Jag skulle ge mig på att byta packningar på en gammal MA Temp-blandare.
Packningar införskaffade, plastkåpan borttagen, och vattnet avstängt, men, muttern runt själva mekanismen sitter som berget.

Har försökt att lossa muttern med en skiftnyckel och så mycket kraft som jag vågar använda.
Har även testat att hälla varm vatten över muttern men det hjälper ej.

Vad säger ni experter som kanske har haft samma problem, vågar jag ta i för "kung och fosterland" eller kan ett original MA-verktyg och knackningar med en hammare på detta få muttern att släppa?

Italiensk espressokokare i metall på nära håll, delvis ångpåverkad yta, detalj av handtag och säkerhetsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E etompau skrev:
kan ett original MA-verktyg och knackningar med en hammare på detta få muttern att släppa?
ja troligen

• Gilla
etompau
  • Laddar…
T tergo skrev:
ja troligen
Ja det blir nog nästa steg, inhandla ett verktyg och försöka knacka loss muttern.
Tack.

T tergo skrev:
en film som ev kan vara till nytta mora temp ess byte av kolv och insats inuti blandaren - YouTube
Ja där gick det ju enkelt ...
Får ta i lite mer nästa gång.

Jag har nog en äldre blandare då kåpan lossas med en skruvmejsel vid små anvisningar på sidorna.
För att sedan komplicera det ytterligare så finns det någon låsfunktion (runt hål) på baksidan av delen där pipen är fäst.

Min erfarenhet är att stora låsmuttrar på armaturer är i mässing med tunt gods och därmed ganska mjuka. Använder man typ skiftnyckel, polygrip eller rörtång klämmer man muttern lite oval och den nyper fast ännu hårdare. Ett originalverktyg klämmer runt om utan att ändra formen och gör det lättare att lossa den.

/Höghus

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Min erfarenhet är att stora låsmuttrar på armaturer är i mässing med tunt gods och därmed ganska mjuka. Använder man typ skiftnyckel, polygrip eller rörtång klämmer man muttern lite oval och den nyper fast ännu hårdare. Ett originalverktyg klämmer runt om utan att ändra formen och gör det lättare att lossa den.

/Höghus

Bra input.
Här ser det dock ut som att gängorna sitter under själva mutterdelen så det borde inte påverka om jag kniper med stor kraft med en polygrip eller skiftnyckel.

Får väl köpa verktyget nu när packningarna är inköpta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.