Ska äntligen göra om ett källarutrymme till badrum. Där finns nu en obehandlad betongplatta från urtiden med en golvbrunn i vit plast som har innerdiametern 140 mm. Vet ju att jag måste byta brunn om jag gör ingrepp. Men det som är udda med denna brunn jämförd med andra brunnar jag sett är att den är ca 30 cm djup. Och vattenytan ligger på ca 20 cm vilket väl tyder på att utloppet går ut i sidled på den nivån.
Letar efter djupa golvbrunnar men kan inte hitta. Någon som har en ide om hur jag ersätter en sådan brunn på bästa (och ett korrekt) sätt?
Letar efter djupa golvbrunnar men kan inte hitta. Någon som har en ide om hur jag ersätter en sådan brunn på bästa (och ett korrekt) sätt?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 505 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 505 inlägg
Z zingo skrev:Ska äntligen göra om ett källarutrymme till badrum. Där finns nu en obehandlad betongplatta från urtiden med en golvbrunn i vit plast som har innerdiametern 140 mm. Vet ju att jag måste byta brunn om jag gör ingrepp. Men det som är udda med denna brunn jämförd med andra brunnar jag sett är att den är ca 30 cm djup. Och vattenytan ligger på ca 20 cm vilket väl tyder på att utloppet går ut i sidled på den nivån.
Du har inte ett sidoinlopp på den brunnen till en spygatt i garagetrappen t.ex?
har du det går ju inte brunnen att höja, och då är förklaringen där varför den är så djup också
Tack för svar. Jag har nu bilat ner mig till själva brunnen som är i (rostig) metall och satt under två förhöjningsringar. Antar att jag även måste bila runt denna brunn och sedan dra loss den från röret som väl sitter i bottenplattan. Eller finns det enklare lösning?
Bifogar bild
Bifogar bild
Du måste bila fram så du får ett rakt rör att ansluta på, det är lättast! På första bilden har jag råkat bila sönder befintlig gjutjärns-muff...Se länk för fler bilder. Har du tur så ligger dina avloppsrör under betongplattan, då blir det lättare! 
Såhär är det ganska normalt att det ser ut:
Länk från mitt byte av golvbrunnar i två garage & pannrum, hus byggt -58 och påbyggt -71:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-993#post-2607732

Såhär är det ganska normalt att det ser ut:
Länk från mitt byte av golvbrunnar i två garage & pannrum, hus byggt -58 och påbyggt -71:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-993#post-2607732

Anslutning över ett slätt rör är nästan alltid enklast. Tänkvärt!
Dessutom ganska enkelt att kapa av med tigersåg.
Det beror ju helt på vilken dimension du har på befintligt rör. I mitt fall, så var det 75mm och jag skarvade det med en övergångskoppling av typen Fernco 70-88mm, mest för att ha höjd för alla dimensioner som jag kunde råka på under helgen.Samma som denna: https://www.vvsochbad.se/fernco-koppling-70-88-x-60-76-mm-791071
Är dina befintliga rör 75mm eller 110mm så skarvar du givetvis med JET-koppling som är billigast!
Dessutom ganska enkelt att kapa av med tigersåg.
Det beror ju helt på vilken dimension du har på befintligt rör. I mitt fall, så var det 75mm och jag skarvade det med en övergångskoppling av typen Fernco 70-88mm, mest för att ha höjd för alla dimensioner som jag kunde råka på under helgen.Samma som denna: https://www.vvsochbad.se/fernco-koppling-70-88-x-60-76-mm-791071
Är dina befintliga rör 75mm eller 110mm så skarvar du givetvis med JET-koppling som är billigast!
Så där. Visst låg brunnen under den 10 cm tjocka plattan. Men därunder fanns ett par cm isolering och ytterligare en 10 cm tjock platta som brunnen var stenhårt gjuteni. Den var dessutom armerad med granitsten som var 3-8 cm stora. i. Antagligen gjöts den övre plattan på en grund från Romartiden. Ungefär så kändes det på väg ner.
Efter sex timmars bilande såg jag brunnens anslutning för första gången. Jag förstår nu känslan en guldgrävare får när han hittar guld för första gången. Och efter sju timmars bilande rörde sig brunnen för första gången.
Nu är den loss och imorgon ska jag skaffa kopplingar och rör. Ser ut att vara 75 mm. Kan jag inte ansluta med en hane och (ny) packning till röret, som för övrigt är av plast?
Efter sex timmars bilande såg jag brunnens anslutning för första gången. Jag förstår nu känslan en guldgrävare får när han hittar guld för första gången. Och efter sju timmars bilande rörde sig brunnen för första gången.
Nu är den loss och imorgon ska jag skaffa kopplingar och rör. Ser ut att vara 75 mm. Kan jag inte ansluta med en hane och (ny) packning till röret, som för övrigt är av plast?
Ja, det ser ut som att det är ”nyare” typ av plaströr med gummiringspackning.
”Nyare” plaströren tror jag kom på mitten av 70-talet. De tidigare rören limmades ofta eller eventuellt hade de en O-ring, å de kallas för ”äggskalsrör”.
”Nyare” plaströren tror jag kom på mitten av 70-talet. De tidigare rören limmades ofta eller eventuellt hade de en O-ring, å de kallas för ”äggskalsrör”.
Ja, huset är byggt i början på 80-talet (1980 om jag inns rätt). Men den undre grunden borde vara äldre, kanske från en bosättning från Romartiden. Romarna var tydligen tidiga med plastenDemmpa skrev:
Klicka här för att svara