Hej. Har nyligen köpt hus. Vattenanalyser påvisar höga halter bakterier i dricksvattnet.
Enligt tidigare ägare har avloppet varit ett problem, men att det har åtgärdats.

Vår tanke nu är…
- Bör man spola ur kranar etc? Spola riktigt länge alltså om det ligger i ledningar…

- Någon som har haft liknande problem med just åtgärdat avlopp men kvarstående problem med dricksvattnet?

(Obs: Egen brunn, grävd)

Redigerat:
Kommunalt vatten och avlopp?

S Srixon skrev:
Kommunalt vatten och avlopp?
Förlåt! Egen brunn är det samt trekammarbrunn

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Vad var det för bakterier ?
koliforma bakterier och e-koli

Vad har ni för avloppslösning?

S Srixon skrev:
Vad har ni för avloppslösning?
Trekammarbrunn. Är inget proffs på vad allt heter och gör

Ta reda på det då ni ändå ska bo där

D Daniel__s skrev:
Ta reda på det då ni ändå ska bo där
Vad menar du?

Bakterierna finns sannolikt i brunnen. Så att spola ledningarna hjälper inte.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Du är inget proffs, inte jag heller..men hade jag vart i din sitts hade jag tagit reda på vad allt gör och heter till en början. Kollat upp åtgärderna förra ägaren gjorde och vad felet var innan åtgärd.

E kolli är väl bajs bakterier om jag inte minns fel. Alltså kan vi konstatera 2 saker enl den lilla info du angett.
1, det är bajs bakterier i dricksvattnet.
2, det har enl tidigare ägare varit problem med eran avloppsanläggning.

Här tycker jag inte man behöver vara expert för att inse att det tycks finnas en koppling.

Läs på om hur en trekammarbrunn-anläggning bör se ut och kontrollera att eran är korrekt. Kontrollera avstånd mellan brunn och brunn samt att inget ser ut att läcka, dock svårare under jorden.

Kontrollera hur det blir vid kraftigt regn, om vatten kan röra sig mellan brunnarna längs ytan typ.

Vart kommer avrinningen ut i från trekammarbrunn?

Finns markbädd, skick på denna? Och ålder?

Om det är lerig jord, så bör man ha en gummiduk runt markbädden. (Lera är dåligt dränerande jord)

Vad var felet tidigare som nu är åtgärdat enl förra ägaren?

J Jessicaaa skrev:
Hej. Har nyligen köpt hus. Vattenanalyser påvisar höga halter bakterier i dricksvattnet.
Enligt tidigare ägare har avloppet varit ett problem, men att det har åtgärdats.

Vår tanke nu är…
- Bör man spola ur kranar etc? Spola riktigt länge alltså om det ligger i ledningar…

- Någon som har haft liknande problem med just åtgärdat avlopp men kvarstående problem med dricksvattnet?

(Obs: Egen brunn, grävd)
Ecoli påvisar att bakterier från avföring kommer in i brunnen. Antingen via gödsel på åker eller läckande avlopp.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
När jag tänker efter så är det väl just för e kolli som myndigheterna brukar stänga av/förbjuda badplatser i sjöar o dylikt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.