Vatten & Avlopp
Pappa1986: Öppnade där till cirkulationspumpen och det kärvar ingenting. Inget annat man kan göra eller är nästa läge att ringa rörmokaren?
Genomklok: Stänga av inkommande vatten när ingen är där är väl minimum. Föräldrarna gör det i sin fjällstuga. Värmen gick inte på efter ett strömavbrott och ledningarna frös. Ingen panik eftersom vattnet inte var på, men ändå inte kul att dra nya (fula utanpåliggande) rör och inte kunna använda badrummet lite oplanerat. För att inte tala om mecket med att få dit nödvändiga
Maalkl: Som sagt är jag inte insatt på annat sätt än att jag själv har egen brunn med något aggressivt/korrosivt vatten. Vårt vatten har pH på strax över 6 och alkalinitet på ca 40 alltså klassikt aggressivt, vilket ert vatten som sagt inte verkar vara. Ert vatten är lite "konstigt" med en amatör som jag ögons sett. Vatten med högt pH brukar generellt vara hårdare, dvs med mer kalcium och
halper: Efter några timmar utan vatten fick grannarna det tillbaka och framåt kvällen även vi. Som tur var hade vi stängt av vattnet i huset så det var bara tio sekunder bubbel och fräs och sedan helt klart. Spolade fem minuter till men det kom inget synligt smuts alls. Det har förresten läckt i några år. Ett ljud som tidigare hörts i vissa avlopp är borta. Rensbrunnen ligger precis bredvid
Helozan: Hej, Jag rivit ut en gammal bastu. Jag har beslutat mig att göra om gamla bastun till dusch, toalett och handfat istället. Det får till följd att jag måste ansluta den nya toalettstammen toaletten till ett gammalt gjutjärnsrör ca 100mm som är i plattan under huset vilket jag också har bilat fram. Gjutjärnsröret går vidare in i huset och ansluter till en annan toalett och kök. Nu till
tergo: den gröna borda passa bra eftersom slangen skall så högt upp som möjligt och vända innan den går ner i avloppet
Mapet890: [citat] Undra om det är ytterkanten på membranet som ska täta utåt? Har bytt ganska många fluidmaster under åren jag nu jobbat och dom brukar täta.
Coppy: Tack för era svar. Det har nog droppar lite innan som någon skrev, men senaste dygnet har det droppat ca 2l. Huset är från -65. Jag har inte mätt diametern på röret men skulle uppskatta den till 50-70mm. Om man följer röret rakt ut så kommer man under trappan (utomhus) som går ner i källaren. Det har nog varit en oljepanna i rummet tidigare, men enligt någon gammal ritning jag
xxargs: Hmm... kaliumpermanganat bör man nog hantera med täta engångshanskar - den brunsten (det svarta/bruna) som fällts ut i överhuden på dina händer lär sitta kvar tills hudlagret till slut har nötts bort ;-)
Zitram: Hej! Vi fick en ny vattenmätare installerad för ca 2månader sedan, vid installation skulle även en ny konsol monteras för den, så ett VVS företag var ute och skullle montera den innan. Men vattenverket lyckades inte stänga av vattnet i gatan för ventilen var trasig. Så konsolen kunde inte monteras, men mätaren gick att montera ändå. Dagen efter började en av våra två toaletter
elaiden: [citat] Haha jo! Ish! Behövde en annan nippel att sätta på vattentillförseln. Men nu är diskmaskinen installerad och går som tåget :)
jakthund: [citat] Jag är mycket glad för ditt utförliga svar och tackar dig för det! Hälsningar Stefan
putte22: [citat] Tackar👍. Japp det är 12mm. Såg att Bauhaus hade dessa. Annars är frakten ju dyrare än mtrl….
InsidersUnited: Jag tror som dilato skrev att det är din saltsäck som fungerat som en torrboll, vattnet den har sugit upp ur luften har runnit ut på golvet/ner igenom fogen.
Rickard.: [citat] Svarta/gula rördelar och stålrör har i alla fall R gänga men jag måste erkänna att jag inte tar något hänsyn till det utan blandar hur som när det passar mig bäst, rätt eller fel har jag ingen aning om men jag reflekterar inte vad gängan råkar heta utan passar det så passar det ;) Jag är också lite lur att olika tillverkare använder R/G felaktigt och ibland saknas det
Småbrukaren: Svårt att se när bilden är tagen så nära. Men har du koll på grejorna så byt själv.
minimal: [citat] Tack. Det var en sådan jag hade hoppats på men hittade bara R50/R40. Nu är den beställd.
Demmpa: Det kan/bör räcka med vacuumventilen, lite beroende på var stammen går ut från huset. Det är bättre med avluftning över taket än en vacuumventil. Vacuumventil på kallvind kan frysa i både stängt & öppet läge, värst är om den fryser i öppet läge, för då kommer det ut varm fuktig luft på kallvinden som gör att det kan mögla på vinden.
pacman42: [citat] Precis, två ballofixer är steg ett. Nu skall bara rätt modell hittas, men det har du ju redan fått hjälp med ovan.
Krilleman: Kul att höra att det löst sig med röris för ovanlighetens skull! 👍👍
Krilleman: [citat] Du kan sova gott så tar vi det imorgon! 😊
Mattias Andreasson: [citat] Tackar, källarslingan var till 90% redan tömd sedan jag skruvade loss ett element i ett annat rum. Min ide gick dock i kras då dom sista 50cm rör som gick in till sista elementet på slingan var tvingade igenom böjda hål, gissar att man borrat från båda sidor in i hålstenen. Dom var helt stumma och när jag väl fick ut stumparna så var ändarna skadade. Ingen större förlust,
Johkra01: [citat] Tack för svar jonaserik! Okej, då vet jag att det inte är överhettningsskyddet. Har garanti kvar på den från Bauhaus så kontaktar dem 👍
tergo: [citat] troligen insatsen som orsakar det
Viskan123: Tack för svar! Vi hade tänkt oss en tank i plast. Får höra med företaget vi tänkt köpa den av om tanken skulle funka.
Jochi: [citat] Stränga av huvudkranen för tappvatten ok men inte att stänga och tappa av värmesystemet. Det är väl stålrör som lätt rostar. Förslag Stäng av huvudkranen för kommunalt vatten alternativt hydrorpump. Det ökar säkerheten att tappa av tappvattenledningar och öppna kranarna så de töms. Bör göras om du bedöm,er risk för elbrott stor. Häll lite glykol i vattenlåsen och i
Demmpa: Bra att du hittade felet. Tur att det var enkelt. Ta och försök å torka/borsta bort så mycket ärg som möjligt, då blir det lättare att felsöka eventuella kommande läckage. Se är toapappersmetoden en bra/enkel metod för felsökning vid läckage oberoende vad det är för vätska.
michfris: [citat] Hej Daniel, Ville bara återkoppla och säga att du hade rätt; kall och varmvatten är förväxlade, så det blir att ringa rörisen en gång till 😖 Man tänker ju att rörmokaren själva testar tryck och temperatur innan de avslutar för dagen, egenkontroll? Gott nytt år!
Matti_75: Det du vinner är att det går fortare att såga bort golvet än att bila.