Claes Sörmland
Claes Sörmland: Naturvårdsverkets avloppsbyråkrater hade drömmar att privatpersoner skulle betala tiotusentals kronor till avloppskonsulter som skulle inspektera och konsulta för privatpersoner när miljöbalkens nya regelverk för små avlopp implementerades efter 90-talet. Naturligtvis ville vi konsumenter inte lägga pengar på en ny avloppskonsultklass som driver runt i bilar och skriver utredningar till
23 svar · 6,7k läst
T
tompatempo: Blandaren för utgående vattnet.
12 svar · 1,8k läst
mackan777
mackan777: [citat] [citat] [citat]
10 svar · 1,7k läst
·
A
AG A: [citat] Hör med någon lokal rörmokare.
1 svar · 338 läst
T
TobbeTabb: Har en blandare till handfatet som läcker, den har förmodligen några år på nacken men hade ändå varit bra om det gick att fixa. Har skruvat isär den så gott jag kan men vet inte vad som eventuellt ska rengöras/bytas/smörjas eller liknade för att fixa det och tar tacksamt emot hjälp.
0 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Du behöver en bussning från 3/8 (R10) till 3/4 (R20) https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-rordelar/rorkopplingar/metallrordelar/bussning-massing-rorganga-utvandig-x-invandig-r20-x-r10/ https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-bussning-20x10/ https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/kok-och-tvattstuga/koksblandare/koksblandare-standard/koksblandare-bathlife-atlant/p-1114177
1 svar · 1,5k läst
·
B
Bassrunner: [citat] Minst två ställen har jag märkt det säkert. Köket och badrum som ligger i anslutning till köket. Men, då kan jag antagligen utesluta trycket utanför huset. Det är ju inte heller konstant det inträffar kanske 1ggn/vecka.
2 svar · 584 läst
P
PappasHammare: [citat] Tack. Ändhuv var det magiska ordet jag behövde. Har provat söka på många andra ord. Nu ska det nog gå att hitta något
2 svar · 1,9k läst
·
Å
Åke Svensson1: [citat] Vad det gäller filtermassa tycker jag att katalox är bättre. Har bytt från Birm till Katalox.
5 svar · 5,4k läst
·
Iceman255
Iceman255: Oftast är ljudet ganska lågt just i den blandaren som är problemet. Däremot är ju själva blandaren varm eller kall beroende på vilken backventil som är trasig .
14 svar · 4,3k läst
L
lillePer: Hej, Behöver höja vatten och värmerör i garaget så dom kommer närmare taket. Men vill göra det så billigt som möjligt. Värmerören är gröna järnrör med ytterdiameter 33,7 och avstick på 26,8 Och vattenrören är 28 med avstick på 22. Jag behöver ju 4st 90 graders böjar till varje rör. Det blir ju ganska dyrt. Finns det billigare andra lösningar på problemet? Utseende spelar
0 svar · 906 läst
·
BirgitS
BirgitS: Eftersom det inte har blivit någon skada på så många år så räcker det väl att se till att hålla golvbrunnen och avloppsrören rena så att vattnet aldrig stiger upp genom vattenlåset.
16 svar · 2,9k läst
·
MultiMan
MultiMan: Så länge du kör samma märke (som här Vatette) så är det bara att blanda och ge mellan delarna. Vänsterdelen i adaptern ovan finns lös och kan skruvas på en T-koppling, likaså högerdelen för kopparrör.
4 svar · 614 läst
·
D
Daniel 109: [citat] Det är ditt eget problem även om det är servisledningen som är igensatt också.
8 svar · 2,1k läst
J
jonaserik: Stoppet släppte, det hade det säkert gjort utan tömning, fanns då ett tryck med vatten och skit uppifrån och det vill plötsligt släppa om trycket blir för stort, kan räcka med ett glas vatten som påfyllning.
