Stort tack för alla svar och smarta frågor! Jag hade aldrig kunnat ta itu med detta utan den här konversationen. Nu är det torkat och uppsnyggat runt varmvattenberedaren. Ingen skada ser ut att vara skedd. Det som återstår är att kontrollera säkerhetsventilen, den kan tydligen vara igensatt (enligt instruktionsboken som uppenbarade sig längst bak i ett hörn). Det här var en av de lärorikaste dagarna på länge! :D(y)
 
  • Gilla
Duxus och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Va?

Om säkerhetsventilen är igensatt så sprutar det inte vatten på ditt kakel från spilltratten...

Duschhörna med vita kakel, genomskinlig duschslang och en gulfärgad fläck som täcker något i bilden.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Har du rensat vattenlåset så det inte är igensatt?
För det ser ut att ha stänkt upp vatten på väggen!

Du måste ta bort "tratten" för att komma åt vattenlåset. Den sitter normalt fast i väggen med en skruv.

[bild]

[bild]

Antagligen är produkten Falu 70760 som du har monterat på väggen.

Produktlänk:
[länk]

Produktblad med instruktion för rengöring av vattenlåset:
[länk]

[bild]
Tack för svar! Jag rensade och det var inte igensatt, stänket kom från annat håll..
 
Krilleman
M M. A. skrev:
Tack för svar! Jag rensade och det var inte igensatt, stänket kom från annat håll..
Jaha, var kommer stänket ifrån då? :rolleyes:
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jaha, var kommer stänket ifrån då? :rolleyes:
Tror också att det skvätter från spilltratten. Hade exakt samma problem, plockade ner hela röret och rengjorde allt hela vägen ner. Var inte mycket smuts, men fungerat felfritt sedan dess.
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
nikasp
Jag misstänker också spillratt och vattenlås.
 
Fick du ordning på det? Jag tycker att det ser ut som att det står vatten i tratten på filmen vilket det inte borde göra, om det stämmer så är det nog stopp i vattenlåset och stänket kommer när tvättmaskinen tömmer och det då sprutar upp på sidorna.
 
Hej igen,
Nu har en rörmokare varit här och konstaterat att varmvattenberedaren är trasig och måste bytas ut.
Den läcker vatten så fort man öppnar huvudkranen. Därav vattnet som rann i skvallerröret.
Trist med en varmvattenberedare som bara är 6-7 år. Eller är det normalt?
 
Rickard.
M M. A. skrev:
Hej igen,
Nu har en rörmokare varit här och konstaterat att varmvattenberedaren är trasig och måste bytas ut.
Den läcker vatten så fort man öppnar huvudkranen. Därav vattnet som rann i skvallerröret.
Trist med en varmvattenberedare som bara är 6-7 år. Eller är det normalt?
Nej det är alldeles för kort tid, har det rostat hål på beredaren? Om ja så kanske du behöver se över vilket rostskydd på nästa, har den en anod är det bra att kolla hur den mår.

Jag hoppas inte vattnet kommer ur säkerhetsventilen och rörmokaren säger du måste byta.
 
B
Välj material till ny beredare beroende på er vattenkvalitet. Nibe har en bra guide på hemsidan, men man behöver ett vattenprov för att kunna avgöra vilket material som passar bäst. Fråga kommunen om vattenprov om ni har kommunalt vatten.

6-7år är kort tid för beredare kan jag tycka.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.