657 läst ·
4 svar
657 läst
4 svar
Använda infrästa rör?
En linten fundering.
Har rivit mitt badrum och funderar nu på hur jag vill ha vatten till dusch m.m.
Idag är det infrästa kopparrör som kommer ut där jag vill ha duschen, men de sitter ca 20-30cm för lågt.
Jag vet att rören kommer uppifrån. Skulle det går att ta bort murbruket och böja till rören på plats och sätter på kopplingar? Vill helst undvika att behöva lägga nya rör hela vägen.
Fråga 2.
Vatten till tvättställ kommer ut från väggen lagom för att döljas av en kommod eller dyl, där sitter även ett t-kors med rör som går vidare till ett annat vatten uttag. Dvs utanpåliggande rör. Går det att fräsa in dessa utanpåliggande rören? Dvs från kopplingen som kommer ut från väggen via ett t-kors och in i väggen igen?
Har rivit mitt badrum och funderar nu på hur jag vill ha vatten till dusch m.m.
Idag är det infrästa kopparrör som kommer ut där jag vill ha duschen, men de sitter ca 20-30cm för lågt.
Jag vet att rören kommer uppifrån. Skulle det går att ta bort murbruket och böja till rören på plats och sätter på kopplingar? Vill helst undvika att behöva lägga nya rör hela vägen.
Fråga 2.
Vatten till tvättställ kommer ut från väggen lagom för att döljas av en kommod eller dyl, där sitter även ett t-kors med rör som går vidare till ett annat vatten uttag. Dvs utanpåliggande rör. Går det att fräsa in dessa utanpåliggande rören? Dvs från kopplingen som kommer ut från väggen via ett t-kors och in i väggen igen?
Jag rekommenderar att man byter allt, speciellt om de är T-grenar och kanske att dom gamla rören är skarvade.
Skall man ändå göra nytt så är de ju inte rören man skall spara pengar på.
Kan bli dyrt om dom gamla rören skulle börja läcka när du har renoverat badrummet.
Skall man ändå göra nytt så är de ju inte rören man skall spara pengar på.
Kan bli dyrt om dom gamla rören skulle börja läcka när du har renoverat badrummet.
Förstår inte att alla ska ha osynliga rör. allt ska vara osynligt, verkar vara en trend i dag. Men finns ingen koll om det bråkar till sig med koppling eller lödning. Sådana får inte vara dolda.
1 Går att bocka om och ut där du vill ha dom.
2 Gär det med men varför gå tillbaka in i väggen.
1 Går att bocka om och ut där du vill ha dom.
2 Gär det med men varför gå tillbaka in i väggen.
Jo sant!T Timmermannen77 skrev:
Det finns troligen kopplingar infrästa i väggen så det vore väl bäst att "gör om-gör rätt"
Då blir det någon form av fördelarskåp
Ja,jag tror ju inte du kommer ångra dej när du är färdig med ditt nya badrum. Att du bytte rören.A Andy82 skrev:
Ett fördelarskåp låter ypperligt, då har man kol på grejerna.
Lycka till 😉
Klicka här för att svara
