Avloppet vällde upp på gräsmattan.
Uppenbart stopp i ledningen (tanken är nytömd och kontrollerat tom).

Men hur får jag bort stoppet?
Är det bara att med trädgårdsslangen blöta upp tills allt har spolats upp på gräsmattan?
Någon som löst liknande problem tidigare?

Det är toalettavlopp enbart, så ingen fettklump.
Röret som det kom upp genom är ett rensningsrör för ledningen ute på gräsmattan.
Försökte få en fjäder som man drar elledningar med ner, men kom inte runt 90-graderssvängen.
Slutna tanken ligger ca 10 meter från husväggen, så det är lång ledning.
Går inte att komma in från slutna tanken.
 
  • Gräsmatta med avloppsvatten, rensningsrör, trädgårdsslang, spade och hink efter stopp i avloppsledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert och har inte löst något liknande tidigare, men med det sagt så..

Stoppet borde ligga mellan rensbrunnen och den slutna tanken, annars hade det svämmat över inne i huset i stället. Tänker jag rätt?
En avloppsrensare kopplad till högtryckstvätten hade jag försökt med.
 
Hur ser det ut i brunnen, är inloppsröret torrt eller rinner det sakta bara vatten. Det ser ut att vara en älre anläggning med kanske en betongbrunn. Kommer det upp på det stället så är det säkert att stoppet är på vägen till brunnen. En knäck på röret så en kant har uppståt och skiten fastnar där och det kan ha varit länge så, men inte byggt upp stoppet tidigare.
 
J jonaserik skrev:
Hur ser det ut i brunnen, är inloppsröret torrt eller rinner det sakta bara vatten. Det ser ut att vara en älre anläggning med kanske en betongbrunn. Kommer det upp på det stället så är det säkert att stoppet är på vägen till brunnen. En knäck på röret så en kant har uppståt och skiten fastnar där och det kan ha varit länge så, men inte byggt upp stoppet tidigare.
Brunnen är sluten, så därifrån går det inte att se något.
Det är plaströr ut och sedan en sluten betongtank,
Har fungerat i många årtionden, men nu bor jag själv så genomströmningen är väldigt liten.
Troligen är det något som fastnat lite och sedan har det byggts upp pga den ringa användningen.
Tror också att det varit stopp länge, men att det klarat sig pga den ringa mängden.

Men frågan är hur man enkelt löser upp det.
Finns ju en god chans att allt är vattenlösligt och med stopp borde allt bli riktigt blött.
 
L leif123 skrev:
Brunnen är sluten, så därifrån går det inte att se något.
Det är plaströr ut och sedan en sluten betongtank,
Självklart finns det ett lock på brunnen, ingen tank kan vara helt sluten och förväntas fungera för evigt, förr eller senare blir den full med "skit".
 
Spolning med trädgårdsslang fungerade.
När tillräckligt mycket svämmat upp på gräsmattan, så hördes ett muller och proppen släppte.
Verkar som skal till tomater går rakt igenom tarmen och gärna täpper till.
Ska spola lite till så att det blir riktigt rent.

En sluten tank har bara en koppling för slamsugningsslangen, med diameter på typ 8-10 cm.
 
  • Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.