Märkte ett problem för ett par dagar sedan, då jag duschade och vattentrycket sakta blev sämre i ungefär 15 minuter tills det helt slutade rinna. 1-2 minuter senare kom det tillbaka, då med fullt tryck. Har egen brunn, med pump och hydropress enligt bild 1. Har testat att pumpa upp trycket i hydropressen (efter att ha stängt av pumpen och lämnat en kran öppen tills vattnet tagit slut). Bild 2 och 3 är på tryckströmbrytaren, som jag tolkar till att tillslagstryck är ungefär 3.5 bar, och frånslagstryck är ungefär 5 bar. Försökte igår pumpa med cykelpump, men lånade idag en kompressor och pumpade upp till ca 3.2 bar. Det känns dock som att trycket i kranarna är högre än det varit innan de här problemen startade.
Testade igen att ta en dusch, och det tog slut på vatten efter några minuter igen. Gick ner till källaren och hör att pumpen inte är igång, men efter ett tag hör jag ett klick som jag tolkar som att starttrycket är nått, eftersom pumpen startar igen efter klicket. Det verkar alltså som vattnet tar slut men pumpen ej startar upp. Jag antar att pumpen borde starta långt innan vattnet tar slut, då trycket har sjunkit av vattenanvändningen, och då pumpa in mer vatten. Jag har inte sett något vatten komma upp ur ventilen, vilket jag har läst skulle tyda på spricka i membranet i hydropressen.
Vad kan mitt problem vara?
Testade igen att ta en dusch, och det tog slut på vatten efter några minuter igen. Gick ner till källaren och hör att pumpen inte är igång, men efter ett tag hör jag ett klick som jag tolkar som att starttrycket är nått, eftersom pumpen startar igen efter klicket. Det verkar alltså som vattnet tar slut men pumpen ej startar upp. Jag antar att pumpen borde starta långt innan vattnet tar slut, då trycket har sjunkit av vattenanvändningen, och då pumpa in mer vatten. Jag har inte sett något vatten komma upp ur ventilen, vilket jag har läst skulle tyda på spricka i membranet i hydropressen.
Vad kan mitt problem vara?
Prova att tappa kallvatten och samtidigt kolla på manometern. Kolla vid vilka värden, som pumpen slår till respektive ifrån. Om det inte överensstämmer med vad tryckvakten visar, så är antingen tryckvakten felaktig eller så finns det något skräp i vattenanslutningen till den. Gör trycklöst och skruva bort tryckvakten för att se om det finns något skräp där, innan du köper ny tryckvakt.
Du har en CEWE tryckströmbrytare och den har en anslutning under sig med troligtvis unionkoppling och den går att lossa och får brytaren i handen, ingen el behöver kopplas loss. stäng av pumpen öppna ett par kallvattenkranar, tömm allt och följ det som är i länken nedan. Normalt att dom bråkar med skit i röret och i det lilla hålet som går in i brytaren., Men var rädd om gummimembranet, men är inte så där kräsen på behandlingen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
Antar att du menar manometern på bild 1, som sitter nära tryckströmbrytaren. Den beter sig väldigt konstigt - hade inte använt vatten på ett tag, och då stod den stadigt på 4 bar. Öppnade en kran med kallvatten och visaren på manometern började långsamt gå ner. När den kom ner till ca 3 bar hörde jag vattnet sluta rinna, och visaren på manometern störtdök till 0.5 bar och stannade där. Men det kom fortfarande inget vatten ur kranen, utan behövde vänta 3-5 minuter innan vi hörde ett klick, och sen hörde vattnet rinna, och manometern stannade på 0.5 bar tills dess. När pumpen då väl kom igång igen så steg visaren på manometern, och stannade inte heller. Visaren fortsatte stiga och gick runt ett helt varv, tills den maxade manometern. Vet inte om det här kan vara symptom av att det är skräp i vattenanslutningen, men tänker att det är nästa sak jag kollar.HasseTeknik skrev:
Prova att tappa kallvatten och samtidigt kolla på manometern. Kolla vid vilka värden, som pumpen slår till respektive ifrån. Om det inte överensstämmer med vad tryckvakten visar, så är antingen tryckvakten felaktig eller så finns det något skräp i vattenanslutningen till den. Gör trycklöst och skruva bort tryckvakten för att se om det finns något skräp där, innan du köper ny tryckvakt.
Det låter väldigt mycket som att din tryckströmbrytare inte fungerar som den skall. Det kan vara skräp i den och i så fall kanske det går att skruva isär och göra rent. I annat fall behöver du en ny tryckströmbrytare.
Du har kanske 2 problem.I IsakA skrev:Antar att du menar manometern på bild 1, som sitter nära tryckströmbrytaren. Den beter sig väldigt konstigt - hade inte använt vatten på ett tag, och då stod den stadigt på 4 bar. Öppnade en kran med kallvatten och visaren på manometern började långsamt gå ner. När den kom ner till ca 3 bar hörde jag vattnet sluta rinna, och visaren på manometern störtdök till 0.5 bar och stannade där. Men det kom fortfarande inget vatten ur kranen, utan behövde vänta 3-5 minuter innan vi hörde ett klick, och sen hörde vattnet rinna, och manometern stannade på 0.5 bar tills dess. När pumpen då väl kom igång igen så steg visaren på manometern, och stannade inte heller. Visaren fortsatte stiga och gick runt ett helt varv, tills den maxade manometern. Vet inte om det här kan vara symptom av att det är skräp i vattenanslutningen, men tänker att det är nästa sak jag kollar.
