Ett av helgens projekt var att sätta upp hyllor i ett litet rum/förråd där vi har värmepump, hydropress och vattenfilter. Jag började i fredags med att plocka undan grejer som låg på golvet, bland annat två kartonger med konsoler. När jag flyttade på dessa så var de fuktiga i botten, så pass att de hade färgat av sig på klinkergolvet. Det var torrt runt omkring så jag blev en aning konfunderad över detta. 🤔 Hydropressen står precis intill så jag tänkte att säkerhetsventilen kanske hade släppt ut lite vatten eller att det kanske var kondens från röret med inkommande vatten som hade droppat ner. Jag skrubbade bort färgen från klinkerplattorna, torkade av och fortsatte att plocka undan grejer.

Till slut var det bara en säck med salttabletter (till vattenfiltret) som låg kvar på golvet, alldeles intill där konsolerna låg. När jag lyfte på denna var det blött på golvet där under. Inte bara fuktigt utan blött. Nu blev jag mer konfunderad! Kondens var inte längre en rimlig förklaring. Bakom hydropressen sitter ett tvättmaskinsavlopp för vattenfiltrets backspolning. Kan det ha skvätt/runnit ut vatten under backspolningen? Det fanns dock inga andra tecken på detta och resten av golvet var helt torrt. Det kan ju visserligen ha runnit undan/torkat (det är en golvbrunn mitt i rummet och det är golvvärme).

Hur som helst, jag torkade upp det blöta och påbörjade monteringen av väggskenor. Morgonen därpå (alltså i lördags) när jag skulle fortsätta arbetet så såg jag att slangen från vattenfiltret som ska gå ner i tvättmaskinsavloppet hängde utanför. Jag tog ju ur den i fredags för att komma åt att skruva fast en av skenorna och glömde uppenbarligen att sätta tillbaka den. 😕 Jag konstaterade att filtret hade backspolat under natten (det görs varannan natt) och blev återigen konfunderad. Jag såg nämligen inga tecken på att det hade runnit ut något saltvatten på golvet. Golvet var torrt och jag kände inget salt när jag strök med handflatan över klinkerplattorna. Visserligen hängde slangen bara en knapp halvmeter från golvbrunnen, men det är handlar om ganska många liter vatten! 🤔

När jag inspekterade golvet såg jag dock att det var fukt i klinkerfogarna på tre separata ställen. Se markeringarna på nedanstående bild (saltsäcken låg längs väggen, på de 3×2 plattorna som är i mitten av bilden).

Inomhus, golvplattor, lister, röda cirklar markerar defekter, vägg, möbelben, neutrala färger, skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog lite papper och torkade bort fukten, men till min förvåning så blev det genast fuktigt igen (på dessa tre ställen). Det trängde fram ur fogen. 😯

Det är ett hörn av grå klinker och ljusare kakel på en vägg och golv. Fokus nära nedre kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv möter vägg, sliten tätningsmassa, skarvar och skador vid lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag höll papper mot fogen och lät det suga upp fukten. Efter en stund slutade det tränga fram vatten vid de båda ställena längs väggen, men vid dörrkarmen fortsatte det. Följande filmklipp visar hur fort papperet suger upp vatten där och så fortsatte det en lång stund (jag lät en bit papper ligga där och fick byta flera gånger när det var helt blött).



Jag skar bort silikonfogen för att komma åt bättre och efter en stund (oklart hur länge) så började "uppsugningstakten" att avta för att till slut upphöra nästan helt. Jag vek ihop en bit papper och tryckte ner i hörnet mellan tröskeln och karmen. Jag lät papperet sitta där medan jag fortsatte montera hyllor.

