Har bilat upp allt avlopp i källaren. Luftningen sitter på ett T-kors precis vid toaletten. Det är en 75mm som sedan förminskas till 50mm, ingjutet i väggen. Som sagt, enskilt avlopp med egen brunn om det gör ngn skillnad. Har läst att det rekommenderas minst 75mm. Är det något jag ska oroas över och bör uppgradera?

Inget problem.

…glömde

Om några år kommer vi få kommunalt
Om det gör skillnad. Har idag bara kök på ovanvåningen men ev bygger bvi ut med bad å toa där oxå

A Andy82 skrev:
Om några år kommer vi få kommunalt
Om det blir LTA-avlopp med egen pumpbrunn på tomten så är det ingen skillnad alls mot idag.
Det vill säga, ditt avlopp rinner ner i en brunn som i sin tur har en pump som startar när det behövs (precis som ditt enskilda vatten).

D Dilato skrev:
Om det blir LTA-avlopp med egen pumpbrunn på tomten så är det ingen skillnad alls mot idag.
Det vill säga, ditt avlopp rinner ner i en brunn som i sin tur har en pump som startar när det behövs (precis som ditt enskilda vatten).
Jaså det kan bli på det viset oxå. Tog för givet att allt kommunalt VA innebar rör direkt från huset till kommunalt VA rör.

Idag går avlopp först till en brunn som sedan pumpar till avloppstanken….om jag förstått det rätt

A Andy82 skrev:
Jaså det kan bli på det viset oxå. Tog för givet att allt kommunalt VA innebar rör direkt från huset till kommunalt VA rör.

Idag går avlopp först till en brunn som sedan pumpar till avloppstanken….om jag förstått det rätt
På landet är det vanligt med egen pump för att kunna pumpa fram (uppför) till kommunens pumpstation.

https://pumpteknik.se/produkter/hur-fungerar-ett-lta-system/

D Dilato skrev:
På landet är det vanligt med egen pump för att kunna pumpa fram (uppför) till kommunens pumpstation.

[länk]
Pumpstationen som vi kommer kopplas mot ligger 3km härifrån. …som jag förstått det. Ca 40 hus i detta villaområde

Så…om det skulle bli ”vanligt” kommunalt VA. Behöver jag då minst 75mm? Kan jag isf dra den från framtida bygda badrum på ovanvången/entreplan med placering genom taket. Avloppet kommer att gå ner i källarens badrum och dess stam

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.