1 Kolla upp vad det är för tryck i kärlet, det sitter som en bilventil under plastlocket upptill. tryck lite lätt på piggen, ska pysa till, inget vatten, då är blåsan trasig och bara byta. Kommer luft så ska trycket vara ca 2,5 bar med tömt kärl
2 Eftersom den inte stoppade utan gick menometern runt, så är det antingen stopp i rröret mellan tryckisen och nede röret. Ävensom att det lilla hålet i tryckisen igensatt. Rensa är ett måste och billigt. tar du in en rörsis, blir det bara ett byte och den kommer säkert att kosta ca 700 kr plus moms +A-tid. Att våga är hälften vunnet.
Har inte sett något vatten komma upp alls när jag har pumpat, men ska kolla igen. Varför ska det vara 2.5 bar med tömt kärl? Har sett att det ska vara 0.3 bar under tillslagstrycket, och enligt bild 3 i originalinlägget så ärtillslagstrycket ungeför 3.5 om jag förstår det rätt. Så trycket i tömt kärl ska vara 3.2. Ska försöka rengöra vid tryckströmbrytaren och hoppas att det räcker.J jonaserik skrev:Du har kanske 2 problem.
1 Kolla upp vad det är för tryck i kärlet, det sitter som en bilventil under plastlocket upptill. tryck lite lätt på piggen, ska pysa till, inget vatten, då är blåsan trasig och bara byta. Kommer luft så ska trycket vara ca 2,5 bar med tömt kärl
2 Eftersom den inte stoppade utan gick menometern runt, så är det antingen stopp i rröret mellan tryckisen och nede röret. Ävensom att det lilla hålet i tryckisen igensatt. Rensa är ett måste och billigt. tar du in en rörsis, blir det bara ett byte och den kommer säkert att kosta ca 700 kr plus moms +A-tid. Att våga är hälften vunnet.
Inställningen på tryckströmbrytaren är inte så noggrann. För att få ett bra avläst tryck börjar du med att jämföra luftpåfyllarens manometer med manometern på vattenröret. Förhoppningsvis visar de samma. Sedan spolar du vatten och tittar på manometern. Notera trycket manometern visar när tryckströmbrytaren slår till. Det är detta tryck som du skall dra ifrån 0,3 bar från. Men för att få en vettig avläsning måste ju först tryckströmbrytaren fungera som den skall.I IsakA skrev:
Skruvade bort de 6 skruvarna och lyfte bort tryckströmbrytaren. Men får inte bort underdelen. Har använt två skiftnycklar för att försöka få upp den men den sitter hårt. Letar just nu efter 5-56 för att förhoppningsvis lösa upp den liteJ jonaserik skrev:Du har kanske 2 problem.
Har du inga fasta nycklar? Är det där kammaren med membranet? Och var det i så fall något skräp där? Om det är skräp i röret upp till tryckströmbrytaren kanske du kan få bort en del med en potatissticka genom hålet. Sedan kan du kortvarigt starta pumpen för att spola ur om inte golvet är alltför vattenkänsligt. Det kanske går att rensa utan att ta bort flänsen.I IsakA skrev:
på bilden ser det ut att vara extremt torrt där membranet sitter - borde vara blaskigt med vatten om du inte har torkar ur det och det sedan fått torka helt......
har du kollat att pumpen inte blivit tömd på vatten av någon orsak om det inte vill pumpa upp tryck - de flesta vattenpumpar fungerar inte eller drar någon vatten när de är tomma eller har lite för lite vatten i sig...
har du kollat att pumpen inte blivit tömd på vatten av någon orsak om det inte vill pumpa upp tryck - de flesta vattenpumpar fungerar inte eller drar någon vatten när de är tomma eller har lite för lite vatten i sig...
Det är en aluminiumlegering i svampen och den kan sätta sig fast rätt bra. men du kan vrida ut hela stolpen med kopplingar nertill på fördelarröret med en skiftnyckel och kanske en rörtång eller en står polygrip som mothåll. Sen lin och pasta när du sätter tillbaka. Får du loss det så fota hur det ser ut, bra för andra att se.I IsakA skrev:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Fick inte loss den, men använde en nål för att trycka genom hålet, som var helt igensatt. Kom igenom med nålen och då började det spruta ut varmvatten. Måste kommit varmvatten bakvägen ner från frånluftsvärmepumpen? Rengjorde så mycket som möjligt med nålen ner i hålet, och satte ihop allt igen, och nu verkar pumpen starta och stanna på ett förväntat sätt och vattnet slutar inte komma när man duschar. Tack för all hjälp!
Vi har däremot identifierat ett nytt problem, där det verkar som vår frånluftsvärmepump strular och inte genererar tillräckligt med varmvatten. Det verkar som den bara genererar varmvatten när tillsatsvärmen är igång, och inte när bara kompressorn kör. Men det blir nog en ny tråd för det problemet i annan del av forumet.
Vi har däremot identifierat ett nytt problem, där det verkar som vår frånluftsvärmepump strular och inte genererar tillräckligt med varmvatten. Det verkar som den bara genererar varmvatten när tillsatsvärmen är igång, och inte när bara kompressorn kör. Men det blir nog en ny tråd för det problemet i annan del av forumet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden