Hej,

Igår upptäckte vi ett stopp i avloppet. Vi körde med en avloppsrensare på runt 7m, men lyckades inte hitta stoppet.
Efter lite googling och läsning på forumet, testade jag att köra vattenslang och fullt vattentryck. Jag lyckades ta mig till stoppet.

Saken är den att jag ville dra ut lite slang utan att stoppet var helt borta och efter någon meter tog det totalstopp.
Jag får alltså inte ut vattenslangen. Kanske är det så att den fått sig en vikning vid något krön. Men det hjälper inte just nu hur mycket jag än drar, så sitter den bom-fast.

Den kommer få sitta tills imorgon till jag testar igen. Men vore fint om någon har tips på vad jag kan testa.
Ett mycket tråkigt problem😅

MKAR MKAR skrev:
Hej,

Igår upptäckte vi ett stopp i avloppet. Vi körde med en avloppsrensare på runt 7m, men lyckades inte hitta stoppet.
Efter lite googling och läsning på forumet, testade jag att köra vattenslang och fullt vattentryck. Jag lyckades ta mig till stoppet.

Saken är den att jag ville dra ut lite slang utan att stoppet var helt borta och efter någon meter tog det totalstopp.
Jag får alltså inte ut vattenslangen. Kanske är det så att den fått sig en vikning vid något krön. Men det hjälper inte just nu hur mycket jag än drar, så sitter den bom-fast.

Den kommer få sitta tills imorgon till jag testar igen. Men vore fint om någon har tips på vad jag kan testa.
Ett mycket tråkigt problem😅
Har du provat skruva slangen och dra?

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Nej, det kan jag absolut testa. Tänkte att det även kan vara värt att faktiskt sätta på vattnet i slangen så kanske det händer något också.

Tack för svaret :)

MKAR MKAR skrev:
Nej, det kan jag absolut testa. Tänkte att det även kan vara värt att faktiskt sätta på vattnet i slangen så kanske det händer något också.

Tack för svaret :)
Japp ha vattnet på.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Testade nu några minuter med vattnet på samt att dra och vrida. Det är klart att den vikt sig någonstans då vattnet stryps om man drar och håller emot.

Frågan är om det krävs en spolbil så man kan putta fram slangen mer och vrida....

MKAR MKAR skrev:
Testade nu några minuter med vattnet på samt att dra och vrida. Det är klart att den vikt sig någonstans då vattnet stryps om man drar och håller emot.

Frågan är om det krävs en spolbil så man kan putta fram slangen mer och vrida....
Om du har vattnet på så stryper du samtidigt så det blir tryckstötar så kanske stoppet släpper och slangen lossnar.Blir dyrt med spolbil du känner ingen som håller på med vvs.Du kommer inte åt stammen eller är det i backen stoppet sitter.

Kan testa det. Funderade även om jag ska köra kompressorn och försöka trycka på med luft.
Spolbil blir dyrt ja, känns som sista utvägen. Känner tyvärr ingen som håller på med VVS.

Det är egen brunn, så i teorin kanske man kan komma åt utifrån?

Gör slangen trycklös så kan slangen släppa.
Man kan också pröva med att hälla ned rikligt med diskmedel i ledningen och släppa på lite vatten så kan den glida loss också.

Nu lyckades jag få upp slangen!
Om jag hade känt mitt hus bättre hade jag gått ner i torpagrunden innan och kollat. Där fanns ju avloppet som jag kunde ta isär. Drog ut den en bit där tills jag fick bort knycken på slangen.

Problemet kvarstår dock. Det är riktigt stopp, men det verkar vara i nära anslutning till brunnen.
Kan säga att efter jag trycksatte så forsade det ut "vatten"... fy fan! En riktigt skön fredagskväll...

Försökte igen med avloppsrensare och vattenslang, men det lyckades inte. Hällde i varmvatten och propplösare nu och får ta tag i det imorgon.

• Haha
  • Gilla
johanfa och 1 till
  • Laddar…
Du behöver en riktig rensslang kopplat på högtryckstvätt.
Finns till alla fabrikat av högtryckstvätt.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Skulle det gå att rensa från där avloppet tömmer sig i brunnen?

BigR
D daviden skrev:
Skulle det gå att rensa från där avloppet tömmer sig i brunnen?
Ja, det är att föredra.

Ja precis, jag har en högtryck med rensslang som dock saknade en o-ring igår så fick aldrig till det.
Idag fick jag fixat det samt även lånat en lite kraftigare högtryck.

Det funkade bra tycker jag, lite fram och tillbaka från brunnen så lossnade ca 30-40cm plugg.

Dock verkar det inte helt rent. Två saker:

1) När jag kör rensslang uppifrån huset (ca 10m från brunnen) så tar det stopp långt ner i avloppet. Verkligen tvärstopp. Vatten går igenom, men rensslangen icke.

2) När jag kör rensslangen i från brunnen så är det helt fritt, inget motstånd alls (testade med avloppsrensarn också och helt fritt). Däremot märker jag att det slutar rinna vatten efter en punkt när jag tryckt in slangen.

Första teorin är att det är uppbyggnad runt väggarna som där slangen går igenom precis från brunnen, men krockar från huset.
Andra teorin är att det röret som är av järn, rostat sönder och att det går ut i backen. Kanske osannolikt.

Jag beställde en inspektionskamera med 10m sladd, så får se hur det ser ut.

Jag kan spola i huset för tillfället i alla fall.

(Fin arbetsdag)

Redigerat:
  • Gilla
Zhenhua Zou1 och 1 till
  • Laddar…
MKAR MKAR skrev:
Jag beställde en inspektionskamera med 10m sladd, så får se hur det ser ut.
Utmärkt, jag har en sådan och då vet man 🤓

• Älska
MKAR
  • Laddar…
Kan man köpa en sådan kamera. Brukar ofta få besök av firmor som erbjuder gratis besiktning av rören. En granne tackade ja och fick veta att järnrör hade börjat falla sönder så för hanns del blev det en plastbeläggning av rören för över 200 000 kronor. Tycker själv att det är bortkastade pengar att behandla sönderrostade rör med ett lager plast. För det priset skulle jag hellre såga upp en ränna i källargolvet och lägga ett provisoriskt rör på källargolvet medans jag lägger in nya plaströr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.