Detta avloppsrör har ett par borrhål på ovansida. Röret ligger under sommarstuga i plintgrund och går från kök till BDT renare. Varför har man borrhål? De ser ju ut att ha gjorts avsiktligt.
Orange avloppsrör med tejp och hål under en träbjälke med kablar och en slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret kan dock ha funnits redan innan modernare BDT renare installerades när det var mer primitivt avlopp för gråvatten.
Någon som vet varför det är hål?
Bör det åtgärdas?

Claes Sörmland
En gissning är att det har funnits ett fel så att röret inte har varit gasöppet nedströms p g a att det har mynnat under en vattenyta. Det blir då svårt att få vatten genom vattenlåsen och lösningen har varit dessa borrhål så att luften i rören kan ta sig ut där när man häller vatten i hon.

Naturligtvis ska det inte vara så där utan fixa det genom att såga av röret och montera ett helt rör med två skjutmuffar. Det förutsätter att röret numera ligger utan bakfall och mynnar ovanför en vattenyta så att luft kan ta sig ut den vägen när man använder avloppet.

Ska tilläggas att det bitvis luktar avlopp från plintgrunden och jag misstänker att det kommer från hålen. Är det troligt?
Om man skulle sätta fixa hålen, får man andra problem då? Det finns inget avluftningsrör på taket, så jag är rädd att man flyttar problemet någon annanstans.
Är ingen expert på avlopp ska tilläggas…

Bästa svaret

Claes Sörmland
M marwat skrev:
Ska tilläggas att det bitvis luktar avlopp från plintgrunden och jag misstänker att det kommer från hålen. Är det troligt?
Om man skulle sätta fixa hålen, får man andra problem då? Det finns inget avluftningsrör på taket, så jag är rädd att man flyttar problemet någon annanstans.
Är ingen expert på avlopp ska tilläggas…
Nästan säkert kommer avloppslukten från hålen om det luktar där.

Du ska ha avluftning för att slippa problem men avloppet och lukt från din BDT-reningsavläggning. Vissa anläggningar kräver också avluftning. Men sen eftersom det bara är BDT så kan det faktiskt funka utan avluftning i alla fall men det är inte normen.

men fixa hålen genom att köpa hem en bit rör och två skjutmuffar. Röret sågar du av med vanlig fogsvans. Rensa snittytan med en kniv från grader. Köp hem en flaska Glidex också för skjutmuffens gummitätning så går lagningen galant. Billigt och enkelt. Sen kan du fundera på hur du ska lösa avluftningen.

• Gilla
marwat
  • Laddar…
Tack, då vet jag var jag ska börja!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.