Rickard.
Rickard.: [citat] Jag skickade en bild på det i inlägg #8 det är samma gänga och kona som för en vanlig klämring.
11 svar · 2,7k läst
·
M
Maledictus: Ja precis, be någon spola i handfat, dusch osv medan du tittar i tanken. Tänk på att det kan vara svårt att se så lyssna noga och om inspektionsluckan medger att du kan se ned i tanken, ta med en pannlampa/ficklampa. Kan ju också vara så att det läcker in vatten i tanken via en skarv på något rör, då kommer det sällan in så mycket vatten på en gång och sånt upptäcks lättast
7 svar · 4,3k läst
·
M
Maledictus: Det kan gå att ansöka om eget omhändertagande av avfall. Oftast brukar det dock gälla toalettavloppet. Men kolla med kommunen vad för lösning de rekommenderar. Deras hämtningsskyldighet upphör inte för att det är en ö, men de kan ställa vissa krav på hur anläggningen ska vara utformad och de kan ha ganska dyr taxa för sådan hämtning.
2 svar · 1,9k läst
EddieHansson
EddieHansson: Ja, ett element i ett litet utrymme kan ju bli rätt varmt. En frostvakt ska dock inte värma så mycket och har termostat, så risken är väl rätt liten. Annars kanske vanlig rörvärmarkabel räcker om du har en isolerad låda. Den självreglerar så den ska inte kunna överhetta och skapa brandrisk.
3 svar · 2,0k läst
P
Anonymiserad 618974: Det funkade ett litet tag men sen var problemet där igen. Hällersåker kom och spolade tillslut. Killen kände direkt att något var riktigt fel och rekomenderade att byta ut avloppet. Två gånger avrådde dom å det starkaste att filma avloppet, för alla indicier pekade på ett större fel som endast kunde åtgärdas genom att byta avloppsröret. Så det gjorde jag. Grävaren, helt oberoende
4 svar · 1,9k läst
Albin__
Albin__: [citat] Okej tack för svar. Då låter jag det vara men har i bakhuvudet om böjen där.
8 svar · 2,2k läst
·
P
Paff: JMS 900 är en Aqua Master 900. Iaf den jag köpte beganad. Bifogar manual.
2 svar · 3,6k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Ja
11 svar · 1,7k läst
·
Krilleman
11 svar · 1,7k läst
·
J
Josefined: Nu är vi tillbaka ett år senare - utan lösning och om två dagar lär det frysa igen. Har bilder från VVS (snickarna har inga..) och efter funderingar tänker jag att regeln som går bakom uppkommande vatten leder in kylan? Och vidare tänker jag att snickarna isolerat i väggen men inte mellan regel och vattenledning för att man inte tror att regeln ska leda kyla. Vad tror ni om den teorin?
12 svar · 2,3k läst
·
J
jonaserik: Stäng först pumpen, nu finns det tryck i kärlet som vill med att droppa. Öppnar du en kran åker allt ut från kärlet, sen när det slutat rinna och droppa stänger du kran/ventil vid kärlet, då kan det droppa lite med slutar. Då finns det vatten i ledningen till huset, och inte fel att öppna alla kranar fullt med. En fråga till, stänger ni av all el och kallställer huset.
9 svar · 3,3k läst
G
Gifårs: [citat] Tackar hjärtligast! Där fanns ju beskrivning på rengöring också, väldigt tacksamt. Det står dock inte att man ska skruva loss spillmuffen utan ta bort röret från den, går det? Tänker annars med skruvning i våtutrymme, då kanske man inte ska skruva ur och i något i väggen igen? Sjäkvklart ska man ju se till så att det blir tätt igen vid montering, sitter där någon
4 svar · 6,7k läst
·
A
ApunktC: Tack för bra svar! Ska se om jag lyckas lösa det i dagarna här
3 svar · 3,2k läst
·
J
jonaserik: Svar nej i så fall måste rör/slang kopplas isär och VV pysa sakta in. Men eftersom det inte finns avtten och med en kanna så tar det lång tid, samt för att få ner vet varma till isen så måste det ner med tunnare slang i slangen och det kan ta tid att töa så , men går. Mycket vatten blir som rinner över. Sen måste även det stängas där vattnet kommer ifrån, annars om is släpper
3 svar · 1,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Nej jag tror de bara fyllde på 21,7
47 svar · 6,6k läst
·
B
Brf-nisse: Mysteriet löst genom att ta dit rörläggare - fördelaren var full av småsten (kanske två nävar eller mer), så slarv med rörtäppning vid installationen vad det verkar.
