2 478 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Hydropress/pumpfråga.
Sida 1 av 2
Vi bytte sänkpump i somras via en Rörmokare, allt fungerar egentligen bra i anläggningen men jag har bara en fundering.
Vi har en hydropress på 60L, ett tillslagstryck på 3.7 bar samt frånslag på 5bar, jag får ut ca 10L innan pumpen startar igen med riktigt bra tryck.
Min fråga är ju om pumpen startar mindre frekvent om jag exempelvis har ett starttryck på 2.8 bar och frånslag på tex 4.5-5? Dvs att jag ökar gapet mellan tillslag och frånslag från nuvarande 1,3 bars skillnad till ca 2 bar? 🤔
Det kanske är fullt normalt att den startar ca1gång minut vid tex en dusch, men tänker att ju färre starter ju längre hållbarhet?
Pumpen i fråga kostade ca 17.000:- inkl installation.
Vi har en hydropress på 60L, ett tillslagstryck på 3.7 bar samt frånslag på 5bar, jag får ut ca 10L innan pumpen startar igen med riktigt bra tryck.
Min fråga är ju om pumpen startar mindre frekvent om jag exempelvis har ett starttryck på 2.8 bar och frånslag på tex 4.5-5? Dvs att jag ökar gapet mellan tillslag och frånslag från nuvarande 1,3 bars skillnad till ca 2 bar? 🤔
Det kanske är fullt normalt att den startar ca1gång minut vid tex en dusch, men tänker att ju färre starter ju längre hållbarhet?
Pumpen i fråga kostade ca 17.000:- inkl installation.
Det är två saker som påverkar vattenvolymen du får ut. Det ena är tryckskillnaden som du föreslår. Det andra är lufttrycket. Har du koll på lufttrycket i hydropressen? Du kontrollerar det när den är helt tom på vatten och pumpen är avstängd. Du fyller till strax under pumpens tillslagstryck.
Jag fyllde på till 2.5 igår, vad blir konsekvensen av det istället för att lägga mig 90% av 3,7?A Avemo skrev:
Jag kanske borde fylla den till strax över 3 bar?
Mvh Andreas
Hur får man reda på pumpens tillslagstryck? Jag har flyttat in ett hus där all form av dokumentation om vattenanläggningen saknas.A Avemo skrev:
Det borde finnas en manometer som visar vattentrycket. Titta på manometern och öppna en kran. Trycket sjunker sakta när vattnet rinner fram till dess pumpen startar. Notera trycket när pumpen startar. Det är ditt tillslagstryck.E Einh skrev:
Tack, för tipset. Har testat det men mätaren rör sig inte. Den visar konstant ca 2 bar.A Avemo skrev:
Om du först bestämmer dig för vilket starttryck du tycker är ok blir det gjort i rätt ordning. Diffen start-stopp är det som ger aktiva volymen du får ut och då med lufttrycket ordnat som Avemo beskriver också så är det optimalt.Andreas8380 skrev: