Idag har jag ett hus med trekammarbrunn och infiltration. På husets tak som ligger ca:10 meter över brunnen har jag idag avluftning. Nu bygger jag ett Attefallshus som ska kopplas till befintligt avlopp. Det kommer att ligga ca: fyra meter högre än det befintliga huset och ca: 25 meter vid sidan om.

I det nya Attefallshuset blir det dusch och vattentoa. Jag hade tänkt att även där sätta avluftning men hittar inget bra ställe. Måste jag ha avluftning eller räcker det med den på det befintliga huset?

Tacksam för svar,

Claes Sörmland
Alltid säkrast med en egen avluftning men det går troligen bra med avluftningsventil också. Men det är ju lite B.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Alltid säkrast med en egen avluftning men det går troligen bra med avluftningsventil också. Men det är ju lite B.
Tack för svar, men vad är en avluftningsventi?

Claes syftar sannolikt på en vakuumventil.

D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Är det lämpligt på enskilt avlopp?

Det är inget problem nät du har öppen ventilation i det andra huset.

D Daniel 109 skrev:
Det är inget problem nät du har öppen ventilation i det andra huset.
Tack, då kanske jag kan gå ned i dimension på röret också. Jag hade tänkt 75 mm som jag vet är mindre än rekommenderat. Kan jag använda 50 mm är mitt problem löst.

T Timraröbo skrev:
Tack, då kanske jag kan gå ned i dimension på röret också. Jag hade tänkt 75 mm som jag vet är mindre än rekommenderat. Kan jag använda 50 mm är mitt problem löst.
Hej
Vi har också avluftningen på vårt hus och har kopplat på ett attefallshus utan att lägga till ngn avluftning. Skillnaden är kanske att vårt attefallshuset ligger ngn meter lägre än vårt hus. Vi har två avluftningar på vårt hus, BDT och septiktank men bägge sitter alltså på huset och inget på attefallshuset. Iofs är det ju lättare att fixa avluftningen innan man sätter igen väggar etc.
Men vi behövde altså inte ngt extra.
/B

Bono_R Bono_R skrev:
Hej
Vi har också avluftningen på vårt hus och har kopplat på ett attefallshus utan att lägga till ngn avluftning. Skillnaden är kanske att vårt attefallshuset ligger ngn meter lägre än vårt hus. Vi har två avluftningar på vårt hus, BDT och septiktank men bägge sitter alltså på huset och inget på attefallshuset. Iofs är det ju lättare att fixa avluftningen innan man sätter igen väggar etc.
Men vi behövde altså inte ngt extra.
/B
Tack, är kanske annorlunda när det ligger lägre?

T Timraröbo skrev:
Tack, är kanske annorlunda när det ligger lägre?
Ja det är möjligt. Vår toa i attefallshuset är en vacuum toa om det ev. Har ngn betydelse för den delen. När det gäller bdt avloppet så har vi en Fann med en fläkt som blåsner genom systemet så det kanske också påverkar. Men vi har inte haft några bekymmer med stopp o.dyl. Bägge avloppen har 110 mm rör förutom vacuum toan som har 32 mm.
Lycka till.
/B

T Timraröbo skrev:
Vart tänkte du gå ner i dimension?
En vakuumventil sätter man på ett avstick i badrummet. T ex under handfatet. Den behöver inget särskilt grovt rör till skillnad mot ett rör som ska gå ut genom taket.

Ett rör ut genom taket behöver egentligen inte vara särskilt grovt heller. Det är möjligen risken för igenfrysning som motiverar ett grovt rör.

useless useless skrev:
Vart tänkte du gå ner i dimension?
En vakuumventil sätter man på ett avstick i badrummet. T ex under handfatet. Den behöver inget särskilt grovt rör till skillnad mot ett rör som ska gå ut genom taket.
Ok, det räcker alltså? Då behövs inget separat rör för avluftning?

T Timraröbo skrev:
Ok, det räcker alltså? Då behövs inget separat rör för avluftning?
Tack för all hjälp, det blev ett 50 rör upp genom taket :-)

Risken med ett så klent rör är att du får kondens i röret som kan bli is om röret passerar genom ouppvärmt utrymme. Isen sätter igen röret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.