Hej, var nere i min grävda brunn(7 ringar) idag för att byta bottenventil och såg då att det sticker upp en rostfri stång( 5-6 mm) som är nedtryckt i botten. Vad har varit tanken med det?
Karin
 
Claes Sörmland
Troligtvis är det en s. k. rörspets. Ett rör med en spets i stål där det finns hål. Röret leder in vatten från underliggande vattenförande lager in i brunnen. Det fungerar när det t ex ligger ett lager lera ovanpå en grusig grundvattenreservoar.

Här är delen:

https://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpar-pumpanlagg-/silspets/
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Aha, tack för infon
Karin
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.