Är det någon som kan hjälpa och identifiera en vettig övergångsnippel att använda för det här projektet?
Bakgrunden är att det stått en duschkabin i badrummet och nu ska jag byta och sätta badkarsblandare istället.

Det sitter två blandarfästen från FM Mattsson, storlek R15. Men det nya blandarfästet är R20.

Måttband som visar storleken på ett befintligt R15 blandarfäste i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-koppling med texten "15/2" som visar ett fäste och konisk övergång till en vit plastslang mot kakelbakgrund.
Skapa konto
Måttband som visar storleken på en blandarfäste med kopplingsdetaljer mot kakelvägg.
Skapa konto

Bilderna ovan visar 1. fästet i väggen (två fästen), 2. den koppling som tidigare suttit till duschkabinen samt 3. fästet på den nya blandare.

Jag måste alltså få till en övergångsnippel från R15 till R20. Problemet som jag förstått det är att det nuvarande fästet förutsätter en konisk nippel och någon sådan hittar jag inte på FM Mattssons hemsida.

Den enda jag hittar är följande:
https://www.fmmattsson.com/sv/kopplingar-nipplar-och-kulventiler/overgangsnippel/27250009

Men den tror jag inte funkar, eftersom röret sticker ut behöver nippeln komma ut en bit från väggen. Finns det något bra alternativ på rak nippel (annat än att en rörmokare får byta hela väggfästet)?

Vad är det för C/C-avstånd på vägganslutningarna?

Den valda blandaren ska ha 150CC samt plan anslutning likt följande,
Två kromade vägganslutningar med tillhörande mässingsfärgade skruvpluggar och gröna tätningar.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för C/C-avstånd på vägganslutningarna?

Den valda blandaren ska ha 150CC samt plan anslutning likt följande,
[bild]
Tack för svar. Det är 150 c/c avstånd på vägganslutningarna. Jag gissar av din bild att jag i så fall skulle behöva ta bort befintliga fästen? (Det låter i så fall som ett rörmokarjobb, jag hade hoppats någon enklare lösning med adapter/nippel som jag skulle våga mecka med själv.)

Krilleman
  • Gilla
Storch79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.