Hej

Har en fråga, håller på med en störrr renovering och har träffat på stående avloppsstam samt stående kallvatten som båda inte är stambytta på länge.

Ovan o under har man utfört partiella stambyten så på den stående vattenstammen finns förberett så man kan skruva av och sätta dit nytt vattenrör, ovanför gjordes nog för 10-15 år sedan nedanför för ca 4-5 år sedan.

Men jag har en fråga, det är ju en skarv där som ju blir dold i bjälklaget ovanför och under på kallvattnet, hur funkar det? Vilka byggregler gäller för vatten här? Jag skall ju bara byta ut/reparera biten emellan dessa skarvar? Men man får väl inte ha dolda skarvar enligt nuvarande regler. Men när detta gjordes kanske det var ok?

H
Hus eller lägenhet?

Claes Sörmland
Dolda tappvattenskarvar har aldrig varit tillåtna men är nog rätt vanliga i gamla hus. Det är en sak för föreningen att lösa. De kan t ex välja att lämna det som det är eller dra om tappvattenstammen så att inga skarvar finns dolda eller ens utanför våtutrymme.

Lägenhet som i BRF eller har du ett eget hyreshus?

Är det brf så kolla med föreningen hur du ska göra.

Det kan vara ok med skarvar i ett schakt.
Går det att släppa ner ny slang och på så vis få utan skarv?
Kan du sätta en inspektionslucka vid skarvarna?

Avlopp finns inga regler vad jag vet att det inte får vara skarvar, skulle bli ytterst svårt i praktiken.
Däremot finns lite regler om hur det får dras, med avstick osv

nino nino skrev:
Lägenhet som i BRF eller har du ett eget hyreshus?

Är det brf så kolla med föreningen hur du ska göra.

Det kan vara ok med skarvar i ett schakt.
Går det att släppa ner ny slang och på så vis få utan skarv?
Kan du sätta en inspektionslucka vid skarvarna?

Avlopp finns inga regler vad jag vet att det inte får vara skarvar, skulle bli ytterst svårt i praktiken.
Däremot finns lite regler om hur det får dras, med avstick osv
Det är en BRF, men det är inget enhetligt schakt utan det är ett sekelskifteshus där det ser sisådär ut mellan våningarna då balkar går etc så avlopp o vatten behöver anpassas på vägen ner.

Men avlopp är ju inte trycksatt så där är det åtm inga konstigheter att skarva. Eller hur?

Det är nog sannolikt så att det blir en hel del avvikelser på sånt här............Man kan liksom inte trolla utan man får göra det så noggrant man kan och trycktesta. En skarv är ju per definition inget som alltid läcker bara för det. Gamla hus kryllar av skarvar på tappvatten.

Ja precis. Det är skarvar överallt…

Claes Sörmland
I min förening så försöker vi flytta skarvarna till badrummen om möjligt. Ofta är det rätt enkelt eftersom folk älskar inbyggd takbelysning i sina nya badrum så de sänker de takhöjden från 3,6 m med ett nytt innertak. Och där finns då ett utrymme som är våtrumssäkrat för att lägga ledningsskarvar i

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.