarvmuff-for-markavloppsror-2000040366
Farendag: [citat] STORT, STORT, TACK!! Jag ändrade fasföljd direkt på motorn och nu snurrar den åt rätt håll och trycket är tillbaka och pumpen fungerar som tidigare, dvs. slår av efter några sekunder när man stängt kranen. Pust! :) Hoppas några som har liknande problem i framtiden hittar denna tråd och kan lösa det med hjälp av detta. TACK!
Krilleman: Olika täckkåpor har olika gängor. Vad sitter där idag?
Krilleman: Börja med att lyfta bort plastmattan och kontrollera om B1-225 är synlig. Jag misstänker att den är det! Ett jobb för framtiden skulle vara att koppla på brunnen på dagvattenledningen på utsidan av huset, om höjden tillåter detta dvs. Många kommuner tillåter inte dagvatten på spillvattensidan längre....
Ormbiten: [citat] Tack för ditt svar. (y) Jag var dock och köpte den där Kärcher-pumpen som jag länkade till i min trådstart. Ska montera den imorgon, får hoppas att det fungerar som det bör fungera.
krilbe: Någon mer som kan kommentera upplevelsen med sluten tank?
byggadl: Hej, jag har dels engagerat min hemförsäkring för skada av lösöre -de är inte färdiga ännu. Dels har jag kopplat in villaförsäkringen som har betalat för utredning av fuktskada, avfuktare som brummar i källaren och elen som den drar. De kommer sedan att gå på borrbolaget för att få ersättning från borrbolaget..
harmonikan: Efter ett ganska rejält stopp som gjorde det omöjligt att diska, tvätta och spola varken toa eller kran ringde vi hem en spolfirma. Vanligtvis bokas dom in för två timmar men var här i över fyra -- gamla gjutjärns- och cementrör samt hål i ett rör gjorde att det tog längre tid än väntat. Men nu till mina funderingar, för er som har erfarenhet av spolfirmor.. 1) Efter sugningen så
tepe48: Jag kan ju välja en fördelare utan avstängningsventil så är det problemet löst ,det huvudsakliga är att det är möjligt att göra anslutningar i ändarna/gavlarna för inkommande vatten och tvättställsblandaren .
Demmpa: Tror inte det är tänkt att lederna ska delas på, utan det är å stoppa i trädgårdsslangen och spola rent eller liknande.
useless: [citat] Jo. Trycket är som högst när kranen är stängd.
tensiden: Jag kör på med mitt projekt att få lite vatten i trädgården. En del är att koppla på tappkran till PEM-slangen jag skall gräva ner. Som av en händelse slog det mig att jag har lite kopparrör liggandes för att göra installationen ovan mark lite snyggare än bara en slang. För övergång mellan 28mm koppar till tappkranen tror jag det blir: Klämkoppling 28mm till 25R inv:
Chakawan: [citat] Ni har redan gett mig svar på (viktigaste) frågan. Tack!
Adamrenoverar: Tack. Vad menar du är skillnaden med att sätta in den istället för en vattenutkastare? Denna verkar jag inte kunna montera genom väggen.
kulle: [citat] om du läser en gång till så förstår du kanske vad jonaserik menar, och gör du inte det så ska du nog inte lägga dig i vad som skrivs i tråden ;)
fribygg: [citat] Du klarar prisolrör, pem används i mark
Jimbie: [citat] Tackar. Får dra ner o köpa en rensvajer. Är det någon skillnad på dessa olika? Typ den stora eller dessa som verkar ha funnits länge om jag fattar de rätt: https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/rensband-proffs-2000034471 Konstaterade klart att det är stopp i sista delen ner iaf. För vi lät det stå typ 1h så det "runnit" undan så gott de går. Sen hällde på vatten i
Utsliten och utdömd: [citat] Stockholm bor vi i, och har ca 10 meter oisolerade avloppsrör under vår attefallare, som står 2 meter upp på stolpar. Huset har egen avluftning och allt är draget av rörmokare. Det fryser inte även om vi har -15 grader i två veckor och konstant negativt i över en månad. Däremot frös det i syrrans torpagrund när de hade en toalett som hela tiden läckte lite vatten. Dessutom