Vatten & Avlopp
Anonymiserad 405730: [citat] Det går alldeles fint det bara man vet vart anslutningen är..
Ciella: [citat] Det skulle kunna vara ett begynnande stopp längre ner i avloppsstammen som orsakar övertryck när vattenlåset sluter tätt. Rinner inte vattnet undan fritt utan stannar upp någonstans kan inte luftväxling ske och då händer precis det du beskriver. Kanske åkte ett eller annat ner i avluftningsröret och sedermera i avloppsrören när taket byttes som nu behöver spolas bort?
Jochi: [citat] Ok, då är det backventil men en liten bricka som som skall täta, eventuellt med lite fjäderkraft. Pumptrycket får brickan att hoppa så att ljud bildas. Jag har upplevt det på större backventiler. Då kan man ta bort fjädern om strömningen är uppåt, eller spänna fjädern. I det senare fallet riskerar man att ventilen inte öppnar alls. Jag brukade undvika lösningar i
Rickard.: Du har koll på att 1" rör är ungefär 34mm utvändigt och inte ≈25mm som man lätt kan tro?
13th Marine: R-gänga ska vara konisk ände såvitt jag vet, samtidigt så är jag rätt övertygad om att det mesta ändå är G-gänga idag.
StefanMJ: [citat] Nja, det beror på. Kärt barn har många namn. Det som har U i bägge ändarna kallas på Bauhaus för skiftnyckel, och Hornbach kallar det för U-nyckel. Det som har U i ena ändan och ring i andra ändan kallas på Bauhaus för U-ringnyckel, och på Hornbach för blocknyckel. Och så finns det fler varianter... I fågeställningen här anser jag att namnet U-nyckel talar bäst om vad
AG A: [citat] Jag vet inte om det görs några som är mindre än 24liter. Men större än så behöver du inte heller.
xxargs: Jag orkar inte leta fram länkar som säger annorlunda än vad SågspånPappspikEternit säger, utan kolla med miljökontoret först vad som gäller (då det kan vara olika regler mellan kommuner) innan du börja med något byggande - då det är syvende och sist kommunen som bestämmer vad som gäller i slutändan.
tommib: Manualen säger att det är 15Cu som kommer upp. Håller i övrigt med om säkerhetsventilen och blandningsventilen.
jonaserik: Vet inte hur den infäst, på mitt kärl i huset ( det andra var i stugan ) så är det en plugg som sitter där och dennes anslutning kan vara inplastad tillsammans med glasfibern. Då är det säkert en stor falls på den som ska hålla tätt i plasten. Har inte lossat någon del, så kan inte vara på det. Men ring Wellmate och fråga hur det är med montaget. Det syns inga gängor i toppdelen
jonaserik: Kopplingen på pumpen ser lite udda ut, kan se fel. Ta ett foto från sidan så alla rör/slangar syns.
Claes Sörmland: Vad händer om samfälligheten inte har en försäkring och därmed inget försäkringsbolag? Det är nog rätt vanligt om det bara rör sig om några gamla ledningar. Inte mycket att försäkra tänker jag, avskrivet gammalt junk.
InsidersUnited: Plats 3 har väl en massa kablar klamrade på andra sidan väggen , för en av bilderna är väl andra sidan dörren? Jag vet inte vilken vägg det är ovan dörren men är det murat av något så lär det vara en balk där. I den är det direkt olämplig att borra i, den kan ju hålla ihop mer saker.
prototypen: Bra respons så här 14 år senare. TS har nog bränt sig så mycket att hen inte kan skriva mer...... Det ska sitta backventiler i blandare för att undvika dylika problem.
ptk: Tack! Vilket funkar bäst ingjutet? PressPex eller klämring? Jag kan tänka mig extra jobbet det innebär med Press.
docboy: Stäng inkommande vatten och släpp trycket på kallt och varmt i en kran.
Håbbe01: SP 1A-28 lyfter vatten till 105m och din gamla SP 1A-28 lyfter vatten till 110m. Pumpen ligger på 98m så om man vill ha bra tryck 3bar motsvarar 30m, så bör pumpen klara 30m + 98m=128m så din gamla funkade men inget bra tryck och den du kan köpa billigt borde då inte funka alls. SP1-21 klarar 120m vilket borde räcka. Finns ex på https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-pump-sp-2-18/
Azmira: Mången, mången tack för bra tips. Nu ska här kopplas å "pumpas" igen när det blir lite varmare.
cpalm: [citat] Ja, vad är det man brukar säga? Använd våld, och går det inte använd mer våld. Om den går sönder hade den ändå behövt bytas 😀
Magnus567: [citat] Ok ja jag ska nog börja med att kika i brunnen helt enkelt
jonaserik: Du kan se här hur det går att rensa om det är skit i den https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
Cerb: [citat] Den som du hittar flest typer av till den rörtyp (cu/elförsinkat) du valt. Dvs. den som du har lättast att få tag i under arbetets gång så du slipper vänta länge på att få tag i fler kopplingar. Personligen gillar jag M-press för elförsinkat då jag tycker kopplingarna ser något elegantare ut, och V-press för Cu då jag har lättare att finna dessa.
Jerrynilsson6: Hej Ett av problemen är att när tanken är fylld så spolar han ibland ut allt i avloppet ?typ överfyllnadsskydd men vattnet når inte upp till det vad finns mer i den..... Jag undrar lite hur det fungerar innuti typ sprängskiss är det någon som kan hjälpa mig? hittar ingen märkning på filtret men jag vet att det är monterat mitten på 90 talet.
jonaserik: Att förbereda för rördragning genom någon vägg kan du göra själv, att ta upp hål där röris säger är bra, så allt är klart för röris när det blir dags för toan, troligtvis ska övrigt vara klart före installation av toan och ett rör sticker ut genom väggen från insidan, då kan allt göras färdigt med väggarna och golvet, bara dra de sista rördelarna ner till kvarnen, se
Småbrukaren: Tack, tror jag fått kläm på det. Med risk för att bli utan vatten (och bara borsta tänderna med julmust) så avvaktar jag till efter helgerna med fortsatt bestyr.