Jag har en FM Mattsson 9000E där pipen gick av vid diskningen imorse. Tittar jag på sprängskissen ser det ut att vara del nummer 32, "Pipnippel, komplett, För rörlig pip", RSK 8394128 som har gått av. Ena delen sitter kvar i utloppspipen, den andra kvar i blandaren.
Delen som sitter fast i pipen sticker ut och har en plastspärr, så det borde inte vara några problem att lossa den. Värre är det med delen som fortfarande sitter fast i själva blandaren då det inte finns något att greppa tag i. Någon som vet hur nippeln sitter fast i blandaren, om man bara ska dra upp den, skruva upp den, eller om någon spärr ska lossas?

Delen som sitter fast i pipen sticker ut och har en plastspärr, så det borde inte vara några problem att lossa den. Värre är det med delen som fortfarande sitter fast i själva blandaren då det inte finns något att greppa tag i. Någon som vet hur nippeln sitter fast i blandaren, om man bara ska dra upp den, skruva upp den, eller om någon spärr ska lossas?

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Den ska skruvas ut men det brukar vara riktigt svårt om dom gått av. Jag har med borr och krok lyckats rädda nån genom att borra bort så mycket plast som möjligt utan att skada gängorna för att sen peta ut resten.
Reservdelen bör ha stålförstärkning för att slippa detta igen.
Reservdelen bör ha stålförstärkning för att slippa detta igen.
Det blir en ny kran, jag får inte ut nippeln. Jag har testat med borr och andra verktyg men lyckas inte få ut det sista som sitter i gängningen.
Jag kontaktade FM Mattsson och det finns en urdragare för pipnippeln, art.nr 60990800, som ska användas om den gått av. Jag fick både verktyg och ny pipnippel skickad till mig utan kostnad så det verkar vara ett problem som FM Mattsson är medvetna om och har erkänt. Den nya pipnippeln har mycket riktigt stålförstärkning.
Tyvärr fungerar inte verktyget för mig, jag har redan tagit bort för mycket för att urdragaren ska få fäste i pipnippeln. Hade kanske fungerat om jag inte hade gjort egna försök innan.
Så då har jag lärt sig en läxa, man ska kontakta och vänta på svar från tillverkaren innan man går loss själv och följer förslag man hittar på nätforum.
Jag kontaktade FM Mattsson och det finns en urdragare för pipnippeln, art.nr 60990800, som ska användas om den gått av. Jag fick både verktyg och ny pipnippel skickad till mig utan kostnad så det verkar vara ett problem som FM Mattsson är medvetna om och har erkänt. Den nya pipnippeln har mycket riktigt stålförstärkning.
Tyvärr fungerar inte verktyget för mig, jag har redan tagit bort för mycket för att urdragaren ska få fäste i pipnippeln. Hade kanske fungerat om jag inte hade gjort egna försök innan.
Så då har jag lärt sig en läxa, man ska kontakta och vänta på svar från tillverkaren innan man går loss själv och följer förslag man hittar på nätforum.
Hade exakt samma problem i helgen. Pipnippeln gick av. Köpte skruvutdragare på biltema Artnr. 19-2257 för 49kr och då lossnade resterna i gängorna direkt. Fick tyvärr svaret att fm Mattson inte längre skickar delar då felet har åtgärdats för mer än tio år sedan. Köpte istället ny nippel från hornbach, Art. 10639685.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden