Min bror har fjärrvärme. Det läcker en del vatten i centralen, från kopplingen med kopparspiralen. Läcker inte från utvändiga gängan, utan där det lilla röret löper in i kopplingen. Hur tätar den? Räcker det att dra åt den, eller skall något bytas?
Det är inte fjärrvärmevatten, och det läcker inte hela tiden, men vet inte riktigt vid vilket tillfälle...
Det är inte fjärrvärmevatten, och det läcker inte hela tiden, men vet inte riktigt vid vilket tillfälle...
Jag instämmer, dra lite på muttern och se om läckaget upphör. Den tätar med plantätning. ✅✅
Extremt förenklad CAD-ritning i genomskärning:
Röd är muttern.
Grön är själva sätet som muttern sitter i.
Lila är kopparröret som har en bred plan yta innanför muttern.
Svart är packningen.
Desto mer du drar muttern, desto mer trycker du på den lila plana ytan, som i sin tur lägger tryck på packningen som vilar i sätet.
Förstod du nu @Fluxor ?
Extremt förenklad CAD-ritning i genomskärning:
Röd är muttern.
Grön är själva sätet som muttern sitter i.
Lila är kopparröret som har en bred plan yta innanför muttern.
Svart är packningen.
Desto mer du drar muttern, desto mer trycker du på den lila plana ytan, som i sin tur lägger tryck på packningen som vilar i sätet.
Förstod du nu @Fluxor ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha. Nästan precis som jag antog. Ursprungsförklaringen lämnade utrymme för fundering. Tack för ritningen 
Behöver man ingen tätning mellan röd och lila? Om läckaget ej försvinner efter åtdragning, är det byte som gäller?
Behöver man ingen tätning mellan röd och lila? Om läckaget ej försvinner efter åtdragning, är det byte som gäller?
Nej ingen tätning mellan röd och lila.F Fluxor skrev:
Om läckage fortfarande kvarstår efter åtdragning så är nog packningen defekt.
Givetvis kan andra saker också vara defekta, men packningen är det första man byter då den inte kostar många kronor.
Klicka här för att svara

