3 642 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Borrade brunnar på granntomter - saltvatteninträngning.
Jag kanske bara är dålig på att förklara i så fall. Jag hävdar att kunskapskravet gäller, och att det inte alls är omöjligt att veta. Det är knappast en hemlighet att vattentillgången kan vara dålig i kustområden och att det finns risk för saltvatten som kontaminerar magasinet. Den kunskapen kräver inga utredningar i allmänhet.
Alltså ska man vara medveten om begränsningarna och agera därefter.
Ok, så då har du redan kunskapen enligt dig själv.G Genomklok skrev:Jag kanske bara är dålig på att förklara i så fall. Jag hävdar att kunskapskravet gäller, och att det inte alls är omöjligt att veta. Det är knappast en hemlighet att vattentillgången kan vara dålig i kustområden och att det finns risk för saltvatten som kontaminerar magasinet. Den kunskapen kräver inga utredningar i allmänhet.
Det intressanta är ofta inte vem som har kunskapen utan vem som kan förväntas ha kunskapen.Nissens skrev:
Sen är väl miijöbalkens skadeståndsansvar lite underlig utifrån svenska traditioner i och med att skadeståndsansvaret är strikt, d v s det krävs inte att den som har orsakat skadan har agerat uppsåtligt eller vårdslöst. Å andras sidan får man nog räkna med att saltvatten kan dyka upp i ens borrade brunn i kustområden efter några år när tillräckligt med vatten har tagits ut. Enligt detta sätt att tänka finns inget strikt skadeståndsansvar enligt miljöbalken för grannen.
Det stämmer med min killgissning också. Men i allmänhet har inte folk kunskapen.Claes Sörmland skrev:
Det intressanta är ofta inte vem som har kunskapen utan vem som kan förväntas ha kunskapen.
Sen är väl miijöbalkens skadeståndsansvar lite underlig utifrån svenska traditioner i och med att skadeståndsansvaret är strikt, d v s det krävs inte att den som har orsakat skadan har agerat uppsåtligt eller vårdslöst. Å andras sidan får man nog räkna med att saltvatten kan dyka upp i ens borrade brunn i kustområden efter några år när tillräckligt med vatten har tagits ut. Enligt detta sätt att tänka finns inget strikt skadeståndsansvar enligt miljöbalken för grannen.
Klicka här för att svara