30 218 läst ·
74 svar
30k läst
74 svar
missfärgat vatten, har filter men vad gör vad?
Citronsyra funkar bättre(är starkare). Avkalkningspulver till kaffebryggare brukar vara citronsyra+nåt antiklumpmedel.
Att jag påpekade det berodde på att det i ett tidigare inlägg påstods att citronsyra kallades askorbinsyra i livsnedelshandeln. Det stämmer alltså inte
Att jag påpekade det berodde på att det i ett tidigare inlägg påstods att citronsyra kallades askorbinsyra i livsnedelshandeln. Det stämmer alltså inte
Jag stod precis och kokade vatten inför matlagningen, då receptet uppmanar än det som steg 1.
Ryggadetill att vattnet såg gult ut i kastrullerna när det kokade. började undra om det var ljuset.
hällde över lite i ett dricksglas och fick bekräftat att vattnet var missfärgat.
Så har jag aldrig sett det tidigare. Kan det bero på citronsyran som jag överdoserade?
Om jag spolar direkt i ett glas så är det inte alls samma gula ton.
Ryggadetill att vattnet såg gult ut i kastrullerna när det kokade. började undra om det var ljuset.
hällde över lite i ett dricksglas och fick bekräftat att vattnet var missfärgat.
Så har jag aldrig sett det tidigare. Kan det bero på citronsyran som jag överdoserade?
Om jag spolar direkt i ett glas så är det inte alls samma gula ton.
Vattnet var (svagt)gult när jag körde 4 påsar/per dag. Under en veckas tid. Otrevligt att dricka, lurig smak.
Nu har jag kört en spolning några dagar utan citron. Och vattnet är drickbart/klart igen.
Däremot blev det ju som en gul ring runt vattenytan på toalettporslinet som jag inte klarade av att borsta bort.
Nu har jag kört en spolning några dagar utan citron. Och vattnet är drickbart/klart igen.
Däremot blev det ju som en gul ring runt vattenytan på toalettporslinet som jag inte klarade av att borsta bort.
Redigerat:
Intressant tråd. Har liknande vattenkvalitet själv.
Vi har också problem med missfärgningar i toan som är svåra att borsta bort. Misstänker att det är en sammansvärjning av kalk och järn, samt en nypa mangan kanske. Dock är det enl säker källa skillnad mellan olika wc-medel, dvs vissa är bättre och andra är sämre. Sedan inte att förglömma det oumbärliga avkalkningsmedlet.
Vad gäller trycket, el snarare luftmängden, i hydroforen så monterade jag en ventil i toppen där jag anslöt en däckpump för att kunna öka på luftmängden utan att tömma hydroforen. Så att inte pumpen går så ofta.
Vi har också problem med missfärgningar i toan som är svåra att borsta bort. Misstänker att det är en sammansvärjning av kalk och järn, samt en nypa mangan kanske. Dock är det enl säker källa skillnad mellan olika wc-medel, dvs vissa är bättre och andra är sämre. Sedan inte att förglömma det oumbärliga avkalkningsmedlet.
Vad gäller trycket, el snarare luftmängden, i hydroforen så monterade jag en ventil i toppen där jag anslöt en däckpump för att kunna öka på luftmängden utan att tömma hydroforen. Så att inte pumpen går så ofta.
Nu 11 år senare (skrattar) så är jag sugen på att fortsätta mitt vattenprojekt.M mogge_73 skrev:
Jag har tätat läckaget ovanifrån borrhålet och ska bygga om i vattenrummet.
Du nämner att bästa är att jag ska begränsa syret i vattnet.
Alltså bör en hydropress vara bättre än en hydrofor som jag fått för mig att någon sa var bättre just för få mitt vatten att avreagera sig i hydroforen istället för i vattenfilren?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Flesta reklamtexter för hyrdopress/hydrofor är i fokus på dess mindre storlek men jag har gott om plats och vill ha fokus på bättre vattenkvalité.
- Jag är även nyfiken hur bökigt det är att rengöra en hydropress.
Den som ger upp har förlorat! 😄
Ska försöka förklara så enkelt som möjligt.
järn+syre=rost rost är järn som oxiderat.
Tänk dig strösocker, i vatten kommer sockret lösa sig, man kan inte längre se att det finns socker i vattnet. Detta är järn i sk. FE II (syrelöst) form. Tillsätter man syre förvandlas sockret (järnet) till strösocker sk. FE III utfälld form.
Har man borrad brunn så finns det begränsade tillgång till syre. Järnet kommer alltså vara kvar i löst form FE II. När det sedan hamnar i toa-stolen så kommer järnet fälla ut och ge gula missfärgningar.
Man renar järn på två sätt, antingen så tillsätter man syre och ombildar allt järn till FE III, eller så behåller man järnet i sin lösta form FE II.
Så!! Nu till Hydrofor eller hydropress?
Det är så enkelt att Hydrofor blandar luft och vatten.
Hydropress har en gummiblåsa så skiljer luft och vatten.
Med andra ord den ena skapar FE III och den andra behåller järnet i FE II.
När man ska rena ett vatten så ska man alltid i första hand rena vattnet i sitt naturliga tillstånd. Det är alltid svårt att förändra ett vatten. Ändå är det så många oftast försöker göra. Det blir ofta dyrt och kräver mycket underhåll.
Ska försöka förklara så enkelt som möjligt.
järn+syre=rost rost är järn som oxiderat.
Tänk dig strösocker, i vatten kommer sockret lösa sig, man kan inte längre se att det finns socker i vattnet. Detta är järn i sk. FE II (syrelöst) form. Tillsätter man syre förvandlas sockret (järnet) till strösocker sk. FE III utfälld form.
Har man borrad brunn så finns det begränsade tillgång till syre. Järnet kommer alltså vara kvar i löst form FE II. När det sedan hamnar i toa-stolen så kommer järnet fälla ut och ge gula missfärgningar.
Man renar järn på två sätt, antingen så tillsätter man syre och ombildar allt järn till FE III, eller så behåller man järnet i sin lösta form FE II.
Så!! Nu till Hydrofor eller hydropress?
Det är så enkelt att Hydrofor blandar luft och vatten.
Hydropress har en gummiblåsa så skiljer luft och vatten.
Med andra ord den ena skapar FE III och den andra behåller järnet i FE II.
När man ska rena ett vatten så ska man alltid i första hand rena vattnet i sitt naturliga tillstånd. Det är alltid svårt att förändra ett vatten. Ändå är det så många oftast försöker göra. Det blir ofta dyrt och kräver mycket underhåll.
Klicka här för att svara