Jag fick precis en offert på enskilt avlopp från en firma som känns kunnig och pålitlig. Kostnaden var typ dubbelt så hög som jag räknat med. 197 000kr inkl. rotavdrag. Mitt hus finns i Västmanland.

"Anläggning av reningsanläggning för spillvatten, enl ritning dat 2022-09-03 Installation av WC med sidoutlopp. Spilledning dim 110 dras via borrat hål genom yttervägg. Utvändigt dras spilledning på vägg lodrätt ner till mark. Spilledning byggs in med trälåda."

Är detta rimligt?
Hälsningar
Mats

Vi gjorde enskilt avlopp 2018, pris va då 160 kkr, då var det ink 3 kammarbrunn, pumpbrunn med pump och el framdraget dit, en slang som gick ca 40 meter till infiltration.

Drog även ett tomrör till vattenfilter till en stenkista samtidigt. Men ska inte backspola i sin infiltration då slits den ut i förtid.

N Nyblivenhusägare123 skrev:
Vi gjorde enskilt avlopp 2018, pris va då 160 kkr, då var det ink 3 kammarbrunn, pumpbrunn med pump och el framdraget dit, en slang som gick ca 40 meter till infiltration.

Drog även ett tomrör till vattenfilter till en stenkista samtidigt. Men ska inte backspola i sin infiltration då slits den ut i förtid.
Tack för svar! Googlade runt lite innan och fick uppfattningen att kostnaden ligger kring 100 000 för enskilt avlopp. Men riset kanske har gått upp som allt annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.