Hej,

I vårt fritidshus har vi sluten tank till toaletten samt en rensbrunn och stenkista till övrigt (sk. BDT-avlopp).

I dagsläget finns en luftning vid tanken, samt en vaccumventil på toastammen i krypgrunden. Till höger i bilden. Vi har dock problem med lukt från tankavluftningen och toaletten slurpar när vi spolar.

Jag har tagit bort vaccumventilen i krypgrunden och testat tillfälligt, då går det fint att stänga avluftningen vid tanken, och spolningen funkar bra.

Till BDT-avloppet har vi 75mm avluftning som går genom huset och ut genom yttertaket. Tredje röret från höger i bild.

Funderar därför ifall det går att koppla ihop toa-avloppet med avluftningen till BDT-avloppet. Eller behöver vi dra en ny separat avluftning genom huset för toaavloppet?

Tacksam för era expertråd
 
  • Krypgrund med isolering, rörledningar och plastöverdrag, strukturer markerade med röda cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Jag har exakt samma problem som du har och är nyfiken och veta hur du har löst problemet.
 
M Matt_m89 skrev:
Hej, Jag har exakt samma problem som du har och är nyfiken och veta hur du har löst problemet.
Hej!
Jag fick aldrig några svar på mitt inlägg, så har inte gjort något åt det än.

Själv då? Hur tänker du?

Med vänlig hälsning Kristian
 
Toaletten är den som oftast är störst problem och där funkar vakuumventil om den tillåter tillräckligt med luft. Har man sen egen brunn så ska man även ha avluftning och de funkar mer eller mindre att koppla på på vilken som av dina rör.
Teoretiskt kan du koppla ihop dina rör för att få en kombinerad avluftning men det är nog inte helt enligt boken om man kan hårddra det
 
Lite liknande: Jag har kopplat ihop vår BDT-avluftning med "skorstenen" till förbränningstoa, vilken går upp längs fasaden och över taket. Verkar funka, men i viss mån tränger rök från toaförbränningen ned i BDT-filtret. Oklart om det är ett problem, men jag tänkte sätta in en platta och strypa något den vägen.
 
K Kristian Nyth skrev:
Hej,

I vårt fritidshus har vi sluten tank till toaletten samt en rensbrunn och stenkista till övrigt (sk. BDT-avlopp).

I dagsläget finns en luftning vid tanken, samt en vaccumventil på toastammen i krypgrunden. Till höger i bilden. Vi har dock problem med lukt från tankavluftningen och toaletten slurpar när vi spolar.

Jag har tagit bort vaccumventilen i krypgrunden och testat tillfälligt, då går det fint att stänga avluftningen vid tanken, och spolningen funkar bra.

Till BDT-avloppet har vi 75mm avluftning som går genom huset och ut genom yttertaket. Tredje röret från höger i bild.

Funderar därför ifall det går att koppla ihop toa-avloppet med avluftningen till BDT-avloppet. Eller behöver vi dra en ny separat avluftning genom huset för toaavloppet?

Tacksam för era expertråd
K Kristian Nyth skrev:
Hej,

I vårt fritidshus har vi sluten tank till toaletten samt en rensbrunn och stenkista till övrigt (sk. BDT-avlopp).

I dagsläget finns en luftning vid tanken, samt en vaccumventil på toastammen i krypgrunden. Till höger i bilden. Vi har dock problem med lukt från tankavluftningen och toaletten slurpar när vi spolar.

Jag har tagit bort vaccumventilen i krypgrunden och testat tillfälligt, då går det fint att stänga avluftningen vid tanken, och spolningen funkar bra.

Till BDT-avloppet har vi 75mm avluftning som går genom huset och ut genom yttertaket. Tredje röret från höger i bild.

Funderar därför ifall det går att koppla ihop toa-avloppet med avluftningen till BDT-avloppet. Eller behöver vi dra en ny separat avluftning genom huset för toaavloppet?

Tacksam för era expertråd
Vakumventilen sitter ju på fel ställe, skall sitta högsta punkten ovanför wc spolning annars trycker ju spolning ner luft framför sig och inte bakom sig. Troligtvis så är den där enbart för att säkerställa tömningen av tank utan vakum problem utan hänsyn till resten.
Koppla den mot bdt röret ingen bra ide då överfull tank kanske svämmar över till bdt avloppet. Prova och sätta Vakumventilen ovan/ innan wc
 
K Kristian Nyth skrev:
Hej!
Jag fick aldrig några svar på mitt inlägg, så har inte gjort något åt det än.

Själv då? Hur tänker du?

Med vänlig hälsning Kristian
Jag funderade lite på det och kom fram till två möjliga lösningar men jag har inte bestämt mig än.

Ena lösningen är att koppla ihop avluftningen från toa och BDT men som håbbe sa då finns det risk att en överfull tank svämmar över in i avluftningsröret som i sin tur leder avloppet till BDT rör och då kan det lukta illa i köket och badrum. För att fixa det problemet tänkte jag att koppla avluftningsröret från toa i en högre nivå än själva toan man då ska jag riva en del av väggen där avluftningsröret går upp till taket. Ett annat problem som kan uppstå är att lukten från toa-tanken sprider sig genom avluftningsröret till BDT rör och vidare in i huset.
Den andra lösningen är att dra en helt nytt avluftningsrör för toan till taket om jag inte hittar en enklare lösning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.