Både askorbinsyra (vitamin C) och citronsyra är svaga, vattenlösliga kristallint syror.
(Ärligt stulet från internet) :)

Y
Ajust... mogge skrev askorbinsyra först sen citronsyra.. Så det är två olika ting, och skulle jag haft i båda?

Citronsyra funkar bättre(är starkare). Avkalkningspulver till kaffebryggare brukar vara citronsyra+nåt antiklumpmedel.

Att jag påpekade det berodde på att det i ett tidigare inlägg påstods att citronsyra kallades askorbinsyra i livsnedelshandeln. Det stämmer alltså inte :)

Citronsyra eller askorbinsyra är två olika ämnen med samma låga pH och surt löser kalk, så bägge fungerar fint. :)

Redigerat:
Y
Jag stod precis och kokade vatten inför matlagningen, då receptet uppmanar än det som steg 1.

Ryggadetill att vattnet såg gult ut i kastrullerna när det kokade. började undra om det var ljuset.
hällde över lite i ett dricksglas och fick bekräftat att vattnet var missfärgat.

Så har jag aldrig sett det tidigare. Kan det bero på citronsyran som jag överdoserade?

Om jag spolar direkt i ett glas så är det inte alls samma gula ton.

Järn! När vattnet kokar oxiderar järnet.
(Gult och grumligt)
Mer citron och många backspolningar.
Ställ backspolning på varje dag i nån vecka.
Den släpper säkert en hel del från massan.

Y
Får nog handla från olika matbtutiker så de inte tror jag bygger bomber eller något med all citroncyran. =)

Ha ha...

Y
Efter en vecka av stygg citronsyrabehandling så blev vattnet gult och likväl porslinet i toaletten.
Försökt borsta rent det men blev inte riktigt återställt.
Vad biter bäst på missfärgat porslin, clorin?

Är vattnet gult? Eller blir det bara gul missfärgning?

Y
Vattnet var (svagt)gult när jag körde 4 påsar/per dag. Under en veckas tid. Otrevligt att dricka, lurig smak.
Nu har jag kört en spolning några dagar utan citron. Och vattnet är drickbart/klart igen.

Däremot blev det ju som en gul ring runt vattenytan på toalettporslinet som jag inte klarade av att borsta bort.

Redigerat:
Det är nog järn som har släppt från filtret, pröva att gnugga försiktigt med en vit scotchbritesvamp. Funkar det inte pröva med den gröna, men tänk på att den repar emaljen.

Intressant tråd. Har liknande vattenkvalitet själv.

Vi har också problem med missfärgningar i toan som är svåra att borsta bort. Misstänker att det är en sammansvärjning av kalk och järn, samt en nypa mangan kanske. Dock är det enl säker källa skillnad mellan olika wc-medel, dvs vissa är bättre och andra är sämre. Sedan inte att förglömma det oumbärliga avkalkningsmedlet.

Vad gäller trycket, el snarare luftmängden, i hydroforen så monterade jag en ventil i toppen där jag anslöt en däckpump för att kunna öka på luftmängden utan att tömma hydroforen. Så att inte pumpen går så ofta.

Y
M mogge_73 skrev:
Bakterier kräver samma förutsättningar som eld.

Syre
Bränsle
Värme

Ta bort nåt och bakterier kan inte frodas, och eld kan inte brinna.
I detta fall begränsar vi syret.
Du klarar dig bra med en 75liters det är vad jag brukar rek. På ett normalt hushåll.
Nu 11 år senare (skrattar) så är jag sugen på att fortsätta mitt vattenprojekt.
Jag har tätat läckaget ovanifrån borrhålet och ska bygga om i vattenrummet.

Du nämner att bästa är att jag ska begränsa syret i vattnet.
Alltså bör en hydropress vara bättre än en hydrofor som jag fått för mig att någon sa var bättre just för få mitt vatten att avreagera sig i hydroforen istället för i vattenfilren?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Flesta reklamtexter för hyrdopress/hydrofor är i fokus på dess mindre storlek men jag har gott om plats och vill ha fokus på bättre vattenkvalité.
- Jag är även nyfiken hur bökigt det är att rengöra en hydropress.

Den som ger upp har förlorat! 😄

Ska försöka förklara så enkelt som möjligt.

järn+syre=rost rost är järn som oxiderat.
Tänk dig strösocker, i vatten kommer sockret lösa sig, man kan inte längre se att det finns socker i vattnet. Detta är järn i sk. FE II (syrelöst) form. Tillsätter man syre förvandlas sockret (järnet) till strösocker sk. FE III utfälld form.

Har man borrad brunn så finns det begränsade tillgång till syre. Järnet kommer alltså vara kvar i löst form FE II. När det sedan hamnar i toa-stolen så kommer järnet fälla ut och ge gula missfärgningar.

Man renar järn på två sätt, antingen så tillsätter man syre och ombildar allt järn till FE III, eller så behåller man järnet i sin lösta form FE II.

Så!! Nu till Hydrofor eller hydropress?
Det är så enkelt att Hydrofor blandar luft och vatten.
Hydropress har en gummiblåsa så skiljer luft och vatten.
Med andra ord den ena skapar FE III och den andra behåller järnet i FE II.

När man ska rena ett vatten så ska man alltid i första hand rena vattnet i sitt naturliga tillstånd. Det är alltid svårt att förändra ett vatten. Ändå är det så många oftast försöker göra. Det blir ofta dyrt och kräver mycket underhåll.

• Gilla
Yrrol och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.