A
atomlab: Om du bor i Nacka så skall man snart byta att mätare till digitala och har man ingen backventil så sätter dom in en mätare med inbyggd backventil. Och inte bara varmvatten. Öppnar du för att fylla på trycket i ditt värmesystem och trycket i det kommunala så finns det risk att du och alla får dricka vattnet från din värmekrets. Nu har ju de flesta en backventil vid ju påfyllnaden men
8 svar · 2,2k läst
Pgpettsson
Pgpettsson: [citat] Uppskattar din input. Det var kanske lite oklart uttryckt, med "föreningens OVK" syftade jag på personen som gör kontrollen :) och det var efter ett samtal med honom som han gjorde bedömningen att min tilltänkta lösning inte borde påverka husets ventilationssystem på något negativt sätt. Huruvida han är en skojare eller ej är jag inte kunnig nog för att avgöra och om hans
11 svar · 4,3k läst
·
Fotografen
Fotografen: Tätmuffen ligger fel och stosen som kommer upp ur golvet är ju sprucken. Du behöver någonslags wc-stos. Gör Om, Gör Rätt för rörfirman. https://faluplast.se/produkter/wc-anslutningar-stosar/?limit=20&current=1
3 svar · 2,7k läst
·
H
Anonymiserad 405730: [citat] Finbetong blir bra…
11 svar · 1,6k läst
·
P
Philemonkey: [citat] Jag gjorde det i samband med att jag noterade problemet, vilket också hjälpte, så bra tips!
3 svar · 1,3k läst
·
V
Vardagsrum: Var vaksam och syna allt medan det tinar. Är du av den försiktiga eller pessimistiska sorten så kan du provtrycka systemet efter det tinat, för att se så det inte finns några läckage.
1 svar · 1,1k läst
G
Genomklok: Pålning borde bara behövas om det blir överlast på leran, dvs om vikten av din installation är högre än vikten av det du gräver bort. I annat fall torde ev sättningar redan vara uttagna. Men svårt att bedöma utan att vara på plats, så lita på din geotekniker!
6 svar · 3,6k läst
·
X
xxargs: Hydropress har gummiblåsa mellan vatten och luften för att luften inte skall lösas upp i vattnet med tiden och bli stumfylld. Hydropress brukar vara betydligt mindre i storlek än hydrofor för samma vattenomsättning I hydrofor så är luften i kontakt med vattnet och de utan luftinjektor så brukar luftkudden försvinna med tiden när luften löser sig i vattnet (pga. högre partialtryck av
4 svar · 1,7k läst
S
Småbrukaren: @Claes Sörmland är det samma sak som gäller för denna tro? Läcker liksom från själva ratten. Vad kan det vara för mått om jag ska köpa på mig ett par olika? Jag tror den är från 70-talet. Tack på förhand!
3 svar · 3,3k läst
·
F
Fallander: Tack för snabba och bra tips! Jag monterade en vakuumventil och körde igenom rummet rejält med en ozongenerator. Har därefter rivit vidare och hittat ytterligare två förgreningar samt f.d. avloppsrör (proppat). Nu ska jag bara ta bort skiten och hitta avluftaren i taket eller väggen. Sen får vi se om jag kopplar ihop det eller låter vakumventilen sitta någonstans inomhus, gömd i
7 svar · 2,9k läst
·
T
TheSwoopis: [citat] Hur är skicket på packningen som sitter mellan kolsyreflaskan och maskinen?
41 svar · 43,0k läst
·
C
cecilia 79: [citat] Sorry försökte byta ämnen på första tråden, men kunde inte. Ska se om den går ta bort is stället.
2 svar · 903 läst
·
useless
useless: Visa gärna bilder sen när maskinen är bytt och skåpet återigen är tätt. 😉
6 svar · 3,2k läst
·
J
jonaserik: Rätt tryck för start/stopp, bra tryck på en del ställen. har du tagit loss duschblandaren från väggen sitter silar i den på inloppen. När du mekade med rören kan skit åkt iväg.
11 svar · 1,5k läst
J
jonaserik: Lägsta om jag inte har fel stannar kvar, bara fortsätta vrida. men du ska på manometern, vilket tryck pumpen stannar på, Skrev i tidigare inlägg hur. Knacka till röret under tryckisen, den vara på gränsen med du har ökat. Lite luriga dom där, kan variera på något hekto upp/ner för varje pumpcykel.
