Hej!

Någon med erfarenhet?

Ska gräva en brunn vid sommarstugan. Räknar med att den inte blir speciellt djup, har provgrävt och vi hittade vatten på typ 2 meters djup. Räknar med att brunnen blir max 3-3,5 meter djup.

Ska ta vatten till nytt kök, tvättställ i badrum och ett vattenutkast på utsidan.

Har bara tillgång till solenergi och 12v. De pumparna verkar klart begränsade vad gäller sughöjd. Ska gräva själv (farsan har grävmaskin), dra allt själv in till huset. Har inte funnits vatten indraget tidigare. Har byggt ut huset och ska dra in vattnet där, kommer bli ett nytt kök.

Vilken typ av pump och vart ska den stå? Inne? ute? i brunnen? Vill ha en vanlig vattenkran som hemma. Finns det några "fallgropar" att undvika?

tacksam för all input!
 
M Mikael K. skrev:
Hej!

Någon med erfarenhet?

Ska gräva en brunn vid sommarstugan. Räknar med att den inte blir speciellt djup, har provgrävt och vi hittade vatten på typ 2 meters djup. Räknar med att brunnen blir max 3-3,5 meter djup.

Ska ta vatten till nytt kök, tvättställ i badrum och ett vattenutkast på utsidan.

Har bara tillgång till solenergi och 12v. De pumparna verkar klart begränsade vad gäller sughöjd. Ska gräva själv (farsan har grävmaskin), dra allt själv in till huset. Har inte funnits vatten indraget tidigare. Har byggt ut huset och ska dra in vattnet där, kommer bli ett nytt kök.

Vilken typ av pump och vart ska den stå? Inne? ute? i brunnen? Vill ha en vanlig vattenkran som hemma. Finns det några "fallgropar" att undvika?

tacksam för all input
M Mikael K. skrev:
Hej!

Någon med erfarenhet?

Ska gräva en brunn vid sommarstugan. Räknar med att den inte blir speciellt djup, har provgrävt och vi hittade vatten på typ 2 meters djup. Räknar med att brunnen blir max 3-3,5 meter djup.

Ska ta vatten till nytt kök, tvättställ i badrum och ett vattenutkast på utsidan.

Har bara tillgång till solenergi och 12v. De pumparna verkar klart begränsade vad gäller sughöjd. Ska gräva själv (farsan har grävmaskin), dra allt själv in till huset. Har inte funnits vatten indraget tidigare. Har byggt ut huset och ska dra in vattnet där, kommer bli ett nytt kök.

Vilken typ av pump och vart ska den stå? Inne? ute? i brunnen? Vill ha en vanlig vattenkran som hemma. Finns det några "fallgropar" att undvika?

tacksam för all input!
Hej, skulle vara intressant att höra hur det gick med pumpen?
Har en liknande situation vid sommarstugan så dela gärna med dig om resultatet och om du har några tips😊
 
Christoffer.N Christoffer.N skrev:
Hej, skulle vara intressant att höra hur det gick med pumpen?
Har en liknande situation vid sommarstugan så dela gärna med dig om resultatet och om du har några tips😊
Faktum är att det inte är klart ännu. Brunnen grävdes och dubbla rör nedgrävda in i huset. Ett för vatten och ett för el.
Brunnen har varit klar i över 2 år men sedan har vi inte kopplat in. Har prioriterat andra projekt.
Vet fortfarande inte riktigt hur vi ska göra. Typ 15 meter kabel ger en jäkla kabelarea...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.