någon som vet om det funkar att fylla på hydropressen med luft utan att tömma den på vatten om man vet vilket tryck man hade när när hydropressen var fylld från början
 
K
H huggasen skrev:
någon som vet om det funkar att fylla på hydropressen med luft utan att tömma den på vatten om man vet vilket tryck man hade när när hydropressen var fylld från början
Det förutsätter (väl?) att du vet att du har lika mycket vatten i hydropressen nu som när trycket tidigare uppmättes?
 
K Kardan79 skrev:
Det förutsätter (väl?) att du vet att du har lika mycket vatten i hydropressen nu som när trycket tidigare uppmättes?
jag mäter trycket i hydropressen när den har slagit ifrån påfyllning av vatten tex om den har tryck på 4 bar från början och sedan när har trycket harsjunkit till 3 bar så fyller jag på luft till 4 bar funkar det ?
 
eller tänker jag fel om det har sjunkit 1 bar och sluttrycket är 4 bar så måste pumpen fylla i mer vatten föratt få samma tryck ?
 
K
H huggasen skrev:
jag mäter trycket i hydropressen när den har slagit ifrån påfyllning av vatten tex om den har tryck på 4 bar från början och sedan när har trycket harsjunkit till 3 bar så fyller jag på luft till 4 bar funkar det ?
Är syftet att få i mer luft eller rätt mängd luft? Förstår inte hur du ska kunna bestämma rätt mängd utan att tömma kärlet.
 
Det går förstås att fylla luft utan att först tömma ut vattnet. Men du kan inte veta om det blir rätt mängd. Om du fyller för mycket luft kan det bli att den töms helt innan pumpen startar så att det blir som en paus i flödet. Varför vill du inte tömma den? Det är ju ingenting man behöver göra ofta.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
På en hydrofor med utanpåliggande nivårör kan man fylla på luft som du beskriver, medans en hydropress ska ha ett förfyllt tryck innan den fylls med vatten.
Men vad är problemet, det är ju bra att tömma den?
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Vad är problemet och vad föröker du uppnå?
 
Känner man att man har koll på vattenvolymen och vill fylla luft på chans så går det alldeles utmärkt. Fel mängd luft är alltid bättre än ingen luft.
Rätt mängd luft är naturligtvis bäst men man kanske inte hinner eller har andra hinder som gör att man vill fuska nån gång.
 
Var bara en tanke att det var lättare hålla koll på trycket har en batteri driven kompressor som man kan ställa in trycket på så stannar den vid rätt inställt tryck jag tänker att det blir som att fylla luft i bildäcken men det kanske ej blir rätt att göra på det viset
 
Pumpar du in vatten ökar också trycket. Så för att få rätt mängd luft måste du fylla luft när det är en känd mängd vatten i den. Och eftersom det är svårt att veta hur mycket vatten det finns i den så använder man tom på vatten som referens.
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
K
H huggasen skrev:
Var bara en tanke att det var lättare hålla koll på trycket har en batteri driven kompressor som man kan ställa in trycket på så stannar den vid rätt inställt tryck jag tänker att det blir som att fylla luft i bildäcken men det kanske ej blir rätt att göra på det viset
Hydropressens kärl är delat i 2 av en gummiduk. Vatten pumpas in till visst tryck uppnås (antar att mnär motståndet blir för stort så slås pumpen av). Är det ont om luft på ena sidan duken, då fyller pumpen på med mer vatten på den andra. Det kan bli så illa att hela kärlet fylls.
Detta innebär att gastrycket som du mäter förblir högt, trots att mängden luft minskar.
 
  • Illustration av hydropress med trycksatt luft och vatten separerat av en membranduk. Visar inlopp och utlopp med pilmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Hydropressens kärl är delat i 2 av en gummiduk. Vatten pumpas in till visst tryck uppnås (antar att mnär motståndet blir för stort så slås pumpen av). Är det ont om luft på ena sidan duken, då fyller pumpen på med mer vatten på den andra. Det kan bli så illa att hela kärlet fylls.
Detta innebär att gastrycket som du mäter förblir högt, trots att mängden luft minskar.
Jo det väl lättast att tömma tanken har gjort det förut många gånger och pumpa till fabrikstryck men om sluttrycket i i tanken när den har fyllt på vatten och är tex 4bar så måste den väl vara 4 bar varje gång jag tappar vatten och pumpen fyller på och stoppar ? Eller
 
H huggasen skrev:
Jo det väl lättast att tömma tanken har gjort det förut många gånger och pumpa till fabrikstryck men om sluttrycket i i tanken när den har fyllt på vatten och är tex 4bar så måste den väl vara 4 bar varje gång jag tappar vatten och pumpen fyller på och stoppar ? Eller
Jo det är sant, MEN du vet då inte hur mycket luft du har i systemet ! Har du 1 dl med trycket 4 bar eller 10 l ? Luften ska ju vara det som trycket ut vattnet när inte pumpen går, så volymen av luft är viktig om man inte vill ha dåligt utnyttjande av hydropressen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Enklast är ju att stänga av pumpen, sedan tappa ur all vatten tills det sluta att rinna - låt kran vara öppen, fylla på med luft i hydropressen (varav mer vatten kan börja rinna ut om hydropressen är i det närmaste vattenfylld) till önskad tryck, stäng kran och starta pumpen igen. - det fins de som missat på det där med att ha kran öppen under pumpningen och sedan är bekymrad över att knappt få in mer luft i hydropressen utan att trycket skenar i topp, somliga jag känner som tom. tog rörmokare för det...
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.