Blandaren ger inget varmvatten från takduschen och endast ljummet från handduschen (den senare är inte original).Tänker plocka isär blandaren och kalka av delarna. Kan någon tipsa om vilken blandare det är så att jag kan finna instruktionen på nätet?

Kromad duschblandare med ansluten handdusch mot kaklade gråa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker det med att lägga delarna i ättika?

När vår takdusch (alltså själva silen) kalkar igen blandar jag vatten och citronsyra som silen får bada i under ett dygn. Funkar kanon! Kan tänka mig att ättika kan vara lite lurigt att "bli av" med. Det övriga kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Det är inte silen som är problemet utan själva blandaren.

När min duschblandare slutade fungera var det inte kalk utan jag tror mangan. Då var lösningen på kort sikt att skruva isär den och spola ur manganet som låg löst i den som någon slags grus. På längre sikt att skaffa ett filter till vattnet. Om det är kalk som är problemet så är ättika utmärkt. Jag måste passa på att identifiera blandaren. Men min kunde jag skruva isär utan beskrivning.

Citronsyra är att föredra då det inte lämnar lukt eller smak. Ättika i en kaffebryggare kan rejält förstöra morgonkaffet.

• Gilla
ABvvs
  • Laddar…
Hej Yonna. Vet du vad det är för fabrikat eller model på duschblandaren? Har en likadan med vet ingenting om den och behöver byta termostaten....

D dennisnp skrev:
Hej Yonna. Vet du vad det är för fabrikat eller model på duschblandaren? Har en likadan med vet ingenting om den och behöver byta termostaten....
Sorry - bytte ut hela blandaren då jag inte fick tag på ngn instruktion... :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.