10 svar · 1,8k läst
·
J
Jonas_81: Hej Kranen på utsidan är förhopnongsvis av modellen vattenutkastaresom är gjord för vägg genomföring Om den varit stängd så borde de inte vara några problem. Ofta när dessa instaleras så instaleras även en till ventil inomhus på ledningen innan vattenutkastaren stäng den och ta in (eller lägga i förådet) slangen så behöver ni inte akta den vid "snöarbetet"
1 svar · 1,0k läst
L
lostinsweden: Ge honom en tub Locher pasta när han kommer.
4 svar · 1,1k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-luftar-jag-denna-foerdelar.442383/
1 svar · 1,4k läst
·
H
Hans Åke Lindquist: [citat] Problemet löst! På nätet finns flera firmor, som för en billig penning säljer reparationssatser till äldre IDO WC-stolar. Nu fungerar min gamla IDO, som den gjorde, när den var sprillans ny för 50 eller 60 år sedan. Kan vara lite svårt att få den nya, stora packningen med fyra skruvhål helt tät. Jag rengjorde bronsdetaljerna noga och använde tandpetare för att få bort alla
2 svar · 806 läst
K
Kullatorp: [citat] Nu har jag djupdykt i detta ämne om det är fler som delar mitt dilemma vilket det är i olika forum Klass A o B har inbyggd strypning o skållningsskydd så när trycket sjunker går skållningsskyddet in o stryper flödet Jo det är sant jag har pratat med Gbg Sånär mitt varmvatten börjar ta slut så stryps flödet Helknäppt Klass C duschar har inte det så det får bli en sån
5 svar · 1,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Har så hemma i badrummet. Funkar fint precis som du säger. Bra skjuts på vattnet när det kommer direkt ur toastolen.
10 svar · 3,7k läst
Bernieberg
Bernieberg: Håller med övriga om att det är typiska tecken på stopp. Men håller också med TS om att det inte ska inträffa efter 2 månader om man inte har någon extrem ovana eller om något är fel. Du kan ju prova att lyfta på slangen som du gjorde i filmen men låta vattnet gå ned i röret och ha blandaren på så det fyller på. Så får du se om du fyller avloppsröret. Har du kanske bilder
10 svar · 5,5k läst
·
J
jonaserik: Ska inte vara i gatan, är det 0,5 meter från gräns, så blir det att bocka av på gatan och gräva bara. det är din anslutning, SV lämnar bara en punkt som är efter deras ventil i gatan. Rör ingen ventil, den ska SV hantera, händer något med den får du betala allt och kan bli dyrt
2 svar · 2,1k läst
R
Rogla: [citat] Toppen, kanon, nu begriper jag, tack!
4 svar · 2,9k läst
·
kulle
kulle: Har du vv beredning i pannan så kan det ju gå hål på det röret och läcka ut i värmesystemet Har du fått högre tryck i värmesystemet sista tiden?
16 svar · 3,8k läst
·
L
lostinsweden: [citat] MMA's lösning du länkade är lite mer bombsäker. Används till osynnliga utrymme såsom undertak, industri, källaren i större fastighter osv. Nackdelen är att de är klumpiga och bygga på mycket i längd. VA's lösning är en snyggare lösning och är ingen problem att använda till radisar hem hos folk.
6 svar · 9,2k läst
·
S
Stefan1972: Vill man veta så är det ju bara mäta med rätt grejer och sen rusta sig med nå gängtabeller. Enklast att börja med är ju stigningen. Då kan man ju inrikta sig på metriskt eller tum. Men som sagt, bara för att det är gängor i en rördetalj så betyder det ju inte att det är standard.....
14 svar · 3,3k läst
·
J
jonaserik: Då får du skruva ner lite i taget på dom blå rattarna, ta rätt ratt för sovrummet då. Då blir det mindre flöde i den slingan, det är så man gör för att få ner tempen eller öka flödet för att få upp tempen. Men ta bara lite i taget, 1/8 dels varv bara. det tar ett tag innan ni märker något. Kanske lite nu och lite till i morgonbitti, tills ni är nöjda.
17 svar · 5,3k läst
·
N
Nalleman64: [citat] Jag kollade nu (fick meddelande om hur många procent priset kommer att höjas) och det nya priset blir 6865:-. Har kommunalt vatten (genom samfällighet) men kommunalt avlopp kommer vi aldrig att erbjudas där jag bor.
6 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.