Y
Jag skissar lite på besparingar av olika slag.
Men har kört fast lite då jag inte hittar riktiga uträkningar på vad det kostar att duscha per minut i normalvarm temperatur med 6 respektive 12liters munstycken.
Känns som om "snålspolprylsäljare" höftar till lite ytliga slutsvar bara.

1. Vad betraktas som normalvarm duschtemperatur på nya termostatblandare?
2. Hur stor del är kall respektive varmvatten för blanda fram detta?

Normal duschtemp, är ca 45 grader.
Blandning ca 50/50.

Vad en dusch kostar beror alldeles på hur man bor. Jag som har egen brunn, med vedeldning, betalar i stort sett ingenting för en dusch. Gissar att det rör sig om ca 25 öre för en 15 minuters dusch.
Har man kommunalt vatten, kostar det ca 20-25 kr/m3. Dusch på 15 minuter ca 100 l vatten. 50 l varmvatten kostar ca 2-3 kr i en elberedare. Totalt sett ca 5-7 kr för 15 minuters dusch.

Enklast är ju att klocka hur länge beredaren jobbar vid en för er normal dusch

Ganska enkelt egentligen

P = q × ∆T × 4,19
P= Kw
q = flöde l/s
∆T = skillnad vv kv

Kw till Kwh = kw × tiden i timmar
omvandla sedan Kwh till kostnad beroende på vilken uppvärmningskälla du har.

• Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
pozz2 skrev:
Ganska enkelt egentligen

P = q × ∆T × 4,19
P= Kw
q = flöde l/s
∆T = skillnad vv kv

Kw till Kwh = kw × tiden i timmar
omvandla sedan Kwh till kostnad beroende på vilken uppvärmningskälla du har.
Som referens kan jag nämna ett jag har noterat att en normaldusch i vårt hushåll (moderna duschmunstycken, men ej speciellt snåla) drar ca 21 kW, mätt via fjärrvärmecentralen.

Det matchar ganska bra mot ~10l/minut och 30 graders temperaturskillnad mellan kallvatten och duschvatten. Här kostar kallvatten 14 kr per m3 och energi 0.48 kr/kwh i rörlig kostnad.

Således blir kostnaden ca 0.6 m3 * 14 kr/m3 + 0.48 kr/kwh *21 kwh = 18.48 kr för en timmes dusch

Redigerat:
fast 30 graders skillnad låter snålt.
Kv är ca 8 grader, vv är väl 60 grader i beredaren, minst 50 grader vid tappstället

pozz2 skrev:
fast 30 graders skillnad låter snålt.
Kv är ca 8 grader, vv är väl 60 grader i beredaren, minst 50 grader vid tappstället
Jag menar ~30 graders diff mellan kallvattnet och det färdigblandade duschvattnet.
Men visst, kallvattentemperaturen varierar ju lite under året, men med ca 38-40 graders duschtemperatur och ca 8-10 grader in är det inte orimligt. :)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
ja kan minnas fel men ja har nog räknat på 57 grader skillnad, 65-8.
om du har 65 grader i pannan och blandar ner det till 50 så har du fortfarande värmt det till 65 grader.

pozz2 skrev:
om du har 65 grader i pannan och blandar ner det till 50 så har du fortfarande värmt det till 65 grader.
Jo, fast då går det ju åt mindre av det värmda vattnet.

Jag skulle vilja påstå att formeln du angav tidigare stämmer bra om man använder temperaturdifferensen mellan det färdigblandade duschvattnet och kallvattnet som man använder både till att värma varmvattnet och sedemera späda det med. Om vi ska ta med e.v. förluster/värmeläckage i varmvattenberedaren så håller jag med om att formeln ovan är för enkel.

Enkelt räkneexempel:

Vi vill ha 2 liter 50 gradigt vatten och utgår från nollgradigt vatten (bara för att det är enklare att räkna med dessa siffror - principen är samma för riktiga värden).

Antingen kan man värma en liter vatten till 100 grader (kostar ca 418kJ = 100*4.18) och sedan blanda med en liter 0-gradigt vatten (kostar inget att värma). Summan är 2L 50-gradigt vatten för 418kJ.

Eller så värmer man 2L vatten till 50 grader och då kostar det 2*50*4.18kJ, d.v.s. exakt samma som blandningsfallet.

Redigerat:
pozz2 skrev:
.

