Hej,

Jag har ett litet märkligt problem med mitt badrum, då efter flera års använding så har dålig luft börjat kännas i badrummet.
Jag har inte stopp i avloppet, och vattenlåset är rent, men det kommer fortfarande lukt.
Jag fick tips att det tätningsringen som är dålig, men jag är inte så säker.
Gumminippeln är från när badrummet renoverades sist, runt 2013, och gummit ser väl inte så dåligt ut? Är det värt att byta? Finns det någon variant kanske som stoppar lukt?
Också värt att nämna att luktintensiteten varierar under dagen.
Tacksam till tips vad detta kan vara.
 
  • Hand håller en öppen tub av tandkräm med rester synliga framför ett handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rör, suddig toalettstol i bakgrunden, badrumsmiljö, synliga rördelar, skarpt fokus på förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det som luktar är ju gas från avloppsrören som tränger ut under tvättstället.

Då finns det i princip två alternativ:

1. Något har hänt med tätningarna där så att det plötsligt pyser ut gas.

2. Det är lite halvstopp längre ned i avloppsrörsystemet så att det blir lite övertryck i avloppsrören vilket leder till att små otätheter som funnits hela tiden nu släpper igenom gas.

Jag gissar på 2, det är lite halvstopp längre ned. Troligen fett från köket, det är nästan alltid orsaken i det moderna hemmet med alla oljor och dåligt torkade tallrikar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som luktar är ju gas från avloppsrören som tränger ut under tvättstället.

Då finns det i princip två alternativ:

1. Något har hänt med tätningarna där så att det plötsligt pyser ut gas.

2. Det är lite halvstopp längre ned i avloppsrörsystemet så att det blir lite övertryck i avloppsrören vilket leder till att små otätheter som funnits hela tiden nu släpper igenom gas.

Jag gissar på 2, det är lite halvstopp längre ned. Troligen fett från köket, det är nästan alltid orsaken i det moderna hemmet med alla oljor och dåligt torkade tallrikar.
Jag blev lurad varifrån lukten kom. Jag tyckte att det hela tiden kom från tvättstället, men det var tydligen från under badkaret, som står nära.
Tog till med vaskrensaren och det löste problemet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T tuxytux skrev:
Hej,

Jag har ett litet märkligt problem med mitt badrum, då efter flera års använding så har dålig luft börjat kännas i badrummet.
Jag har inte stopp i avloppet, och vattenlåset är rent, men det kommer fortfarande lukt.
Jag fick tips att det tätningsringen som är dålig, men jag är inte så säker.
Gumminippeln är från när badrummet renoverades sist, runt 2013, och gummit ser väl inte så dåligt ut? Är det värt att byta? Finns det någon variant kanske som stoppar lukt?
Också värt att nämna att luktintensiteten varierar under dagen.
Tacksam till tips vad detta kan vara.

Eller har du gjort rent golvbrunnen och inte lyckats trycka/få dit tillbaka den ordentligt?
Kan det vara så att lukten kommer från golvbrunnen istället?
 
Sorry missade att du hade löst problemet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.