5 377 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Vattenåder under huset??
Så jättebra svar, men blir så osäker att jag "duger" till detG Genomklok skrev:
Så jättebra svar, men duger jag till det 🫤, har ju noll koll..V Vardagsrum skrev:Ja, spånet måste väck. Grundregeln är ”inga organiska material i en kryp/torpargrund”.
En rejäl grovdammsugare, kopplad till ett kärl modell ”Blå 100-200 liters plasttunna”.
Slangen från dammsugaren ner genom locket till tunnan.
En slang till genom locket, det är denna du suger upp spånet med.
Stora merparten av spånet och urket hamnar då i tunnan, som töms när den blivit full.
Man kan kalla det för en cyklonseparator.
Är du fysiskt frisk är det inte omöjligt. Inget tekniskt svårt jobb, bara kämpigt.
Om du har minsta pågående mögelangrepp i krypgrunden rekommenderas andningsskydd. Men annars är det bara nöta på. Sikta på en timme varje morgon eller liknande, mer orkar man inte.
Om du har minsta pågående mögelangrepp i krypgrunden rekommenderas andningsskydd. Men annars är det bara nöta på. Sikta på en timme varje morgon eller liknande, mer orkar man inte.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Om Leifiskåne är den jag tror så var jag med på samma projekt. Man dränerade inte ur myren då den låg långt bort. Det man gjorde var att ändra riktning på vattnet som kom från myren så det rann ut i ett dike 100 meter längre upp än tidigare. Detta påverkar inte myren alls då den som sagt ligger någon km bort.G Genomklok skrev:
Den metod som användes i detta fallet är den effektivaste när man har vattenflöde under mark och kan mycket väl vara tillämplig i TS fall. Det kallas avskärande dränering och är ett vanligt sätt att rikta om vatten. Är det däremot ett källsprång, som innebär att vattnet trycker upp underifrån, fungerar inte denna metod så bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden