Hej,
Jag söker forumets samlade expertis och undrar om det här är ett acceptabelt sätt att dra inkommande vatten. Installationen är nu inbyggd i väggen och därmed inte åtkomlig.
Jag vet inte varför det ser ut på detta sätt, eftersom slangen var tillräckligt lång vid gjutningen.
I Säkert Vatten-dokumentet är detta registrerat som en avvikelse.
Är det något jag bör ta upp med entreprenören?
Som en sidnotering vill jag nämna att ett av fördelarrören redan har lossnat och behövde åtgärdas akut, vilket har bidragit till en viss osäkerhet kring hantverkets kvalitet.
Jag söker forumets samlade expertis och undrar om det här är ett acceptabelt sätt att dra inkommande vatten. Installationen är nu inbyggd i väggen och därmed inte åtkomlig.
Jag vet inte varför det ser ut på detta sätt, eftersom slangen var tillräckligt lång vid gjutningen.
I Säkert Vatten-dokumentet är detta registrerat som en avvikelse.
Är det något jag bör ta upp med entreprenören?
Som en sidnotering vill jag nämna att ett av fördelarrören redan har lossnat och behövde åtgärdas akut, vilket har bidragit till en viss osäkerhet kring hantverkets kvalitet.
De där var inte bra😬. Öppna upp väggen igen, och dra i en ny pemslang i de gula röret.
Som redan nämnt är det ej OK med skarv på inkommande ledning i dolt montage.
Kräv en heldragen PEM.
Jag hade helt fel i mitt tidigare svar, PEM får man skarva med LK Presspex.
Mer än jag hade snappat upp! 🙄🙄
Men man lär sig något nytt varje dag.
Kräv en heldragen PEM.
Jag hade helt fel i mitt tidigare svar, PEM får man skarva med LK Presspex.
Mer än jag hade snappat upp! 🙄🙄
Men man lär sig något nytt varje dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för svaren så här på julafton, det bekräftar mina farhågor.Krilleman skrev:
När man säger helsragen, behöver de dra om ändå från anslutningen till huvudledningen eller är tanken att de får skarva någonstans utanför huset (med lämplig metod)? Väldigt lång omgrävning annars.
God jul.
Man kan skarva utomhus med en PRK koppling. Tror att det ska vara ett visst avstånd från vägg, men är lite osäker på det...T TEDN skrev:
Slangen ska ligga på frostfritt djup, eller ha värmekabel.
Klicka här för att svara