På kvällen kollade jag pappersbiten som kändes nästintill helt torr. Jag vek ihop och tryckte dit en ny bit som jag lämnade där över natten. Följande morgon (alltså igår) gick jag direkt och kollade pappersbiten. Då var den helt blöt, men jag såg inget vatten tränga upp när jag tog bort den. Jag satte dit en ny bit igen och lät den sitta under dagen. Jag kollade till den på kvällen och då var den torr så jag lämnade samma bit över natten. Idag på morgonen var den fortfarande torr! Jag har kollat fogen under dagen men har inte sett någon mer fukt. 🤔

Hörn med gråa golvplattor, trälist, vit dörrkarm, små svarta skräpbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag först såg att det trängde fram vatten ur fogen så befarade jag genast ett läckage på en golvvärmeslinga. Detta är på bottenplan så slingorna ligger ingjutna i plattan och huset är inte ens två år gammalt, så det vore väldigt tråkigt! 😞 Jag tycker dock att det är märkligt att fukten tränger fram i "omgångar". Manometern för golvvärmesystemet visar 0,8 bar. Jag vet dock inte vilket tryck det har varit från början, men den har visat exakt samma hela helgen.

Manometer på rött kärl, mätrör i bakgrund, vit siffertavla, mäter cirka 1.5 bar, Flexcon, inne i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ni några idéer på förklaringar till det här mysteriet?
 
  • Gilla
Pkocken
  • Laddar…
Finns dusch i rummet som används? Det kan tränga fram vatten under plattorna om du har bakfall mot dörröppningen.
 
Har du kollat skicket på salttabletterna?
Saltet är säkert hygroskopiskt och suger vatten ur luften (tänk torrbollen) och kan lämna fukt där det ligger mot golvet?
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Tvättmaskinsavloppet för filtrets backspolning låter ändå misstänkt. Hur ofta backspolas filtret? Kan du starta en backspolning manuellt så att du kan övervaka och se om det stänker över eller inte?
 
Pappersbiten som har suttit där över natten var fortfarande torr idag på morgonen. Det har inte körts någon backspolning inatt. 🤔 Jag låter papperet sitta kvar tills imorgon ...

Vit näsduk klämd under dörr, trasigt föremål på grått golv nära trälist och vägghörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns dusch i rummet som används? Det kan tränga fram vatten under plattorna om du har bakfall mot dörröppningen.
Nej, ingen dusch. Det är ett litet rum (ca 1,4×1,6 m) som inhyser värmepump, hydropress och vattenfilter. Även tappvattenskåpet sitter i det här rummet (i väggen - läckageutloppet syns på första bilden ovan). Jag inspekterade skåpet i lördags och det var helt torrt, både i skåpet och runt utloppet.
D Dilato skrev:
Har du kollat skicket på salttabletterna?
Saltet är säkert hygroskopiskt och suger vatten ur luften (tänk torrbollen) och kan lämna fukt där det ligger mot golvet?
Ja, jag har hällde i hela säcken i filtret och tabletterna såg ut och kändes som vanligt. Jag har dock funderat på om saltsäcken ändå kan vara boven i dramat (eller en del av förklaringen). Jag brukar köpa 4-6 säckar åt gången på K-Rauta och sist jag köpte salt höll de på att fylla på inne i varuhuset. Då fick jag 4 säckar direkt från pallen ... som kanske hade stått utomhus? 🤔
D Dublin skrev:
Tvättmaskinsavloppet för filtrets backspolning låter ändå misstänkt. Hur ofta backspolas filtret? Kan du starta en backspolning manuellt så att du kan övervaka och se om det stänker över eller inte?
Det backspolar varannan natt. Jag kan starta en spolning manuellt, alternativt ändra så att den kör på kvällen istället för natten (så blir det inte en spolning i "onödan"). Nu har jag dock justerat slangen så att den går ner lite längre i avloppet, vilket borde minska risken att det stänker ut. Sen är det nästan 1,5 m från avloppet till dörrkarmen, så även om det stänker ut så känns det orimligt att det letar sig hela vägen dit.

---

Nu funderar jag på om det kan vara två olika saker som råkade sammanfalla och skapa det här mysteriet. 🤔

Kan förklaringen till vattnet under saltsäcken och de fuktiga kartongerna med konsoler vara att saltsäckarna jag köpte hem senast kom direkt från en pall som hade stått utomhus? I så fall kanske förklaringen till vattnet som trängt fram ur klinkerfogarna är min egen klantighet, dvs att jag glömde sätta tillbaka slangen från filtret i tvättmaskinsavloppet i fredags och allt vatten från backspolningen rann ut på golvet ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag tror som dilato skrev att det är din saltsäck som fungerat som en torrboll, vattnet den har sugit upp ur luften har runnit ut på golvet/ner igenom fogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.