Jag köpte en fastighet i augusti 2022 med vetskapen att avloppet ej är godkänt idag.
Har nu fått brev från kommunen att jag har till maj 2024 på mig att åtgärda mitt avlopp.
Jag ska ha en trekammarbrunn med stenkista kopplad efter.
Det jag undrar är om det räcker att göra en infiltration av något slag efter trekammarbrunnen istället för stenkistan.
Själva trekammarbrunnen ska jag väl inte behöva byta ut/ta bort?

J Japo skrev:
Jag köpte en fastighet i augusti 2022 med vetskapen att avloppet ej är godkänt idag.
Har nu fått brev från kommunen att jag har till maj 2024 på mig att åtgärda mitt avlopp.
Det jag undrar är om det räcker att göra en infiltration av något slag efter trekammarbrunnen istället för stenkistan.
Rekommenderar att du startar en dialog med din kommuns Miljöförvaltning.
Det är där som de bestämmer och kan ge dig anvisningar.
Sannolikt kan du också om du besöker dem få tips på vilka de tycker är bra på att göra det arbete som de kräver.
De lär inte skriva något mejl om vem du kan anlita så knacka på och prata med dem!

Claes Sörmland
Det du måste lista ut först är:

1. Kommer utsläpp att ske i vattenområde?
2. Är det normal eller hög skyddsnivå för miljö?
3. Är det normal eller hög skyddsnivå för hälsa?

Kommunen kan svara på alla de frågorna.

Utifrån detta kan reningsanläggning väljas.

Stenkista lär inte vara aktuellt oavsett, för låg grad av rening.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
N
J Japo skrev:
Har en granne här som äger ett antal fastigheter som fått avloppen utdömda.
Trekammarbrunnarna behövde han inte byta utan det räckte med fungerade rening efter brunnen (p.g.a. mycket lera i marken blev det markbädd istället för vanlig infiltration).
För min del hade min trekammarbrunn inte blivit godkänd då den hade kammare avgränsade av trä (betong krävs). Jag åtgärdade redan innan kommunen skulle inspektera avloppen i området.
Jag bytte till ett minireningsverk (WSB Clean) som i mitt fall består av tre kammare och där det renade vattnet leds till en stenkista.

• Gilla
frenberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.