3 svar · 877 läst
A
Alexn72: Förlåt om jag återgår till ämnet... Men ganska ofta kan man släppa bakstycket, trycka in det och spänna igen och sen är allt bra
28 svar · 6,9k läst
·
kashieda
kashieda: Lite fortsättning/tolkning: Mina tankar är att det går utmärkt att dela på funktionerna: kopplingen som leder vatten genom kranen är en ren "pass-through" med ventil för att reglera flödet - blå slang i den inringade delen i figuren ovan den andra delen är ett återströmningsskydd genom luftgap. Planen är att koppla blå slang till rör-i-rör för kran till kökssidan, och svart rör
1 svar · 965 läst
·
B
Bengt Henrik: Längst ned har du returventilen. Skruva av locket och skruva den i botten. Oftast brukar ventilen läcka så man får va lite snabb med att få tillbaka locket och stäng termostaten eller ta bort termostaten och montera ett buntband över termostatventilen så piggen hålls inne. När du lyfter av radiatorn får du vara beredd med tummen och sätta framför inloppet på radiatorn så slipper du
13 svar · 2,5k läst
·
H
Håbbe01: Tror de flesta inte har det men finns det filteraläggning så kanske det vore en bra ide, för rengöring och påfyllning an filtermassa. Det filter du visar här är mer för att skydda dina vitvaror från att sätta igen med smuts
3 svar · 1,5k läst
·
M
M.Cederlund: [citat] Vattenprov ska tas om någon dag 👍
4 svar · 1,5k läst
·
J
JohanLun: Jag har för mig jag läste att man ska köra hett vatten i röret först för att göra det mjukt... När jag dragit eltråd i slang så kan det vara omöjligt, men kanske är ett rör enklare dra ut då det fyller ut och glider bättre???
3 svar · 841 läst
D
dorkforsunday: Tusen tack alla, ska testa mig fram med klammer
7 svar · 2,2k läst
·
Edward Mack
Edward Mack: [citat] Hur som helst man gör måste man ner till brunnen/pumpen att montera luftinjektor eller flytta/koppla in ny tryckströmbrytare. Brunnen ligger idag under circa 1.5m snö och jag är inte helt säkert exakt vart den ligger eftersom jag har just köpt huset, så det undviker jag helst Jag tror jag har kommit fram till att hydropress blir enklast, har hittat en som är bra pris och har
7 svar · 2,0k läst
·
S
skrotäpplet: [citat] Vi har en likadan i vårt garage (50-talshus). Märket heter Perfekt. Öppnade och rensade det nyss och upptäckte att den tidigare garageinnehavaren tyvärr tagit bort oljeavskiljaren. Någon som vet om det går att få tag på en "ny"?
14 svar · 18,8k läst
·
V
Velinga2002: Moderator får gärna markera tråden som (löst) så användare i framtiden kan lära sig ifrån mitt misstag. Det Dilato skriver stämmer 100%. Felet jag gjorde var att enbart öppna kranen i källaren. Tryckmätaren visade 0 och inget mer vatten kom ut. Då utgick jag från stt den var helt tom. Men såfort jag öppnade kranarna på övervåningen kom det ut 25-30L mer vatten. Nu fungerar allt
29 svar · 4,3k läst
·
S
Stuff: [citat] Hej själv. Du svarar på en 6 år gammal tråd, så förhoppningsvis har TS redan fått ordning på vattenlåset ;)
37 svar · 43,0k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Ska man vara riktigt petig så tecknar man ju ett avtal om servitut, och fastighetsägarna, parterna, undertecknar avtalet, Men när fastigheterna är sålda till någon annan finns servitutet kvar, trots att det inte är de parter som undertecknade avtalet som äger fastigheterna. Och nånstans här går Mido11 vilse. Plus att hen antagligen som de flesta andra som är nya på det här
154 svar · 76,9k läst
·
Magrand
Magrand: [citat] Nix
11 svar · 1,6k läst
·
jonas_da
jonas_da: Såklart men om de använder micronizer så är järnet utfällt. Vårt vatten gick från katastrof med massvis med järn till perfekt med en art micronizer och filter. Först garn och senare köpte jag en sån där tub efter tips här.på.forumet.
10 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.