4 svar · 1,5k läst
P
PappasHammare: Fick upp denna i flödet.... https://filtreratvatten.nu/products/kalkfilter-ips-kalyxx-active?fbclid=IwAR2Ka-4ho7-tCn5gdBLhURstDpQTvFD3ouLv8dCP74_G20VSx7WUX_L5d8g "IPS använder energin från snurrande vatten och elektroder och skapar på så sätt en galvanisk potential på 0,8-1,0V och behöver därför ingen strömförsörjning" "Till skillnad mot RedLine så reducerar denna kalket med upp
0 svar · 710 läst
A
A-Man_08: Någon hade problem och få loss delen efter man lossat vredet. Tip var att hälla kokande vatten över, det fräste till och gick sedan lätt att lossa.
3 svar · 1,5k läst
·
L
Lindyh: [citat] Haha!! Skönaste inlägget i denna alldeles för långa tråd.
110 svar · 56,1k läst
·
Belmlu
Belmlu: [citat] Funderade på detsamma men hade inget basera det på men skriver du samma sak så kanske det finns någon sanning i det :)
5 svar · 3,5k läst
O
[old rusty]: Du har antagligen ett skåp med vattenkopplingar i en vägg där något nu läcker. Det där är skvallerröret så att du ska märka läckaget. Leta efter en lucka, inte ovanligt att det är i vit plåt.
1 svar · 1,2k läst
·
B
BjörnEng: Här har samma fråga behandlats: https://www.byggahus.se/forum/threads/oeppna-mia-beteckning.313238/ verkar som att den ska vridas
1 svar · 2,0k läst
·
M
Mr henke: [citat] Jag tänkte också montera en avhärdare så bygger man ju inte på så mycket ny kalk åtminstone. Men är rädd att det blir stopp. Samtidigt kanske jag oroar mig i onödan. Tänkte plocka bort en utkastare på ett ställe eller två och titta in i rören först innan man drar förstora växlar av det.
11 svar · 12,2k läst
·
D
dicliff: [citat] Tyväär har jag inte gjort någon mätning efter installation, utan bara sett att det inte längre är brunt och känt att det inte längre smakar järn. 😇
19 svar · 10,7k läst
J
jonaserik: Det går om det är nedförsbacke och löslig jord. Det måste rinna bort om det inte är på frostfritt. Jag har så, satt ett 500 rör ( fläkttrumma ) och ner i botten 50 cm med lite grus och ett T-stycka med kulventil på. rör med kran går upp till 1 meter över mark och kulventil. Öppnar ventilen till vinter och allt rinner ut. Kulventiler ska vara öppna vintertid, annars fryser dom
1 svar · 1,5k läst
B
BSOD: Sitter ev rensplugg i golvbrunnen? Vad är det för vattenlås till kommoden? Är det menbran-typ eller traditionell? Plus koll av gummipackning vid kommodens utlopp mot avloppet, efter vattenlåset alltså. Samt toastolen. Ibland hamnar tätningen fel, kan krävas att man lyfter på stolen för att se. Det kan vara att ni gjort en ändring av ventilationen som för att det märks nu. Hur är din
2 svar · 912 läst
Krilleman
Krilleman: Om du tänkt köra vanlig klämringskoppling så ska stödhylsan ha stor krage. Köp för rätt storlek, men det ser ut som 15mm. MÄT! Tex: https://www.bauhaus.se/stodhylsa-vatette-for-pex-ror-dy15x2-5?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw17qvBhBrEiwA1rU9wzSDlv9MCav6lJCUOOlywHxN9CKrvavt1RJdmPo7PB6w92uLMjtcQhoC-PQQAvD_BwE [bild]
4 svar · 1,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] Du kan inte se dom, för dom är inbyggda, så det blir att mäta, som sägs, har alla delar lite år på nacken, så inte fel att byta tryckisen i förbyggande syfte. Se bara till att det är för vatten vid köp och för 3 fas, lätt att ta fel i paket och komma hem med en för luft
6 svar · 1,9k läst
·
S
StorBagaren: [citat] Inget gjutjärn med i spelet. Skarven rör sig om att röret som ligger är en 100mm pipa, nya dimensionen blir ju 110mm. Så där kökets avlopp ansluter mot stammen ifrån gatan blir det en skarv där nya 110 röret möter gamla 100 röret.
6 svar · 2,0k läst
·
E
Edz82: [citat] Hej! Hitta på denna tråd, hur gick det? Står själv inför samma sak.. Ska göra om i källaren och in med en backventil som förhoppningsvis ska förhindra inkommande vatten..
1 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.