Damp ner ett brev i brevlådan häromdagen. Det meddelades om att det kommunala vatten och avlopps bolaget skall ta ut en taxa (fastighets kvm x 0.61kr) på de fastigheter som använder deras dagvattenrör, diken och brunnar. De ska även ta ut en taxa (fastighets kvm x 0.08kr) om man använder vägen där dessa system finns för att ta sig till sin fastighet.

De hade uppskattat att jag använde detta (vilket jag inte gör) fick maila dem och be dem ändra rubbet. Konstnaden i sig är ingen fara men jag blir nyfiken om det är fler kommuner i landet som gör såhär?

Det var inget tal om att debitera en anslutningsavgift för dagvatten då, utan bara en taxa per m2 tomt och den är då per år eller. Anslutningsavgiften kan vara hög för dagvatten. Kostnad för anslutning av rör till kommunalt dagvattenrör i min kommun 20 kr m2 tomt , sen tillkommer det årsavgift på det, inga små summor det handlar om.

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det som reglerar VA-huvudmannens rätt att ta ut avgifter är lagen om allmänna vattentjänster.

24 och 25 §§ ger att kommunen ha ta ut avgifter för fastighetens vattentjänster. 26 § anger att kommunen kan ta ut avgift för bortledande av vatten från allmän platsmark inom va-anläggningens verksamhetsområde.

Beslutet tas vanligen i kommunfullmäktige som en VA-taxa. Jag är dålig på kommunallagen men kanske kan det ibland tas i nämnd också.

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som reglerar VA-huvudmannens rätt att ta ut avgifter är lagen om allmänna vattentjänster.

24 och 25 §§ ger att kommunen ha ta ut avgifter för fastighetens vattentjänster. 26 § anger att kommunen kan ta ut avgift för bortledande av vatten från allmän platsmark inom va-anläggningens verksamhetsområde.

Beslutet tas vanligen i kommunfullmäktige som en VA-taxa. Jag är dålig på kommunallagen men kanske kan det ibland tas i nämnd också.
Tycker det är helt okay med tanke på den ökade belastningen i dagvattensystemen sålänge de också bygger ut dem. Slapp undan med 81kr/år 😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.