jonas_da
jonas_da: Såklart men om de använder micronizer så är järnet utfällt. Vårt vatten gick från katastrof med massvis med järn till perfekt med en art micronizer och filter. Först garn och senare köpte jag en sån där tub efter tips här.på.forumet.
10 svar · 2,1k läst
M
Mikaelll: [citat] Den satt faktiskt inte fast, efter en stund bearbetning delvis ihop med värme så lossade den och det riktiga avloppsröret låg precis ovanför golvet. Nu vet jag hur jag kommer vidare. Tack för din input!
4 svar · 976 läst
·
B
Baskavoda: Såg att Bauhaus har utförsäljning på Laufen toalett. Någon som har erfarenheter av märket när det gäller toalett och vet om kvaliten är att jämföra med Gustavsberg/Ifö
0 svar · 961 läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Och när du tömt ur vattnet i huset, så glöm inte att hälla i lite frostskydd i vattenlåsen under handfat och diskhoar.
3 svar · 1,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det har troligen kommit en massa gojs i tryckledningen till tryckvakten. Det finns minst en tråd i forumet som beskriver hur man rengör tryckvakten. Edit: https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
1 svar · 1,7k läst
·
Centano
Centano: Vart läcker det? Går kanske att renovera, byta insats i stället för att byta hela stolen. Flottörbollen har kanske torkat sönder?
2 svar · 1,2k läst
·
G
Gankdalf: Hej! Har gett mig på projektet att byta köksblandare. Är oerfaren inom VVS och skulle verkligen uppskatta lite guidning. 1. (Bild 1, rör till nuvarande blandare) Hur får jag bort den gamla blandaren? Har skruvat loss allting jag kan, hålet i diskbänken är så pass litet att inget utom dom tre kopparrören kommer igenom det. På bild 1 är nuvarande blandares kopparrör, dom har en liten
0 svar · 913 läst
·
K
Kris1: [citat] 1cm på den nya och 1,5 på den gamla
8 svar · 1,4k läst
·
S0MMER
S0MMER: Du får nog byta insatsen så det slutar läcka istället.
1 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om man kryper runt så brukar man kunna känna om det luktar mer på något visst ställe. [citat] Men ni ser väl om det finns vatten i golvbrunnen eller inte?
2 svar · 806 läst
D
Dilato: [citat] Ja du, det blir så med gamla grejer som aldrig motioneras.. Jag slog sönder mitt nivårör när jag flyttade in och köpte nytt inkl nya ventiler. Muttrarna till nivåröret gick att lossa så jag kunde byta nivåröret, men ventilerna sitter fast så dom kunde jag inte byta, men dom går att öppna/stänga efter milt våld.
21 svar · 2,8k läst
·
Elviira
Elviira: Har samma problem att det smäller i rören med nya tvättmaskinen. Har en (typ ballofix) på ledningen. Är det värt att testa att strypa den lite eller riskerar jag att förstöra tvättmaskinen om den får för lite vatten?
5 svar · 5,4k läst
H
hapazard: [citat] Kan du dra eget rör till duschen kan man tolerera rejäla tryckfall, känsligare såklart om man ska klara att någon börjar spola i kranen samtidigt.
53 svar · 11,2k läst
·
CecEle
CecEle: [citat] Dum fråga kanske men ser avloppsluftningen ut? Det jag syftar på är vad jag antar är en vanlig frånluftsventil som sitter på badrumväggen där ljudet uppstår i när man spolar toaletten
4 svar · 840 läst
D
daniel.sj: läst på ordentligt nu, och det ska inte vara några konstigheter sålänge tanken står på samma ställe. Tanken är ju bara använd 4 månader och så som jag förstår det så sjunker ju vattenmängen i takt med att slam nivån ökar, var mer att jag inte förstod funktionen i en trekammarbrunn och undrade hur det kunde komma sig att det va 2kubik vatten i den. Kommer höra av mig till
20 svar · 2,7k läst
·
pacman42
pacman42: När jag rensat med vaskrensaren så brukar jag fylla upp vår (mycket stora, den rymmer en ugnsplåt) diskho med varmt vatten och sedan släppa ut allt på en gång, då rensar man ut det man fått loss och lite till. Och rörande om ni häller fett i diskhon, en ansluten diskmaskin är mycket värre för avloppet än att hälla ut fettet i det. Man bör dock hålla borta fettet ändå, det
20 svar · 5,7k läst
·
S
Schlangen: [citat] Oh tack, ja den va bättre än den jag har. Ska lusläsa den o se om jag blir klokare.
5 svar · 1,6k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det är gängans ytterdiameter som du ska mäta och inte rörets. Jag brukar själv använda Rinkaby rörs storleksguide för gängor eftersom jag själv aldrig kommer ihåg omvandlingen från mm till tum; https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/ Men det borde helt riktigt vara 1"-modellen du ska ha med 190mm bygglängd. (Det är standarddimension för villa). För kamstrup-modellen
6 svar · 2,0k läst
·
H
Hampusca: [citat] Var helt säker på fm Mattson 9000 e tills jag såg knappen. Mitt förslag var nog fel 😅
5 svar · 1,2k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Alltså. Tänk att folk bemödar sig med att hjälpa till. Och oj vad information man kan få. Täckte in hela spektrat. Grymt! 👊🏻
7 svar · 1,9k läst
H
Husägare1977: [citat] Så här ser det ut nu när vi öppnade upp ventilen i hallen och tittade in.
8 svar · 1,8k läst
·
P
Piddelin: [citat] Hej, ja vi ska kontakta en rörmokare idag. Vi höjde temp på värmepumpen och imorse gick det att spola.
10 svar · 1,0k läst
·
Mazen
Mazen: [citat] Kul att det löste sig, ja Hornbach har bra sortiment med Vatette. Synd man bor så långt bort..
3 svar · 982 läst
·
T
Tummen_mitt_i_hand: Jag gör ett försök 😄
5 svar · 3,7k läst
·
S
Stuff: Ja det bör vara förankrade, men kolla först vad skarven hamnar i förhållande till öppningen på bakstycket på skåpet. Jag drog in mina rör in i diskbänkskåpet och fäste dem med klammer mot skåpsstommen. Då hamnar övergången mot slangarna till blandaren inne i skåpet och lätttillgängligt.
18 svar · 4,3k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Ja någon fattar nog inte…
142 svar · 46,9k läst
·
AlexKa1973
AlexKa1973: Hej, Vår vägghängda toalett ( Ifö) efter spolning slutar inte rinna förrän man trycker ner de vita plasthuvuden på wc-fixturen som ni ser på bild nummer 1. Det är en gammal fixtur, jag vet inte märket. Vet ni vad felet kan bero på och hur man kan åtgärda det?
0 svar · 1,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Jag skickade en bild på det i inlägg #8 det är samma gänga och kona som för en vanlig klämring.
11 svar · 2,7k läst
·
M
Maledictus: Ja precis, be någon spola i handfat, dusch osv medan du tittar i tanken. Tänk på att det kan vara svårt att se så lyssna noga och om inspektionsluckan medger att du kan se ned i tanken, ta med en pannlampa/ficklampa. Kan ju också vara så att det läcker in vatten i tanken via en skarv på något rör, då kommer det sällan in så mycket vatten på en gång och sånt upptäcks lättast
7 svar · 4,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.