3 004 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Dubbel avluftning avlopp?
Sida 1 av 2
Idag har jag ett hus med trekammarbrunn och infiltration. På husets tak som ligger ca:10 meter över brunnen har jag idag avluftning. Nu bygger jag ett Attefallshus som ska kopplas till befintligt avlopp. Det kommer att ligga ca: fyra meter högre än det befintliga huset och ca: 25 meter vid sidan om.
I det nya Attefallshuset blir det dusch och vattentoa. Jag hade tänkt att även där sätta avluftning men hittar inget bra ställe. Måste jag ha avluftning eller räcker det med den på det befintliga huset?
Tacksam för svar,
I det nya Attefallshuset blir det dusch och vattentoa. Jag hade tänkt att även där sätta avluftning men hittar inget bra ställe. Måste jag ha avluftning eller räcker det med den på det befintliga huset?
Tacksam för svar,
Claes syftar sannolikt på en vakuumventil.
Det är inget problem nät du har öppen ventilation i det andra huset.
HejT Timraröbo skrev:
Vi har också avluftningen på vårt hus och har kopplat på ett attefallshus utan att lägga till ngn avluftning. Skillnaden är kanske att vårt attefallshuset ligger ngn meter lägre än vårt hus. Vi har två avluftningar på vårt hus, BDT och septiktank men bägge sitter alltså på huset och inget på attefallshuset. Iofs är det ju lättare att fixa avluftningen innan man sätter igen väggar etc.
Men vi behövde altså inte ngt extra.
/B
Tack, är kanske annorlunda när det ligger lägre?Bono_R skrev:
Hej
Vi har också avluftningen på vårt hus och har kopplat på ett attefallshus utan att lägga till ngn avluftning. Skillnaden är kanske att vårt attefallshuset ligger ngn meter lägre än vårt hus. Vi har två avluftningar på vårt hus, BDT och septiktank men bägge sitter alltså på huset och inget på attefallshuset. Iofs är det ju lättare att fixa avluftningen innan man sätter igen väggar etc.
Men vi behövde altså inte ngt extra.
/B
Ja det är möjligt. Vår toa i attefallshuset är en vacuum toa om det ev. Har ngn betydelse för den delen. När det gäller bdt avloppet så har vi en Fann med en fläkt som blåsner genom systemet så det kanske också påverkar. Men vi har inte haft några bekymmer med stopp o.dyl. Bägge avloppen har 110 mm rör förutom vacuum toan som har 32 mm.T Timraröbo skrev:
Lycka till.
/B
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vart tänkte du gå ner i dimension?T Timraröbo skrev:
En vakuumventil sätter man på ett avstick i badrummet. T ex under handfatet. Den behöver inget särskilt grovt rör till skillnad mot ett rör som ska gå ut genom taket.
Ett rör ut genom taket behöver egentligen inte vara särskilt grovt heller. Det är möjligen risken för igenfrysning som motiverar ett grovt rör.
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Risken med ett så klent rör är att du får kondens i röret som kan bli is om röret passerar genom ouppvärmt utrymme. Isen sätter igen röret.