Har ett konstigt problem med min varmvattenberedare Metro therm 300 liters rostfri.
tagit över den från en vän och den funkade utan problem där.
Problemet är att den värmer men sedan slocknar lampan. Trycker jag in återställningsknappen för överhettningsskyddet så börjar lampan lysa igen därefter.
Läste mycket om problemet och det lät som att det var styrboxen med termostaten det var fel på så jag köpte en begagnad av samma modell och bytte och den fungerade direkt igår. I morse när jag gick till garaget för att kontrollera så såg jag att lampan slocknat igen.
Nu har jag bestämt mig att inte trycka in återställningsknappen för att se om varmvatten tar slut. Anledningen är att det står i instruktionsboken att när den nått önskat temperatur så ska lampan slockna.
Bör tilläggas att jag hämtade elektriker som gjorde om det från enfas till tvåfas. Den kan enligt boken kopplas med antingen en eller tvåfas.
Är det någon som känner igen detta eller har tips? Har svårt o tro att det ska vara samma fel på två olika styrbord med termostat.
Tacksam för alla tips.
tagit över den från en vän och den funkade utan problem där.
Problemet är att den värmer men sedan slocknar lampan. Trycker jag in återställningsknappen för överhettningsskyddet så börjar lampan lysa igen därefter.
Läste mycket om problemet och det lät som att det var styrboxen med termostaten det var fel på så jag köpte en begagnad av samma modell och bytte och den fungerade direkt igår. I morse när jag gick till garaget för att kontrollera så såg jag att lampan slocknat igen.
Nu har jag bestämt mig att inte trycka in återställningsknappen för att se om varmvatten tar slut. Anledningen är att det står i instruktionsboken att när den nått önskat temperatur så ska lampan slockna.
Bör tilläggas att jag hämtade elektriker som gjorde om det från enfas till tvåfas. Den kan enligt boken kopplas med antingen en eller tvåfas.
Är det någon som känner igen detta eller har tips? Har svårt o tro att det ska vara samma fel på två olika styrbord med termostat.
Tacksam för alla tips.
Tack för svar. Har jordfelsbrytare ja. Nu är ditt svar lite för avancerad för mig eftersom jag inte förstår mig så mycket på el osv.J jonaserik skrev:
men den var 1 fas förut ja och 2 fas nu. Elektrikern gjorde om den till 2 fas.
Menar du att jordfel i patronen gör att överhettningsskyddet går?
Nu finns det ett flertal saker. Du har JFB och då är det inget jordfel på patronen ( JFB skulle lösa direkt. ) vid montage av ny termostat, har du fått in bulberna i botten på röret för dem. Inte svårt att få fel om dom sätts in i fel ordning, den korta ska in först och långa sist och det är lång bit som dom ka in. Hur reagerar termostaten på inställt värde när du vrider på den. klickar på samma ställe varje gång.. Lite svårt att säga något på distans.
Tack för svar. Hmm bra fråga. Jag måste kolla om jag kört in dom in helt. Kan ha gjort fel i termostaten att jag kört in båda samtidigt.J jonaserik skrev:Nu finns det ett flertal saker. Du har JFB och då är det inget jordfel på patronen ( JFB skulle lösa direkt. ) vid montage av ny termostat, har du fått in bulberna i botten på röret för dem. Inte svårt att få fel om dom sätts in i fel ordning, den korta ska in först och långa sist och det är lång bit som dom ka in. Hur reagerar termostaten på inställt värde när du vrider på den. klickar på samma ställe varje gång.. Lite svårt att säga något på distans.
När det gäller hur den reagerar så KLICKAR det när jag vrider den ner helt till 5 grader. Men när jag tar den till Max klickar den inte. Lampan lyser ej heller.
skulle jag däremot återställa överhettningsskyddet så skulle lampan börja lysa.
Det är exakt denna jag köpt o bytt. Jag har tagit varje kabel på den platsen de var från början. Och nu gick jag in och tog ut termostaten o förde in den korta så långt som möjligt först och sedan den långa som du sa.J jonaserik skrev:
jag återställde överhettningsskyddet och startade om den o då gick lampan igång. Nu får jag se hur det är imorgon.
Tyvärr så beter den sig på samma sätt. Återställde överhettningsskyddet och den gick igång och i morse så var den död igen. Mycket skumt.J jonaserik skrev:
funderar på att göra om den till 1-fas för att se om det fortfarande är samma fel.
Är det ÖHS som har löst så finns bara ett fel kvar och det är termostaten som inte reglerar. Du kan prova den med att dra ut bulberna och vänta 10 min. Sen vrider då på termostaten från noll tills det säger klick, sen värmer du bulberna med frugans hårtork tills klick igen, vrid upp mera tills klick och värm mera. Fortsätt tills du är på max temp och då ska den bryta och inte gå att få klick på max. Blir några ggr för att kolla att det fungerar
PS räcker inte hårtorken på slutet , värm med ett ljus, men ta det lite försiktigt , värmen stiger snabbt.
PS räcker inte hårtorken på slutet , värm med ett ljus, men ta det lite försiktigt , värmen stiger snabbt.
Helvete vilket bra tipsJ jonaserik skrev:Är det ÖHS som har löst så finns bara ett fel kvar och det är termostaten som inte reglerar. Du kan prova den med att dra ut bulberna och vänta 10 min. Sen vrider då på termostaten från noll tills det säger klick, sen värmer du bulberna med frugans hårtork tills klick igen, vrid upp mera tills klick och värm mera. Fortsätt tills du är på max temp och då ska den bryta och inte gå att få klick på max. Blir några ggr för att kolla att det fungerar
Tack. Ska testa detta med. Men eftersom jag bytt styrbox med termostat blir jag samtidigt så osäker att det ska vara samma fel på båda.
Men jag provar som sagt!
Nu var jag ute och testade lite saker. Jag såg då att sladden till termostaten som kommer från styrboxen inte har el? Kan det vara så att elektrikern kopplat den på fel plats så att det inte finns el till termostaten? Då vet väl den inte när den ska slå av och då går överhettningsskyddet igång och slår av?J jonaserik skrev:
vad tror du om det? Eller är jag ute och cyklar?