Det är delta mellan in, och det du har i duschmunstycket som räknas Hur du sen värmt och blandat det på vägen har ingen betydelse.
/M

• Gilla
Hasse C och 4 till
  • Laddar…
Y
Nu är jag lite nyvaken och knappar snabbt in lite allt möjligt:

* Ett bostadskvarter med fjärrvärme. Duscharna rustade med 12liters munstycken.
* Enligt vattenfall och andra undersökare så duschar folk i snitt 10-15minuter men jag tycker 15-20 känns mer rimligt.
* Att köpa 6liters slang/munstycke skulle kosta 241kr.

Enligt "rådrummet" i Karlstad så kostar jummet vatten ca 7,7kr per kubik.
- Men jag hade känt mig tryggare om man verkligen räknat ut att det gör det, inte bara hävdar det.

6 liter * 15 minuter = 90 liter vatten per dusch.

Enligt studier så duschar dom flesta varje dag. Andra gruppen varannan dag.
Låt oss då höfta till med 365 dagar på ett år * genomsnittduschande på 0,8 = 292 dagar under ett år.

90 liter * 292 duschtillfällen = 26280 liter = 26,28 kubik.
26,28 kubik * 7,7kr = 202,4kr besparing på ett år.

Svar det skulle ta ~1,2 år att spara in kostnaden att byta duschmunstyckena.

Men, jag är nyfiken på hur ni som verkligen kan räkna hade lagt upp det. ;)

Kort svar: Med givna data och rimliga gissningar sparar du knappt 200 kr per månad på att byta från 12 till 6 minutliter på duschmunstycket. Alltså lönar det sig att byta.

Längre svar:
15 minuter gånger 12 liter per minut ger 180 liter vatten.
Säg för enkelhetens skull att du duschar i 38º och inkommande vatten är 8º. Då skall temperaturen höjas 30º.
180 kg * 4,18 kJ/kg*K * 30º = 22572 kJ eller 6,3 kWh.

Sedan kommer vad du betalar för vattnet och fjärrvärmen. Om vi gissar på 14 kr/m³ som Anders243 skriver och 60 öre/kWh så kostar duschen 0,18 * 14 + 6,3 * 0,6 = 6,30 kr. Två personer som duschar dagligen kostar då 378 kr per månad. Och givetvis halveras den kostnaden till 189 kr om du halverar vattenmängden.

För att sedan komplicera det lite så är frågan om du kommer att duscha lika länge när vattenflödet är mindre. Vidare är frågan om du i ett flerbostadshus har en debitering på faktisk förbrukning eller om varmvattnet ingår in avgiften.

• Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Vem är så skitig att en dusch på mer än 10 min behövs?

• Gilla
Tomture61 och 6 till
  • Laddar…
Y
Läste på en sida att många ifrån 70-80 talet minns besparingsförsöken som något dåligt då det gav ojämnt flöde.
Men med dagens saker så märks det inte av.

Jag har själv detta 6liters munstycket och upplever inte det olikt det andra mer än att det väsnas mer iom luftblandningen. Dock så har jag funderat på om det fortfarande matar 6 liter ifall man sätter tummen på hålet och den slutar blanda i luft?

Bostadshusen debiteras med en beräknad årsförbrukning. Jag minns inte vilken månad dom kollade mätaren och gjorde sin matematiska beräkning dock. Det var i slutet på året. Minns dom skojade om att "man kanske skulle sänka alla temperaturer just den månaden för få ett bra pris" men att vintermånaden gjorde det orealistiskt.
Sen vet jag inte om det blir straffavgift ifall man överstiger detta.

Thomas_Blekinge skrev:
Vem är så skitig att en dusch på mer än 10 min behövs?
Ja alla har olika vanor, kan vara gott att värma sig en stund när bostadsägaren snålat med luftvärmen, andra kanske står och rakar sig osv. Själv begriper jag inte hur folk kan gilla att ligga i sin egna skit i ett badkar men alla är olika. :)

Redigerat:
Och bor man i villa i stockholm och har en flvp eller bergvärme bilr kalkylen svårare.
vi betalar 5 spänn kubiken för vattnet och kostnaden för de 6.5 kwh energi blir avhängigt cop på värmepumpen (dvs det ligger i intervallet 1.1-3.2 kwh el)

Då kan man stå i duschen 20 minuter bara för det är skönt. Rengöringen tar max 1+.5+.5 eller 2 minuter aktivt duschande om man behöver tvätta håret två ggr.

dvs spola så vattnet blir varmt, blöta sig, stänga av, tvåla in och schamponera sig, på med vattnet, skölj, stäng av, schamponera, på med vattnet och skölj.

Så varför behöver man snålspolning, det gör ju att tiden blir längre :-)

Stå i duschen 10 minuter är inte nödvändigtvis samma sak som att duscha i 10 minuter

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.