2 893 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Dränering och stuprör till nedgrävd stenkista - igensatt
Hej,
Problem med en nedgrävd stenkista om troligen blivit igensatt. Grejjen är att stenkistan är 10m ifrån ett vattendrag och alla jag pratat med hittils rekommenderar att jag drar ut röret direkt till vattendraget istället och "struntar" i stenkistan.
Är det "lagligt" eller "okej" att göra så?
Hur tänker ni?
Problem med en nedgrävd stenkista om troligen blivit igensatt. Grejjen är att stenkistan är 10m ifrån ett vattendrag och alla jag pratat med hittils rekommenderar att jag drar ut röret direkt till vattendraget istället och "struntar" i stenkistan.
Hur tänker ni?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Det beror på... Ditt dagvatten i ledningen är i miljöbalkens mening avloppsvatten.N Nils Eriksson2 skrev:Hej,
Hur tänker ni?
Det finns förbud att släppa ut avloppsvatten från tätbebyggelse i vattenområde 12 § i förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. Så bor ligger det hela i tätbebyggelse så är det förbjudet men bor du ensligt på landet så är det tillåtet.
Generellt gäller alltid 9 kap. 7 § miljöbalken: ” Avloppsvatten skall avledas och renas eller tas om hand på något annat sätt så att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppkommer. För detta ändamål skall lämpliga avloppsanordningar eller andra inrättningar utföras.”
Sen så ska du göra en anmälan till kommunen om ändring av din dagvattenanläggning hos miljöenheten. Det ger kommunen en möjlighet att förelägga dig att inte leda ut vattnet i vattendraget om de bedömer att det finns en olägenhet med detta.
Det sagt så tror jag de flesta skulle leda ut vattnet där. Snyggast är ju om du inte leder ett rör som mynnar tydligt i vattendraget utan istället gräver ett dike som du fyller med grus som du leder vattnet till. D v s gräv ett grusdike mellan stenkistan och vattendraget. Då sipprar vattnet genom gruset ut i vattendraget på ett mer naturligt och diskret sätt och renas dessutom lite i stenkistan. Och det finns ingen rörmynning som folk och myndighet kan reta sig på. Jag antar att du håller dig på din fastighet, d v s att du äger stranden. Annars måste du ju få tillstånd från markägaren.
Så enkelt är det inte. Stenkistan fördröjer avrinningen till vattendraget. Om den kopplas bort så ökar vattenståndet snabbare, även en enstaka fastighet skulle kunna orsaka skador på det sättet om det är brant och lös jordmån.A AndersS skrev:
"Vattendraget" är en större å, 150 meter över och djupast punkten 11 meter. Så det vattnet jag eventuellt tillför är försumbart i detta fallet.
Ån ligger längs en rullstensås som sluttar 10-20 meter ned i ån, så att säga, och det är en väldigt brant sluttning/slänt från nivån där huset står, och ned till vattnet. Skulle jag gräva från gräsmattan ned till vattenytan skulle stenkistan uppskattningsvis ligga halvvägs.
Till saken hör att själva dagvattenledningen "ute i gatan" mynnar ut i ån så nära som bortanför min närmsta granne. Så, att ansluta till dagvattenledningen är bara en omväg på cirka 100 meter för vattnet ut i ån i detta fallet. Kommunens vattenbolag har varit och kikat att så är fallet också, och den snubben som kom sa lite "off the record" att jag borde gräva ut "skiten" i ån själv.
Ån ligger längs en rullstensås som sluttar 10-20 meter ned i ån, så att säga, och det är en väldigt brant sluttning/slänt från nivån där huset står, och ned till vattnet. Skulle jag gräva från gräsmattan ned till vattenytan skulle stenkistan uppskattningsvis ligga halvvägs.
Till saken hör att själva dagvattenledningen "ute i gatan" mynnar ut i ån så nära som bortanför min närmsta granne. Så, att ansluta till dagvattenledningen är bara en omväg på cirka 100 meter för vattnet ut i ån i detta fallet. Kommunens vattenbolag har varit och kikat att så är fallet också, och den snubben som kom sa lite "off the record" att jag borde gräva ut "skiten" i ån själv.
Har inte skrivit hur dagvattnet avslutas bara att det i praktiken inte har någon betydelse om det blir närmare vattendraget. Man gör på lämpligaste sätt utifrån markens beskaffenhet, så enkelt är detH hapazard skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden