S Staffan-N skrev:
Dett jobbiga med prk-kopplingarna är att man behöver ha rörtång eller större skiftnyckel än vad en vanlig hemapulare har i garaget :D
Min skiftnyckel var ca 2 mm för liten för gamla kopplingen 😆

S Staffan-N skrev:
Dett jobbiga med prk-kopplingarna är att man behöver ha rörtång eller större skiftnyckel än vad en vanlig hemapulare har i garaget :D
Och nästan så att man behöver den specialnyckel som passar på. Den fattar kring fler kanter så plastmuttern inte går sönder. Hålla i mässingen brukar gå bra men man brukar se på plasten när någon försökt...

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och nästan så att man behöver den specialnyckel som passar på. Den fattar kring fler kanter så plastmuttern inte går sönder. Hålla i mässingen brukar gå bra men man brukar se på plasten när någon försökt...
Ajdå, drygt att behöva köpa specialnycklar för en mutter. Någon smart work-around?

L Lund skrev:
Ajdå, drygt att behöva köpa specialnycklar för en mutter. Någon smart work-around?
Rörtång kombinerat med känsla

A Alexn72 skrev:
Kanske missförstått men pem kopplingen ser okej ut och om du ska ansluta till en gardena så kan du sätta [länk]
Direkt i pemkopplingen
Okej, lyckades inte skruva av de svarta muttrarna i botten men det ska gå antar jag, kanske bara jag som saknar rätt verktyg? Ska testa innan jag köper något nytt.

L Lund skrev:
Antingen använda rätt verktyg eller bra alternativ som verkligen greppar bra om plastmuttern, eller använda kopplingar som är riktade till konsumentmarknaden. Typ de som jag länkade till.

Grå och svart plastkoppling för bevattningsslang märkt med 25, troligtvis för handkraftsjustering. Gardena snabbkoppling för vattenslang som är handtilldragbar
En sån här drar man åt kring slangen med handkraft samt en snabbanslutning. Såg nu att du inte hade 25mm PEM-slang men misstänker att det finns liknande även till din storlek.

Men det är kanske bara den gråa på bild du behöver?

https://www.bauhaus.se/tradgardssko...AjHukus1_FjLQhFuWnit9i50T04YaAq1CEALw_wcB&p=2

L Lund skrev:
Okej, lyckades inte skruva av de svarta muttrarna i botten men det ska gå antar jag, kanske bara jag som saknar rätt verktyg? Ska testa innan jag köper något nytt.
Är det raka mässingsröret okej så delar du de 2 mässingsdetaljerna .
Är inte de okej så har du redan fått bra råd i tråden

• Gilla
Lund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.