Vatten & Avlopp
BirgitS: Det bör inte vara möjligt att avloppsvattnet rinner baklänges in i tvättmaskinen i och med att slangen är ansluten högt upp på tvättmaskinen. Däremot är det rätt vanligt att det blir avlagringar inne i maskinen om man inte brukar tvätta på riktigt hög temperatur, i så fall kan du pröva med att lägga en diskmaskinstablett i trumman och köra ett program med 90 grader. Har du tagit
ToRy: Ringde borrfirman och enligt min kontakt där (säljaren...) så är min teori ganska trolig. Lösning: Man kan i princip tömma brunnen och se på vilket djup man får in föroreningen (förmodar det är något liknande det Genomklok är inne på) och sen sätta en manschett (typ det som Rejäl menar) under det djupet, vilket då skulle hindra vatten uppifrån att ta sig ner till pumpen.
kjellkaramell: Okej tack för svar. Får helt enkelt lämna tillbaks och köpa en som passar direkt på.
ecceman: [citat] De sitter fastskruvade. 🙂👍 Och det är en till koppling längre ner med balofixer och förgrening till tvättmaskin.
Christoffer L: [citat] Jag har inte hittat något, blev att klippa en av en disktrasa (någon tunnare variant).
Jaey: Hej, Ska sätta in vatten filter för järn och undrar om någon kan rekommendera. Vattenprovet visade järn @ 0.55mg/l, (mangan 0.03mg/l så inget problem), kalcium + magnesium 7.5mg/l dh så mycket mjukt och pH @7.9. Tack på förhand.
Alifaraj: Hur plockar man av dessa elementen? Behöver man stänga av vatten hemma?
turbo100: Hur "böjbar" är ett pex-rör av lämpli storlek? Kan tänka mig 10mm borde vara tillräckligt tänker jag för en handdukstork
Claes Sörmland: [citat] Tänker att några lastbilsflak natursand 0-8 mm är billigt i jämförelse med eländet att inte alls kunna infiltrera (lera).
Altijdgriep: Är allt som det ska nu? Annars kan du skicka en bild. Vvs är bara lite annat i Nederländerna.
Krilleman: [citat] Nästan rätt. Men aktuell blandare är faktiskt från 4000-serien.
Roberto Bonet: Om någon undrar så satte jag en G15 rak Ballofix, med en invändig och en utvändig gänga direkt på kopplingen till röda röret och återanvände koppingen på bild 2.
krambriw: Finns det inte gummimuffar som alternativ till kletet? Somär avsedda för ändamålet https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-gumminippel-123-110-svart/
rsa: Hej! Återupplivar tråden :-) Hur gick det? Jag har lite samma problem att det börjar läcka in grundvatten mellan ringarna i pumpbrunnen till reningsverket.
MrTobbe: Stäng även av strömmen till den innan den töms på vatten.
jonaserik: Jepp ett skaI utanpå. Ltea reda på en Isoleringsfirma. dom har för det mesta allt på hyllan. Mät runt befintlig isolering och lägg till 5 cm, det är bredden du behöver. lika med rosettband om du vill ha det, är snyggt. Det blir som att köpa tyg på löpmeter , plastplåten är 140 cm i bredd, så bara räkna vad behöver. Sen kan du söka på Plastplåt rörisolering och Rosettband
Du och 19till: Har de en nolla för mycket i materialkostnaden? De gör kanske på detta viset för att det ska se ut som att arbetet inte kostar så mycket.
chali405: [citat] Jag blev också lite förvånad.. han försökte dessutom först ge mig ett helt annat fabrikat på vinkelkopplingen och menade på att det inte har betydelse, men sa att det är väldigt noga med vatette..
Claes Sörmland: Ja det går men det förkortar livslängden på stenkistan. Sand från t ex vittrande betongpannor, löv, björkfrön och annat bös sätter igen ledningar och stenkistan. Särskilt där vid ledningens röröppning in i stenkistan. Hur mycket och hur illa är det? Beror helt på belastningen av sånt skit som kommer in i stenkistan. Går inte att förutsäga. Ligger din tomt torrt grusig/sandig
Mjolnir: Ringt runt, ingen verkar övertygad om lösning till problemet. Kommer en firma som kikar på problemet på plats. Jag har googlat en hel del också. 1) Jag tänker om man först ska prova att byta tryckstötsdämparen till en annan, typ som denna: [bild] 2) Om inte det funkar, ta bort backventilen i fjärrvärmecentralen. Installera en backventil på kallvattnet innan centralen istället, med en
HenrikHuslöse: Exempel på paket med pump och hydropress: https://billigtvvs.se/vvs/vattenpumpar/djupvattenpumpar/djupvattenpump-for-gravd-brunn/pedrollo-5-nk-pumppaket-230v/
tergo: om man tar av vredet så brukar det gå att använda spårskruvmejsel eller insexnyckel prova först med insexnyckel
JSten: [citat] Ja, R20, 3/4, samma sak https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/ Ja, kan också tycka att det är lite onödigt att köpa en gångsats för att använda en gång. Det bästa hade nog varit att få tag i någon med en ordentlig gängmaskin som kan göra ordentliga gängor snabbt. Trodde att de jag anlitade hade en sådan, men icke, de handjagade med en gängkloppa... Så, kan du
Christer G.V.: [citat] Dessa ventiler är bara att byta. Tätar aldrig mer!
Zyb: Den slingrande linjen är oftast kartsymbol för häck. En rörläggare med utrustning för sondning gör fältarbetet på under en timme om det finns någon bra brunn att komma in i ledningen. Dom bör ligga i samma Schakt men gör inte alltid det.
bergback: Om du inte har specifika behov av vattenrening så är hydropress att föredra. Billigare, mindre underhåll och större faktisk användningsvolym.